Бившият министър-председател и лидер на БСП Сергей Станишев в интервю за предаването „Седмицата" по Дарик:
Как оценявате акция „Октопод" - по-скоро полицейска или по-скоро политическа? Много се изговори тези дни за това каква е тя.
Да, много се изговори. Трудно ми да е кажа чисто професионално, защото винаги когато има действия от страна на държавата срещу организирани престъпни групи, разчитам, че зад тях има достатъчно реални факти и доказателства, които да свършат работа пред съда. И се надявам случаят да е такъв, защото беше даден много силен анонс от министъра на вътрешните работи, че става дума за организирана престъпна група, която е функционирала десет години /.../, в това число и по време на много професионални ръководства на МВР. Това, което ми прави впечатление обаче е, че през последните седмици и месеци, бих казал, като че ли дейността на МВР - задържания, действия, акции се използват политически много ефективно, най-вече като PR на правителството, за да се засенчат много други реални теми, които засягат ежедневието на всеки българин - темите, свързани с безработицата, доходите, със здравето на хората и тази безумна здравна реформа, която се прилага, защото всичко това отива на заден план, тъй като е апетитно за вас, медиите, създава атракция и всичко се върти около тези теми. И ми прави впечатление, че всяка следваща акция засенчва предишната и някак си остават недовършени и недоизяснени нещата. Ако говорим за убийството на Боби Цанков - какво се случи, какво е развитието. Ако говорим за „Наглите" - много помпозно бяха задържани 25 човека, а накрая се оказа, че само трима остават в ареста. Защото всяко едно действие на МВР, изобщо на държавата, трябва да бъде добре подготвено от гледна точка на последващи действия и развитие, т.е. когато се задържа някой, трябва да има достатъчно гаранции, че има събрани доказателства, че те ще издържат пред съда и че ще доведат до резултат. Защото един от проблемите на България винаги е бил, за съжаление, това, че много малко задържани или обвинени стигат до присъда, реално погледнато.
Тогава, какъв е отговорът на този въпрос - по-скоро полицейска или по-скоро политическа?
Аз не мога да дам отговор на този въпрос, защото не познавам фактите, с които разполага МВР. Добронамерено разсъждавам, че все пак има достатъчно основания.
Ако наистина се окаже, че Алексей Петров е част от престъпна група, действала повече от десет години, може ли тя да е съществувала и той да е бил част от ДАНС като съветник без вашето знание като министър-председател в предишния кабинет?
Без знанието ми за какво?
За това, че Алексей Петров е част от престъпна група?
Очевидно, да, защото... дайте да си говорим сериозно, извън подмятанията и медийните разсъждения на политици. Какво се оказва - става дума за организирана престъпна група, по твърденията на министъра на вътрешните работи, която е работила десет години. Алексей Петров от 1999 година, от времето на Иван Костов и ген. Атанасов като началник на НСС, е бил офицер под прикритие, което означава щатен служител на Национална служба „Сигурност" (НСС) и е бил предаван като офицер от различни професионални ръководства на МВР, съответно НСС, без да има каквито и да е било, как да ви кажа, твърдения или обвинения, че е част от организирана престъпна група. Това е притеснително и повдига няколко въпроса - ако действително имат основание обвиненията. Първо, и поводът конкретният случай... добър... добра възможност и за вас медиите, и за обществото да се проведе един разговор изобщо за досиетата на прехода като цяло, кой какъв е бил в този преход, как са създадени силовите групировки, какво е било тяхното икономическо и политическо влияние, в това число и на Алексей Петров, в това число и на други групировки, и други фирми, които са се занимавали с т. нар. охранителен бизнес и всичко останало. Как държавата се опазва от тяхното влияние? Това е принципен въпрос. Защото ясно за дейността на Алексей Петров в неговия бизнес се е знаело 1999 г., когато той е превърнат в офицер под прикритие, с него е работило професионалното ръководство на МВР в периода 2001-2005 г., когато и г-н Борисов беше главен секретар, когато г-н Цветанов също беше в Министерството на вътрешните работи, бих казал като дясна ръка на г-н Борисов, с него като офицер е работило МВР и по време на предишния мандат. И аз си спомням добре, когато той беше осветен като служител под прикритие на Националната служба "Сигурност", тогава министър Петков каза, че това е безобразие, че е човек, който е работил за държавата, осем години, това са думите на министър Петков, е осветен по този безобразен начин. И това повдига големия въпрос за това доколко професионалните ръководства, които директно са работили, защото аз съм сигурен, че нито г-н Костов, нито г-н Сакскобургготски, нито аз, като министър-председател, сме знаели. Не ни е било работа, честно казано, да знаем колко офицери под прикритие има в МВР, какви са те, къде работят. Особен е случаят с г-н Борисов, който има афинитет към МВР. МВР - това е неговата стихия, той може да е знаел, би трябвало да отговори на този въпрос.
