Швейцарски депутат: Новините на турски са паралелна култура
Швейцарски депутат: Новините на турски са паралелна култура / www.sxc.hu
Интервю с Оскар Фрайзингер - 1 част
24934
Интервю с Оскар Фрайзингер - 1 част
Интервю с Оскар Фрайзингер - 2 част
  • Интервю с Оскар Фрайзингер - 1 част
  • Интервю с Оскар Фрайзингер - 2 част

Поддържането на паралелна култура не помага за интеграцията на малцинствата, каза пред Дарик относно телевизионните новини на турски Оскар Фрайзингер. Той е депутат от Швейцарската народна партия и инициатор на референдума дали да продължават да се строят минарета. Гласуването отхвърли тази възможност и в Швейцария няма да бъдат строени нови минарета. Фрайзингер твърди, че минаретата са символ на политическия ислямизъм, който иска да завладее Европа.

Ето какво още каза Оскар Фрайзингер дали тази забрана не нарушава и правата на малцинството:

Не, защото религиозната свобода си има граници. В Швейцария, както и в останалите европейски страни, не може да се допусне една религиозна догма да има неограничени възможности. Когато религиозната догма е в конфронтация с гражданските закони трябва да й се сложат ограничения. Например индусите не могат да изгарят на открито труповете на своите мъртви, забранено е и ритуалното заколване на животни.

Смятате ли, че европейското общество е по-толерантно към малцинствените религии, например мюсюлманите, отколкото те са толерантни към европейците?

Абсолютно сте прав. В момента няма реципрочност. Повечето от арабските държави са тоталитарни или има някакъв вид демокрация, но не истинска. Те много ограничават религиозните практики на други религии. Но не това е проблемът според мен. Ако те практикуват религията си по този начин в своите страни и аз отида там, ще трябва да се адаптирам. Няма да имам право да искам задължително да се построи църква в Саудитска Арабия, примерно. За мен е важно, когато те идват в Швейцария, да се адаптират към нашата система. Ако аз приема техния начин на живот, когато отида в тяхната държава, те трябва да приемат моя начин на живот, когато дойдат в моята държава. Те идват тук и искат да променят част от нашите закони. Не смятам, че това е приемливо. Те, примерно, не искат момчетата и момичетата да бъдат заедно в един и същи басейн, но в нашата страна момчетата и момичетата се образоват по един и същи начин, защото искаме да има равенство. В ислямските държави правата на жените са съвсем различни. Проблемът с исляма не е религиозен или теологически. Проблемът с ислямската догма е, че тя има много силен политически и законов компонент. Тази част от исляма е несъвместима с европейските граждански права. Трябва да искаме от мюсюлманите, ако искат да живеят тук, да приемат нашия граждански закон над тяхната религиозна догма.

Нямате ли впечатлението, че понякога етническите малцинствени групи злоупотребяват със закона, само защото европейското общество е толерантно?

Всъщност да. Толерантността си има граници. Защото ако в името на толерантността отворите вратата на нетолерантността, рискувате накрая да разрушите първоначалната толерантност. Не може да приемете съществуването на нещо, крайно недемократично в името на демокрацията.

По БНТ се излъчват новини на турски език, а идеята за референдум отпадна заради тезата, че мнозинството ще надделее над малцинството. Имахте ли подобни спорове в Швейцария?

Смятам, че ако искате чужденци да се адаптират към живота във вашата страна, не можете да поддържате паралелно културно обкръжение. Трябва да ги интегрирате колкото е възможно повече. Те трябва да научат езика на приемната страна, трябва да спазват правата, трябва да станат интегрална част от тази страна. И след това да ни помогнат да направим държавата по-добро място. Но ако идват от друго място и настояват да имат културата, която е в родната им държава, това не е интеграция.

Българският външен министър каза, че ако има референдум за новините на турски, "хората ще ни се смеят", имайки предвид очевидно Европейския съюз. Смятате ли, че тъй като Швейцария не е в Съюза, това улеснява нещата при вас?

Мисля, че да. Ние сме независима държава с директна демокрация. Това означава, че суверенът на нашата държава е народът. Всеки гласува четири пъти годишно в референдуми по много различни въпроси - пенсии, финансови неща, за всичко. Последната власт е на народа. Ако парламентът вземе решение, което не се одобрява от повечето хора, то отива на референдум. Този референдум е задължителен. Политическата система не може да не разбира това. В Швейцария хората имат инструмент да се противопоставят на елита, да се противопоставят на политическата система, ако решенията й не срещнат одобрението на повечето хора. В повечето други държави случаят не е такъв. Вие гласувате за президент или за парламент на всеки няколко години, но след това вече нямате думата. И трябва да чакате докато гласувате отново пет години по-късно.

Една от причините за забраната за строеж на минарета е, че те са символ на агресивния ислямизъм. Откъде, според вас, ислямизмът може да завладее Европа?

Минарето винаги се е използвало като териториален знак от ислямистите - да маркира територия, която е ислямска или искат да бъде ислямска. Това е символ на политическо надмощие над другите религии. Не искаме това да се случи. В бъдеще изповядващите исляма могат да продължат да се молят в джамиите, но не искаме религията да стане колективно задължение. Тя трябва да си остане нещо лично. Питахте ме за ислямизма. В арабския свят фундаменталистката част се засилва. Фундаменталистите стават все по-силни от ден на ден. Смятам, че Ливан например е изгубена държава за християнството. Тя е изцяло ислямска. В Турция има същия процес, защото либералната част на обществото намалява, а екстремистката част се увеличава. Каква е причината? Екстремистката част има повече деца, отколкото либералната. Можете да се сетите какво означава това за бъдещето. В Европа има около 50 милиона ислямисти, но след няколко години те могат да бъдат двойно или тройно повече. Когато се достигне критична маса, както е например в Индонезия, нещата стават проблемни. Тяхното задължение е да ислямизират света.
Аз не искам да бъда ислямизиран. За мен е важно да се реагира преди ситуацията да стане неконтролируема. Във Великобритания има от пет до седем хиляди законови решения взети на основата на Шерията. Във Великобритания - в свободната, демократична държава, всяка година се взимат между пет и седем хиляди решения въз основата на Шерията. Това е недопустимо.

Някои ви нарекоха "новият Хитлер". Това притеснява ли ви?

Когато нямаш повече аргументи, тогава обиждаш. Това няма никакво значение за мен. Освен това, както казах по "Ал Джазира" - Швейцария е единствената държава, която устоя на Третия райх по време на Втората световна война. До края тя остана свободна държава, която позволи на стотици хиляди евреи да избягат. Това трябва да се признае. Ако ми кажат, че съм Хитлер, няма да обърна внимание, особено ако обвинението идва от ислямска тоталитарна държава. Това е фашизъм. Защитавам директната демокрация, защото тя позволява на хората да се управляват, а не да стават заложници на идеологията.