Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването "Седмицата" на Дарик.
Министър на регионалното развитие и благоустройството, но сам предпочита да го наричаме като министър на трите магистрали, макар че. . .
И регионите, ако може да добавим.
Сега ще разберем обаче. .. започвате да добавяте?
Да, добавям.
Нали преди казахте, че само за магистралите, а сега може би вече този разговор не е толкова приятен, колкото в началото?
Напротив, много ми е приятен, защото там се движим по план и по график и ще успеем. Но добавям и регионите, това е втората по-смела реформа, която тепърва трябва да започнем да правим.
Виждали ли сте рекламите на австрийските авиолинии?
Честно да ви кажа, не.
В нея се казва - източноевропейските пътища са в лошо състояние, по-добре е да се лети. Цяла страница, това е рекламата.
Мога само да се съглася.
Да, хубавото е, че са взели, което не е много честно към сърбите впрочем, сравнено с България, една сръбска табела. . .
Аз мисля, че след моя разговор със сръбския министър на регионалното развитие и на инфраструктурата започвам много да се притеснявам, защото те искат до 2012 г. да приключат с коридор 10 и да стигнат до границата с България, 2012, Сърбия, която беше във война, която практически е в много по-тежко състояние.
Ние 2012 г. от Калотина до София по магистрала ще караме ли?
Не, за да бъда абсолютно откровен с вас. Не, няма шанс.
Защо няма шанс?
Защото все още, първо, няма проект, който. .. технически проект готов, второ, ние нямаме финансиране за тази отсечка.
Чакайте малко, сръбската част, доколкото си спомням, между Ниш, е по-голяма между Ниш и границата. . .
Не само по-голяма, ужасно тежка и трудна.
. . . много по-тежка, дефилето на река Нишава.
Съгласен съм с вас.
. . . и сръбският министър ви казва, че те до 2012 ще го направят това нещо. ..
Да, точно така, да.
. .. като магистрала.
Точно така.
А няма никаква логика България. .. вие да обяснявате проект че нямаме. Те как ще имат проект? И как ще го построят в най-голяма планина, а България няма да го построи?
Аз искам да ви кажа, че очевидно държавата Сърбия за разлика от държавата България винаги е приватизирала пътищата и те и към момента имат вече не само готово трасе как да минат през този изключително тежък участък. Те имат готови проекти, те имат готови отчуждителни процедури, те имат готово строително решение. И на туй отгоре са сключили договор с Европейската банка за възстановяване и развитие. Те имат визия, свършили са си работата, осигурили са финансиране. Нямат пари за много други неща, но това е техен приоритет и са успели да го направят. Сега, ние в един момент казваме - ОК, кои са приоритетите на България, дефинирахме ги по отношение на пътната инфраструктура. Дефинирахме ги преди 4 месеца, осигуряваме финансиране там. Но отговарям конкретно на вашия въпрос за тази отсечка. За магистрала "Тракия" е друго. За магистрала "Марица" е друго. За магистрала "Люлин" е друго. Но по тази отсечка, понеже вие попитахте дали ще се свържем с Калотина. . .
Калотина - София.
Тя към момента. . .
Това е входът на България от Западна Европа.
Така е, съгласен съм с вас. Но тя към момента, за да бъда откровен с вас, освен че няма проект, строително решение, отчуждителни процедури и всичко на куб и на квадрат, което трае поне година, година и половина, тя няма и осигурено финансиране. Така че тепърва трябва да мислим в тази посока. А и не можем да направим всичко, защото все пак за България по-големият приоритет е наистина "Тракия" и наистина "Марица". И наистина. . .
Тя "Тракия" ще е. .. пак тръгва от нищото и свършва в нищото. Нали то. .. въпросът е като влезеш в една държава да стигнеш от единия до другия й край. Ние като направим прекрасното впечатление на германците и австрийците примерно, които се излъжат да дойдат насам, като влязат от Калотина, като се друсат 40 км до София на това нещо, което му викаме път ние, оттам нататък вече даже прекрасна магистрала да има първото впечатление от тази държава е като на австрийските авиолинии - по-добре да летим.