А консултирано ли е с вас назначението на Алексей Петров като съветник в ДАНС?
Нещата са много прости и ясни според мен. Първо, че той е бил служител на НСС, макар и под прикритие, от 1999 г. Второ, когато той се е разкрил като служител на ДАНС, естественото му назначение от самото професионално ръководство е в структурата, която е правоприемник и НСС се влива като един от елементите в ДАНС. Трето, той е назначен, доколкото знам, между другото постоянно се пише за него, като съветник на най-ниското възможно ниво в кабинета на председателя на ДАНС. Там има началник на кабинета, съветници и експерти. Г-н Петров е експерт. Това трябва да се знае. И още едно нещо, аз съм поставил въпроса като министър-председател вече, и пред г-н Сертов, и пред прокуратурата дали, бих казал, коментарите по отношение на г-н Петров в общественото пространство и неговото присъствие в ДАНС не вредят на авторитета на службата. Това може да бъде потвърдено и от прокуратурата, и от г-н Сертов. И съм получавал винаги информацията, как да ви кажа, уверенията, че той е полезен в тяхната работа срещу организираните престъпни групировки. И те би трябвало да дадат точните аргументи, защото пред мен бяха излагани такива. В това число в операциите срещу Галеви и много други, но не бих искал да навлизам в детайли в нещо, което е свързано с националната сигурност.
Кой ръководеше ДАНС по ваше време, Петко Сертов, Сергей Станишев или Алексей Петров?
Трябва ясно да се разграничат нещата. Министър-председателят наблюдава работата на държавната агенция като обща политика бих казал. Никога не е работа на министър-председателя да осъществява операции, оперативни разработки или нещо подобно. Искам да ви припомня и ако искате, извадете доклади на ЕК, знаете периодичните доклади за борбата с организираната престъпност и корупцията по механизма за взаимодействие с ЕК по правосъдието и вътрешните работи. И там работата на ДАНС беше оценена доста положително. Никога не съм се месил във вътрешните механизми на ДАНС. Но е абсурдна според мен тезата, че г-н Алексей Петров едва ли не е ръководел ДАНС. Абсурдно е. И още едно нещо трябва да се знае. Тъй като се появиха и немалко лъжи вече. В това число, г-жа Дончева заяви, че едва ли не Алексей Петров влизал в кабинет на министър-председателя, когато си поиска. Ясно искам да кажа, това е проверяемо, защото всеки, който влиза в Министерски съвет, се записва. Няма нищо такова, това е лъжа. Това е лъжа. Алексей Петров е бил в кабинет на министър-председателя по мое време два пъти. Веднъж, когато бях поканил още в началото на мандата една широка група експерти в областта на националната сигурност и той беше поканен, той беше в списъка. Там бяха хора като Велизар Шаламанов и редица други експерти. Тогава за първи път го видях. За втори път го извиках малко преди изборите. Когато казах на него в присъствието на г-н Сертов, че упорито се говори за негово навлизане в политиката и му казах, че това е неприемливо за един служител в агенцията, макар и на ниско ниво, и трябва да направи своя избор. Това са двата пъти, когато съм разговарял с него в кабинета на министър-председателя, и никога не съм разговарял с г-н Петров нито на четири очи, нито съм бил съдружник с него, за разлика от други български политици и държавници. И това трябва много ясно да се каже и да се знае от българското общество. Защото се получава едва ли не, че Алексей Петров е на БСП, дето се вика, което е абсурдна теза.
А на кого е?
Този въпрос трябва да бъде изяснен. Аз ви казах, че се отваря голямата тема във връзка с този случай за досиетата на прехода, кой какъв е бил. Да не говорим, че в последните месеци той се е срещнал и с министър-председателя, нееднократно, доколкото знам, най-малкото единият случай беше публично огласен и той беше похвален от премиера като лоялен гражданин. Т.е. след като г-н Борисов като министър-председател не е знаел за подобна организирана дейност, защото не бих предположил, че той би приел човек, за който знае, че е свързан с организирана престъпна дейност, защо очаквате аз да съм знаел подобно нещо. Това е доста абсурдно. Това, което мога ясно да кажа, че не съм поставял политически чадър над който и да било. Той г-н Сертов беше проверяван на основата на онзи доклад на Иван Драшков, ако си спомняте. От прокуратурата. Над него не съм слагал, камо ли над Алексей Петров.
Някои твърдят, че сте бил зависим от информация, с която разполагал Алексей Петров, и затова сте го държали.
Това е абсолютно лъжа, измама и абсурд. Много ясно искам да го кажа. Особено пък когато го чувам от такива хора като Таня Дончева, че едва ли ми е бил близък сътрудник и е влизал, когато си поиска. Как да ви кажа, обикновена дума - лъжа.
А може ли вътрешният министър, тогава, в миналия кабинет, Румен Петков да не е знаел, че Алексей Петров е част от престъпна група, ако се докаже, разбира се, че това е така?
Този въпрос би трябвало да се отнесе към всички ръководства професионални на Министерство на вътрешните работи.
Горим за политическото ръководство.
Дори и за политически включая, защото те работят непосредствено с офицерите под прикритие. Нали затова ви казвам стои въпросът действително за функционирането на службите за сигурност и МВР принципно. Нали когато г-н Петров е направен офицер под прикритие, е преценено, интересно от кого е направено предложението, кой го е одобрил, тъй като в НСС по мое време всичко е било под контрол, ясно. Ген. Атанасов, г-н Иван Костов е наблюдавал също така като министър-председател работата на НСС, какви са мотивите. Защото в една държава, нормална, европейска, функционираща, би трябвало да има ясни мотиви. Аз чета днес в медиите, че той е бил перфектен служител на МВР. Според личното кадрово дело на Алексей Петров. Така чета в медиите.
Румен Петков поиска оставката ви, ако се окаже, че Алексей Петров е престъпник. Как оценявате това другарско поведение в тази ситуация?
Ами странно ми, най-малкото защото той като министър на вътрешните работи е работил, действително е работил с Алексей Петров, давал му е висока оценка. Тази оценка е изразявал и пред мен, защото аз, както ви казах, разбрах, че той е офицер под прикритие, след като беше огласено, когато стана ясно, че има казус какво се прави с един офицер, служител на НСС, който е работил за държавата по думите, които ви цитирах на г-н Петков. Сигурен съм, че подобна е била и оценката и на предишното ръководство на МВР, след като е бил там и е бил ползван интересно по какъв начин.
Възможно ли е арестът на Алексей Петров да е плод на договорки между ГЕРБ и хора от БСП за отстраняването ви от лидерския пост в партията?
Аз не изключвам нищо вече в нашата държава, защото действително се създава един модел на управление, на политически процеси и на държавата, чрез медийни скандали, бомби, медийни имам предвид, надявам се, и манипулации. Същността на управлението се губи, политическият дебати се губи. И това се замества от един постоянен полицейски PR. Той е много ефектен, краткосрочно. Но ако няма резултати, конкретни доказателства, тогава това рано или късно се обръща срещу тези, които го правят, защото в крайна сметка хората започват да питат, добре, какво се случва с този казус, с другия казус, с „Наглите", с не знам си кой. Аз ви го казвам не злонамерено, защото действително бих искал да видя силна държавата. Тя се демонстрира от г-н Цветанов, г-н Борисов като маниер на действия и поведение, но не бих казал, че е като съдържание. Защото силната държава не е силовата държава, силната държава е умна държава с визия. И силната държава за мен е социалната държава, загрижената за хората. Защото каквото и да се говори, първата фаза, от икономическата криза в България, беше преодоляна сравнително меко и успешно, защото кризата не започна от юли 2009-а, а от септември 2008. Успяхме с ясен антикризисен план да смекчим негативните въздействия върху българската икономика и върху хората. Сега кризата се задълбочава