Аз искам да ви кажа следното нещо. Трябва да имаме приоритети. И трябва да се опитаме най-после, вместо да се упражняваме върху цялата инфраструктура на България, вместо да се упражняваме върху 7 магистрали, които имаме, да хванем 3 и наистина да ги направим. И тези магистрали трябва да се случат. Разбира се, за да не ви разочаровам дълбоко, ние също започнахме да изравяме, ето съществуващия идеен проект, след като разбрахме какво искат да направят нашите сръбски комшии. Вадим проекта, още в началото на 2010 г. започваме да го актуализираме и оттам нататък ще мислим дали има възможност и каква той да получи финансиране.
Чакайте малко, а геостратегически погледнато, сърбите ни свършват за нас една полезна работа, защото другият им вариант е те да търсят връзка със Скопие, после Солун и България да бъде заобикаляна от целия трафик за Близкия изток, в най-широкото понятие, което употреби вашата колега от Министерство на външните работи.
Да, така е. Вижте, така е. Единствено и само мога да се съглася, че сърбите много преди нас са успели да си направят едни повечко магистрали, да не говоря за хърватите. Но сега те искат да завършат техния обръч от магистрали, включително те ще направят и продължение. . .
А ние разсъждаваме още за тези 40 км и вие го усуквате. Според мен, ако сръбски министър ви каже, че е готов да свърши нещо, което не е в полза на самата Сърбия, погледнато по-стратегически, защото по-добре е по-дълго да се върви през тяхна територия надолу към Скопие, и България отговаря - сега ние ще видим, ще започнем. Веднага трябва да започнете строеж за Калотина. Четиридесет километра, това е нищо.
Не са 40, а са 70 км, а от тях все пак една част от пътя не е лоша. Това е информацията, която аз имам за магистралата.
Седемдесет?
Но това, което е по-важно. .. Вижте, не го усукваме, просто приоритетизираме. Разберете, че ние нямаме пари и възможност за всичко, иначе щеше да бъде много лесно. Иначе нямаше да се различаваме от тези преди нас, които обещаха всичко на всички - и корветите, и спартаните, и вагоните, и каквото се сетите. Разберете, че не една или две магистрали, а съдбата на 7.5 милиона българи зависи от финансова дисциплина. От това как вие адресирате адекватно приоритети, но и криза. И ако ние излезем в момента по абсолютно популистичен начин и кажем - това ще направим, онова ще направим, всичко обещаваме - лихвите няма да паднат, а и спестяванията на българите няма да бъдат такива, каквито са в момента.
Тъй, значи нашата магистрала ще започва от София, това можем да си позволим в момента, "Тракия".
Засега, засега. Разбира се, работим по проекта и, разбира се, ще търсим варианти.
Колко точно фирми са купили документация?
Петдесет и шест.
Петдесет и шест.
Да.
От тях колко български?
Мисля, че около 30 български и. . .
Тридесет български?
Да. Разбира се, вижте, трябва да направите разликата - не само всички големи български компании, но това са и адвокатски кантори, консултантски къщи. Те са закупили също документация. . .
За някого.
За някого. Ние не знаем за кого те са закупили. Всичко това нещо е прозрачно, сложено е на сайта на агенцията. Безкрайно много се гордеем с този огромен интерес. Никога досега в България не е имало такъв интерес. Аз се считам потвърден от тази гледна точка, защото компаниите и светът, Европа повярваха, че ще има честно и открито състезание.
Защо обаче обявявате търг за един лот от три, пита "168 часа"?
Защото за втория лот, който също имаме готовност, за лот три. .. значи, обявили сме търга за лот 2.
Това е в лотове, ако трябва да го говорим - от Стара Загора. . .
Имаме три лота. .. Стара Загора - Нова Загора.
Ние сме обявили този?
Обявили сме.
Така.
След това, следващият лот 3, който е Нова Загора - Ямбол, там вече ние имаме готовност да стартираме, както сме обещали, през есента, т.е. в следващите от 15-20 декември, но няма да го направим.
Защо?
Защото Европейската комисия както, и българските организации браншови, сигнализираха, че няма да е честно, защото идват коледните празници, и ние ще изядем от ценното време, което ние даваме на компаниите да направят оферти, качествени, след коледните празници. За да бъдем коректни и съобразявайки се с това тяхно искане, ще обяви процедурата на 11 до 15 януари.
Аз имам други спомени, може да са грешни, че вие други работи говорихте. . .
Не е вярно. . .
. . . че ще пуснете трите. ..
Не е вярно, това абсолютно не е вярно.
Трите лота едновременно.
Вижте, това, което аз съм казал, аз съм единственият министър, единственият министър от 20 години, който освен че го е казал го е и написал. Освен че го е написал, е направил няколко пресконференции, на които го е популяризирал, сложил го е на сайта. Всички вестници са го показали. Влезте в сайта, вие там ще видите, че лот 2 и лот 3 пише: начална тръжна процедура - есен. Но лот 4 пише начална тръжна процедура - зима. Защото разберете, че за всяко едно от нещата, които ние правим. . .
Вие вече обяснихте, че този 3 лот, заради Коледата, то българите винаги - я Коледа, я Великден им е оправдание. . .
Трябва да сме коректни. Аз съм съгласен с този аргумент, защото иначе представете си, ако имаме по-големия проблем след това? Защото. . .
Липса на интерес, това ли. . .
Не само липса на интерес, а по ЗОП ние сме длъжни да дадем поне месец и половина време на компаниите да работят. И ако ние сложим в това нещо и коледните празници, няма да сме коректни. От тази гледна точка нека да дадем шанс, именно да се съобразим с искането на компаниите. Аз съм убеден, че те по този начин ще отвърнат с едни по-качествени и сериозни оферти. Но вижте, нека българите наистина, нека и медиите да проверяват информацията. Влезте в сайта на Агенция "Пътна инфраструктура", влезте в сайта на МРРБ и вижте там. Там пише точно това. И пише още нещо.
Пише есен, нали, и аз затова ви питах. . .
Да. Точно така.
. . . защото накрая влезе в зима, единият лот.
Не сме в зима в момента.
Става дума другият лот ще бъде в зимата.
Той ще влезе в зима заради коледните празници.
Ясно.
Но, вижте и нещо друго. Значи там пише след това, това е част от един процес и в този процес няма нищо случайно. Аз съм стартирал на 13 ноември процедурата, защото на 12 ноември трябваше да се случи последното обявяване в последната община от десетки общини, където ние работим по оценката за въздействие на околната среда. Тоест ние имаме разписани графици по дни на пет министерства и се движим по тях. И досега никога това не е правено.
Вашият предшественик е цитиран да казва, че все още финансирането не е осигурено, че не е включена магистралата в оперативна програма "Транспорт" окончателно.
Това абсолютно не е вярно. Тя е включена в програмата.
Окончателно, ама става дума одобрена от Европейската комисия.
Одобрена е, оттук нататък, разбира се, има техника, има подробности. Трябва да се пишат апликационни форми, трябва да се пише . . .
Да. Тоест говори за това.
Да, това е нормално. Но вижте, погледнете нещата и влезте в смисъла на графика. В този график пише начална тръжна процедура, но след това има избор на изпълнител за лот 2 и лот 3.
Тоест кога ще стане това?
В самия график е разписано - през пролетта на 2010 година, и след това пише начало на строителство.
Тя пролетта свършва юни месец.
Начало на строителство. .. начало на строителство е пролетта на 2010, а избор на изпълнител е зима на 2009-2010.