рязко. За съжаление моята прогноза е, че нещата ще стават по-зле в България през тази година за хората. Безработицата вече рязко се увеличава и ще продължи да нараства, защото политиката, икономическата и социалната, на правителството, авантюрите, бих казал в някои отношения, липсата на последователност, водят до ефекти, които са прокризисни. Направете сравнения, вчера гледам новини Румъния третото тримесечие на миналата година излезе от рецесията вече, нашата северна съседка, не говорим за най-развитите икономики. ЕК планира за ЕС ръст от процент и половина, а в България нещата отиват на зле и държавата спомага за съжаление за задълбочаване на кризата. Ще ви кажа с какво. Първо, държавата не плаща, убива бизнеса, подлага го на системен рекет. Нали си спомняте, казаха от ГЕРБ, че ще имат политическа воля за ускорено връщане на ДДС. Нещата са противоположни, затлачва се. Над 800 млн. лева е невърнатото ДДС, плюс същевременно, както ви казах, държавата не плаща за извършени, поръчани от държавата дейности на фирмите плюс рекетират. Казват искате да ви платим? 10 % отстъпка, обявяват целия бизнес за бандити. И наред с това при задълбочаване на социална криза, защото убивайки икономиката, реалната икономика, мачкайки я, следствието е, че хората биват уволнявани, съкращавани, остават без работа. И се получава миналата година националният план по заетостта, който е основен инструмент на държавата да се противопостави на безработицата, да помогне на хората в беда, е намален три път. От 190 млн. лева за 2009 на 65 млн. лева за тази година, което е абсурд. Плюс се създават огромни напрежения на хората във връзка със здравната реформа. Защото това не е реформа за мен, това е едно административно принуждаване на болниците към фалит. И какво ще спестят? Счетоводски подход, ще спестят 100 млн. казват от закриването на около 160 болници, могат да станат 200. Какво ще спестят, ще създадат гигантски проблем. Нищо няма да спестят между другото, защото тези хора трябва да бъдат извозвани, ако оцелеят при извозването на 50-60 км до най-близката болница. И създават много сериозен проблем. Но за да няма дискусии по този въпрос, за да не се търси разумното решение, за да се налага волята, защото ГЕРБ само налагат воли. Те казват ние сме решителни, ще има реформи, няма значение до какво ще доведе, ние сме за реформа, постоянно доминира полицейското и реакциите, които подменят всички останали теми. И аз се учудвам дори, как да ви кажа, и на медиите. Защото в много случаи волно или неволно се превръщат в част от пропагандната машина на правителството и подминават някак си без особен интерес здравите теми. Аз си спомням на последната конференция на БСП хората, като говорихме за здравеопазване, за болниците, за рисковете, които ще донесат, за затрудненията, дори за живота на маса хора, говорим за повечето българи, които се лекуват в тези общински болници, някакво такова пасивно незаинтересоване. Трябва да има трупове ли на неизлекувани хора, които не са стигнали до болниците, за да възникне интерес.
За да не останат с впечатление слушателите и публиката ни с това, че загърбвате проблемите в БСП, говорейки за проблемите на държавата, кажете ще има ли война, използва думите на министър-председателя по отношение на борбата с престъпността и че е война, който издържи, ще има ли война в БСП за лидерския пост и кой ще издържи?
Аз войни самоцелни никога и с никого не съм водил. Според мен тези хора, които постоянно подклаждат вътрешните конфликти в БСП, създават ги в много случаи, първо, обслужват обективно интересите на управляващите и на ГЕРБ, защото това ги прави безалтернативни. Второ, вредят на работата на БСП, защото каквито и теми да повдигаме, аз виждам, не само виждам, участвам активно в това как и парламентарната група, и съветите на БСП започват да работят много по-ефективно и всеки ден излизаме с актуални позиции. За генномодифицираните организми, срещу този закон, който се прокарва от ГЕРБ, по други теми. Когато същевременно един или друг деец на БСП изстреля, хвърли бомба искам оставката на Станишев, аз съм кандидат за лидер, еди-какво си, ами всичко останало, което вършим заради обществото и заради хората, защитавайки техните интереси с ясни аргументи, с ясни позиции, отива на кино или на боклука, ако щете. Защото няма стойност. И започва една и съща тематика, която абсолютно не засяга, как да ви кажа, жизнените интереси на обикновения човек. А БСП ще бъде силна опозиция, ако е