Понеже друг упрек, за който четох, е, че всъщност този план води до изпускане на активния период на строителство догодина. Като започне пролетта, която свършва юни, т.е. като започне юли строителството, ще са загубени няколко пролетни месеца.
Вижте, аз много бих се радвал тези хора, които, нали, започват вече с критиката, в което няма нищо лошо, но да обяснят нещо друго. Ако аз тръгна да работя по начина, по който Хаинбоаз се правеше, по начина, по който Долна Диканя се правеше - на юруш, без процедури, без строителни разрешения, с една трета лента, която е изцяло незаконна.. .
Това за Долна Диканя ли?
Долна Диканя знаете и в момента, че тя не е узаконена. ..
Аз пак се готвех да ви питам, защото ви питах преди няколко месеца и сега скоро минах и пак с удивление . . .
Така е.
. . .въпреки вашите, така. . .
Така е.
. . .обещания, че максимално бързо ще се реши въпросът, установих, че там си стоят табелите, че това е прост път, въпреки че изглежда като магистрала.
Точно така е.
Е какъв е проблемът? Това во веки ли ще остане така?
Не, не во веки, но разберете, че. .. аз ще ви дам пример с Хаинбоаз. Когато вие сте направили една трета лента, която е изцяло незаконна, оттам нататък процедурата по узаконяването не е толкова лесна. И преди всичко трябва пак да има - а, b, c, d.
А в Диканя какъв е проблемът?
Проект. Същата история - отчуждителни процедури, след това ПУП-ове и т.н., и т.н.
Не, не. За Диканя казвате същата история, но това е важно. Това е част от магистрала "Струма", за която ще говорим също, пак след малко.
Точно така.
Там какъв е проблемът? Вие вече сте, колко, 4-5 месеца на власт.
Четири месеца, да, така е, да.
И хубаво, при положение че сте на трите магистрали министър и това е едната от тях, и нея я има даже в една отсечка, в 20 километра.
Само да ви кажа.
Защо не е отворена с вече табели 130 километра в час? Каквито и процедури да има, ами денонощно да ги пишат тия документи, които са нужни, и да се турят табелите, и да се свърши.
Освен че денонощно трябва да се пишат, има законни срокове, през които трябва да минем, и това е положението и с магистрала "Тракия". Вие не можете просто така да произведете един ОВОС - оценка за действие на околната среда, просто пишейки денонощно. Има зададени срокове и тези срокове трябва да се спазват.
Но за Диканя не ми отговорихте.
Диканя е същото, има срокове за обявяване на ПУП, има срокове за отчуждителни процедури.
Тоест там е построено без никакви процедури, твърдите вие?
Там е построено . . .
И сега трябва вие да ги правите, документално спазвайки сроковете.
Точно така.
Това правите в момента. Това, дето е трябвало преди строежа да стане.
Точно така. Същото правим за Хаинбоаз. Същото ще се наложи да правим и за други проекти. Но искам да ви кажа още веднъж, че всъщност това не е тази магистрала от трите, които са на фокус, нали. Долна Диканя не е "Марица", не е "Тракия" и не е . . .
Да. Говорите за "Люлин" и "Марица", така.
Точно така.
Бившият заместник регионален министър Димчо Михалевски, той е депутат сега от БСП, казва, че документацията за "Тракия", за лот 2, е съставена така, че само 2 български фирми да могат да участват и другите да са чужди. Твърди, че имало някакво тайно съгласуване с баварски организации, не можах да разбера кои са тия баварски организации, и че един вид правите всичко така, че да го дадете на чужденци.