адекватна на това, което вълнува българите, ако каже и ние това се опитваме да правим, че не може така да се подходи по здравната реформа например. Във всичко трябва разум, във всичко трябва преценка на последствията и готвим, както знаете, наше предложение за защитени болници, най-малкото. За да не се получи гигантски срив в здравната система. Да не говорим за това, че в тази област оставихме и това беше признато от вчерашния контрол, от министър Нанев, резерв на Здравната каса от 800 млн. лева. И казват няма пари. Как така няма пари? И наред с това вижте какво се случва за ГЕРБ, няма политика, в която да са последователни и от която да не са се отказали. Хвърлят някакви бомби, които създават стрес, пенсионна система, ще се пенсионират по-късно. Днеска чета по вестниците ето вече се отказват. Слава Богу, защото това, което бяха замислили, е абсолютно волунтаристично, неразумно и не може да се подхожда така. Другото за здравната. Надявам се да им дойде разумът, дори чисто егоистичният и политически разум на ГЕРБ, че така не може да се подходи. И ние затова постоянно оказваме натиск. ERM 2, което е важен национален приоритет, както и Еврозоната, БСП принципно го споделя, колко фойерверки бяха, подаваме до края на ноември, подаваме до края на януари, ей сега ще влезем. Завчера министър-председателят вече дава също на заден, защото това не е лесна работа и защото искам да кажа много ясно, това, което направиха в края на годината с неразплащане на средства към общини, към фирми, изпълняващи държавни и общински поръчки, неизплащането на социални дори помощи, само и само да се вместят в почти нулев дефицит беше заради ERM 2. И се питам сега за какво беше в крайна сметка, след като сега се дава на заден и по тази тема. Защото, докато влезем в Еврозоната, за което при най-добрия сценарий между влизането в ERM 2 и влизането в Еврозоната има две години и повече, две и половина години, реално погледнато, може да загине икономиката и да се стигне до социална катастрофа при тази политика, която се води сега бих казал на инат. И не го казвам просто като представители на опозицията, а защото разсъждавам, защото ме е грижа за всичко, което се случва в държавата, защото виждам, че могат и различни решения и ние ги предлагаме, както беше по бюджета, извинявайте. Спомнете си каква беше дискусията. И ще стигнат, помнете ми думата, до нашите предложения. Защо? Защото ние казахме първо бюджетът е планиран нереалистично, защото икономически растеж няма да бъде минус 2 процента казахме, а ще бъде поне около нулата. Сега, месец и половина след като приеха бюджета, правителството самото каза да, ще бъде дори положителен растеж. Ами този растеж носи приходи в държавата. Би трябвало да дойдат при една нормална събираемост, не чудесата, които обеща г-н Дянков, около 600 милиона лева допълнителни средства. Ето ви допълнителни пари и за Националния план по заетостта, и за подпомагане на хората, които са без работа, и за здравеопазване. Съвсем реалистично е да се осигури финансиране на нивото от 2009 година за здраве. Реалистично, дори без да се променят бюджетните баланси, и ще стигнат до актуализация на бюджета. Това вече беше заявено и от министъра на здравеопазването. Но защо трябва да се стигне в средата на годината до това и междувременно да загинат маса болници с тези безумни, измислени критерии, незаписани в Националния рамков договор, за какво - да се финансира това, което е оцеляло? На какви критерии? И беше казано наскоро от министъра на здравеопазването, че същността на реформата, крайната цел е приватизация. И знаете ли, с тъга констатирам, че бяхме прави в нашата предизборна кампания, когато казахме - „Гласувате за Бойко, получавате Костов". Вие получавате такава политика, защото сега се осъществява последователно, това се губи понякога в ежедневните скандали или проблеми, една политика на раздържавяване вече не на икономиката, както беше по времето на Костов, раздържавяване на социалната сфера, защото по друг начин не мога да нарека здравната реформа, отказ на държавата от свои важни функции точно там, където има държава - говоря, ако щете, и за Академията на науките, и за духовната сфера. И всичко е подчинено на пазара. Не може така, особено в условия на криза, а и принципно. Това е разликата между нашето разбиране и философия, на БСП, на левицата, и на десницата.
Като ви слушам, нямате намерение да отстъпвате в битката за лидерския пост в БСП? След три месеца ще има ли нов лидер?
Не, нямам намерение, защото имаше състезание на кандидати на последното заседание на конгреса и смятам, че подобно действие, извънредно заседание, конгрес и т.н. само ще навредят на БСП. Но просто някои хора не мирват, яде ги вътрешна амбиция, на всяка цена. Какво после? Трябва да се работи реално и за укрепване организационно на БСП, и за алтернативни политики, и това правим, но това трудно се превръща в реалност, след като постоянно се интригантства вътре в партията. Затова всеки трябва да си направи избор, какво иска - силна БСП като опозиция или разложена БСП, което отговаря единствено на интересите на ГЕРБ, на министър-председателя, на правителството. За кого работят обективно?
Съжалявал ли сте някога, че не отстранихте по-рано Румен Овчаров и Румен Петков и от постовете в правителството, които заемаха, и от ръководството на БСП?
Винаги съм се стараел да бъде принципен и заради някакви конюнктурни интереси или неща да не зачерквам хора, защото и Румен Овчаров, и Румен Петков бяха освободени, и съм го казвал не еднократно, и тогава и сега, заради това, че са загубили обществено доверие в тях като министри в този момент. Да не говорим, че в случая с Румен Петков нямаше парламентарна подкрепа. Спомнете си, НДСВ като част от коалицията практически не подкрепиха правителството, когато беше вотът на недоверие, свързан с него. Как да го запазя? Но съм давал шанс винаги всеки да работи за БСП, ако има добрата воля, ако има идеите и желанието. Никой не съм зачерквал априори. Такъв е и сега подходът, но няма просто безмълвно да търпя да се правят постоянно интриги и да се клати кораба на БСП.
Дали някога сте бил зависим политически от такива фигури, включително и от фигурата на Алексей Петров, и затова не се е случило по-ранното му отстраняване?
Не, това е абсурд. Не съм бил и не съм. Изобщо аз лично смятам, че от целия политически строй, който съществува в България, съм един от хората, които най-най-най-малко са свързани с икономически интереси изобщо, да не говорим за престъпни групи. Това е абсурд.
Зависим политически за оцеляването на властта и изкарването на мандата...
Вижте, ако щете, политически и аз, и БСП сме били зависими от подкрепата в парламента, в крайна сметка от гласовете на български граждани. Затова имаше коалиция и в една коалиция се правят компромиси за политики, те ни струваха не малко. Но в крайна сметка моето разсъждение и моето убеждение е, че си заслужаваше, защото в предишния мандат свършихме много работа за страната, не само членството в ЕС. Аз питам, кое правителство за 20 години е осигурило такива нива на икономически растеж на страната? Кое правителство за 20 години е осигурило такива ниски нива на безработица? Кое правителство за 20 години е осигурило 25 милиарда евро преки чуждестранни инвестиции? Кое правителство е увеличило толкова пенсиите в България? И затова по никакъв начин не съжалявам.
Тогава какъв е отговорът на въпроса, кой управляваше по ваше време държавата, защото ако Ахмед Доган е разпределял финансовите порции, какъвто скандал гръмна, а Росен Карадимов според Румен Петков силно ви е влияел върху взимането на решенията, кой?
Правителството на страната управляваше държавата и в това правителство, и в коалицията се водеха спорове, ожесточени понякога, политически, изискващи и воля, за да се прокарат не малко решения, защото вие какво си мислите - че всяко изпреварващо увеличение на пенсиите например се даваше лесно на БСП? Масово, особено НДСВ бяха като правило против подобни действия, защото за тях социалният вектор, социалният приоритет не беше водещото. За тях водещото е бизнес климатът, макрорамката - нормално за една дясноцентристка либерална партия. И аз за едно от нещата, за които съжалявам, е, че не сме водили стенограми на заседания на политически съвети на коалицията. Затова съжалявам например, за да се чуе какво се говори, как се водят спорове, как се отстояват позиции, как се постига работещ компромис, който да движи страната напред. Не казвам, че сме били перфектни - кой е перфектен? Всеки допуска грешки - и аз, и всеки министър, всеки политик, но като цяло, балансът за мен категорично беше на страната на положителното.
Ще ми се да коментираме отношенията между институциите сега, предвид първото президентско вето, което беше наложено по Закона за отбраната и съответно следващото за генномодифицираните организми. По ваше време съгласуваше ли се с изпълнителната власт ветото на държавния глава? Случвало ли се е, поне публично не помня да е ставало?
По мое време правихме всичко възможно закони, които особено имат пряко отношение към функциите на президента, каквито са външната политика, отбраната, сигурността на страната да бъдат съгласувани предварително. Аз мога да ви кажа много ясно - Законът за отбраната и въоръжените сили, който беше приет през пролетта на миналата година от предишното мнозинство в парламента, беше нееднократно съгласуван с президентската институция по време на обсъжданията, преди първия проект, между първо и второ четене. Аз лично съм участвал в срещи с президента заедно с министъра на отбраната, за да чуем аргументите, позициите на президентската институция, и се постигаше работен вариант, който да отчете разумните предложения на президентската институция. И затова нямаше вето този закон. Така може да се каже и за много други закони, защото например Законът за дипломатическата служба, който за първи път от 20 години беше направен от България, така че да се даде стабилност на българските професионални дипломати, ясно кариерно развитие, принципи на назначаване, също беше дискутиран предварително. Защото така е редно според мен, особено в сферите, където президентът има ясни отговорности и пълномощия. Вместо това, се подхожда, както винаги подхождат ГЕРБ, ударно, насила и после се правят корекции в ход. Защото аз смятам ветото на президента за напълно обосновано, дори бих очаквал, как да ви кажа, да бъде по-широко като тематика, защото практически тотално се задрасква социалната мотивация за българските военнослужещи. Последиците от това ще бъдат много сериозни, защото ще се оголи армията много бързо, създава се голяма несигурност и ние нашите аргументи ги заявихме многократно още преди ветото на президента. Смятам, че то е обосновано.
В момента президентът Първанов и премиерът Борисов демонстрират едни топли отношения, доколко бяха такива вашите отношения с Георги Първанов?
Винаги са били работни отношенията между президента и мен като министър-председател. Смятам, че това е нормалният и добрият тон между институциите. Да не говорим, че в личен план винаги са били добри, бих казал, доверително дори. Което не означава, че например президентът няма право като институция да критикува и мен като министър-председател. Напротив, правил го е и съм го възприемал съвсем нормално.
В полето на анализа в бъдеще се говори, че е възможно да има бъдещ президентски проект ляв, когато напусне президентската институция догодина Георги Първанов, да се занимае с политическа дейност извън БСП, ще има ли успех такова нещо?
Година и половина е изключително много време в политиката. Много неща в България ще бъдат различни след година и половина, повярвайте ми - и нагласите на хората, в това число и по отношение на ГЕРБ - ГЕРБ ще изглежда съвсем различно, отколкото изглежда днес, но много хора, дори които са гласували по убеждение, а не по емоция за ГЕРБ, защото животът винаги променя нещата. Не се съмнявам, че следващите избори, местни и президентски, ще се проведат в трудна среда, защото едно нещо не може да се отрече на ГЕРБ като сила - овладяват всеки един пост в държавата и инструмент за влияние с много агресия. И тези лостове не е имало в българската история такъв период, когато толкова целенасочено, последователно се овладява цялата власт за политически цели, разбирате ли, и този механизъм ще бъде включен много здраво и в местните избори, и в президентските избори. И е въпрос на съпротивителни сили на обществото да не се допусне една тотална подмяна на обществените нагласи на изборите. Аз винаги съм очаквал, да ви кажа право, без да съм водил разговори с президента, че президентът след изтичането на неговия мандат ще участва в политиката, това е нормално. Един президент на страната, още повече с два мандата, винаги има своето влияние в политиката на страната. Каква ще бъде формата, под която г-н Първанов ще реши да участва, е въпрос, на който той трябва да даде отговор. Това, което аз лично смятам и съм убеден, че ляв проект без БСП, извън БСП, нов е невъзможен реално погледнато, защото БСП е автентичният носител на лявото, каквото и да се говори за БСП днес. Не само по историческа традиция - по реални политики.
От днеска хората започват бавно да осъзнават след еуфорията за ГЕРБ каква е разликата между социално ориентирана и дясна политика, започват да правят сравнение - колко са били коледните надбавки в предишните години, колко са социалните придобивки, които са получили хората реално като права, които за първи път се отнемат. Получих наскоро лично писмо от една възрастна жена, която ми благодари за това, което сме направили за възрастните хора, която ми сподели, че през 2008 година за Нова година, която е била около 200 лева, не от най-високите, заедно с помощите за отопление, които бяха увеличени тогава, заедно с коледните надбавки е получила около 700 лева покрай Коледа от държавата като загриженост към нея като възрастен човек. Такива писма за мен са много по-важни в личен план от десетки политически квалификации и атаки, които получават от нашите опоненти, понякога и от наши съпартийци, защото това дава смисъла на това, което съм правил, което продължавам да правя сега в различна функция като лидер на опозиция.
В БСП готвите ли се за предсрочни избори или гледате към редовните местни и президентски?
Подготовката за едни избори започва непосредствено след приключване на предишните. За нас сега най- важното е БСП да бъде адекватна като опозиционна политическа сили и да подобри своето функциониране като партия, като организирана структура. За това за мен е водещо много активният диалог с нашите местни структури, а на място и с хората с влияние, с браншовите организации, с учители, синдикати, работодатели. И за следващите месеци сме планирали и реализираме цяла поредица от срещи на Изпълнителното бюро на БСП по места, по региони. В понеделник и вторник сме в Благоевград. Ще имаме срещи и с широка общественост и с партийни структури и с хора от тютюнопроизводството, лекари и медицински сестри от застрашени болници. И ще вземем нашите позиции, които са важни за този регион. Предстои подобно нещо и навсякъде в повечето региони на страната, защото за нас е важно да чуваме хората какви са им проблемите, да търсим решение, да ги говорим като опозиция, за да се чуват тяхната болка, техните притеснения. Това е водещо за нас и както ви казах, също така организационното укрепване предстои в края на следващата седмица на двудневна работна конференция на Изпълнителното бюро заедно с всички председатели на Общински партийни съвети, за да обсъдим къде ни куца работата в общуването с хората, в медийната политика, в организационното строителство, което също така е важно, така че работим в тази посока да бъдем в добра кондиция за следващите избори.
Мислил ли сте да се кандидатирате за президентския пост?
Не съм мислил, честно казано, но нищо не е изключено в живота.
Ако Бойко Борисов се кандидатира, това ще е интересен сблъсък, ако сте кандидатът на БСП.
Аз съм влизал в немалко сблъсъци с г-н Борисов, никога не самоцелно, да ви кажа, защото имаше една според мен погрешна интерпретация и на кампанията, и на моето поведение преди изборите, сигурно е търпяло критики, но съм излизал с позиции и когато няма други желаещи да изразят едни позиции, се е налагало аз да ги изразявам и не съм се страхувал и от дебата с г-н Борисов, както знаете, такива съм водил и според мен достатъчно убедително и успешно. Не съм го правил обаче самоцелно, защото ако си зададе въпроса за себе си г-н Борисов, честно би трябвало да си отговори, че никога не имало например саботаж на общината, когато той беше кмет. Напротив, държавата даваше пари, допълнителни, извън това, което е залегнало в бюджета, и за софийското метро, и за други дейности, и да ви кажа - около 100 милиона бяха дадени на други общини, за да поемат необработения боклук от столицата, балиран тук и вонящ, и загрозяващ столичния град. Това е правено, независимо от това, че той е бил кмет и е наш политически опонент и ми е... Честно казано наскоро той отправи един апел към мен да бъда по-колегиален към него, което като бивш министър-председател аз знам, че работата на министър-председателя не е лесна, 4 години съм носил тази тежест на раменете си. надявам се сега и той да го осъзнава, защото преди изборите или лятото казваше, че много по-лесно е да си кмет, отколкото премиер, може би е помъдрял и се е научил на това, но за да има подобна, хайде да кажа - търпимост към неговите грешки и слабости трябва да започне и той отговорно да се отнася и той към своята работа, защото извинявайте, не може и 7 месеца след началото на мандата си като премиер да продължава да действа като опозиционен лидер, защото мога да приведа маса примери, това, което - всичките предишни били лоши, пък нищо - почва се от нулата, пък европейските фондове били спрени, оперативните програми, което не е истина, и да се кара само на обещания и на медийна реакция. Силен е в това, да, но работата си е работа, тоест тя трябва да бъде свършена. Ако г-н Борисов ми зададе въпроса за мое мнение по една или друга тема, и като бивш премиер бих му споделил винаги това. Аз това му го казах когато предавах поста най-добронамерено. Мога да го направя и публично, но всяка критика се възприема като агресия. Трябва да се работи в интерес на държавата в крайна сметка, но естествено аз съм преди всичко опозиционен лидер, моята работа е да посочвам слабостите на правителството, да предлагам алтернативни виждания и решения, което прави БСП и нашата парламентарна група като цяло, старая се и аз да го правя.