Ами вижте, ако господин Михалевски е така добър да дойде ето тук, при вас, заедно обаче примерно с представители на камара "Строителите в България", на браншова организация "Пътища", които бяха най-големите критици и тези, които най-много се притесняваха, и вие си спомняте колко интервюта имаше на тази тема - че български компании ще бъдат дискриминирани, че на българските компании нямаше да се даде шанс, защото, ако ние трябваше да кажем - магистрала "Тракия" ще се строи от компании, които са строили магистрали, и тогава какво щеше да стане с българските компании? Искам категорично да заявя и аз се гордея с това, че именно тези най-големи критици, не господин Михалевски, който разбира се по всякакъв начин ще търси да хвърли изстрели, да хвърля твърдения, които за мен са абсолютно голословни. Какво означава две компании, при положение че 2 браншови организации, а не две компании, казаха - ние сме доволни от тръжната процедура и ние виждаме, че е даден равен шанс на всички български компании.
Сега, в интерес на истината да дадем пък другата критика, от другата страна, която пък е доказателство, че угодия няма. Институтът за пазарна икономика пък твърди, че всъщност тази магистрала е така предвидена, че да се позволи да участват точно местните фирми, като се игнорират например турските, тъй като Турция имала практика да дава субсидии от държавата на свои строителни фирми и заради това вие сте сложили изискване предложената цена да не е по-ниска с повече от 30 процента от средната цена на останалите оферти. Един вид да изхвърлите от играта тези, които биха участвали субсидирани. Само че въпросните икономисти от Института за пазарна икономика казват - да, ама какво пък интересува нас пътниците това, че една чужда държава е готова, за да си развива поради някакви причини своя бизнес, да ни построи с 30 процента по-евтино магистралата. И това дава повод те да кажат, че вие предвиждате магистрала в полза на бизнеса, а не на пътника.
Очевидно в момента всички вече се събудиха и търсеха. .. всякак търсят всякакви възможни начини да изкривят истината. Но специално в Института за пазарна икономика аз бих ги посъветвал просто да прочетат закона. Изискването за тези 30 процента идва оттам. Ние не сме го измислили.
Имате предвид ЗОП, да, именно.
Да, в ЗОП го има. Нищо повече. Вижте, ние искаме едно-единствено нещо. Ние искаме честно и почтено състезание, в което който спечели, но на база на обективни критерии. Тръжната процедура за магистрала "Тракия" е направена максимално обективно, така че просто само да се отмятат критериите и след това да се вземе най-доброто предложение.
Най-важният критерий четох обаче, че бил цената, което пък дава други критики, че като вземем най-евтината магистрала, така пак ще се насърчат българските фирми, но пък това ще стане за сметка на качеството.
Първо, ние ще вземем най-добрата цена от тези, които се преквалифицират. Тоест тези, които могат да отговарят на тези условия, които ние сме поставили - минимум 200 милиона обем в последните години, минимум еди-колко си километра направени магистрали и т.н., и т.н. Изключително важно е, аз използвам вашата трибуна, за да кажа две неща, които са изключително съществени по отношение на начина, по който ние ще действаме за магистралата. Първо, изключително важно е, че ние сме променили договора изцяло така, че да защитим максимално интереса на държавата и да намалим риска за държавата. И компаниите нека да бъдат така добри да калкулират и да разберат, че този път с този тежък договор, който ние сме приготвили, ще има изключителен контрол и практически държавата ще бъде в една комфортна ситуация, не както досега. Всички тръжни процедури досега се правеха така, че да се отварят вратички - цената да се умножава с 50 процента нагоре минимум, сроковете да се умножават с 2 години. Ето, вижте магистрала "Люлин". Четири години ще строим 19 километра. Вярно е, че тя е сложна, вярно е, че има тунели, виадукти и каквото се сетите още, но все пак 4 години - 19 километра. Сега ще се опитаме за 25 месеца да направим 115 километра.
Това е лот. .. всичките. . .2, 3 и 4.
Всичките да, заедно.
Ще има или няма да има тол-система? Цитиран сте през седмицата да казвате в публична лекция пред УНСС, че не е нужна заради това, че е осигурено еврофинансиране. Обаче веднага пък сте отворил врата, като сте казал - ама може пък да се прецени, че тия пари, които биха идвали от толовете, може да ги вложим в друга инфраструктура, значи може и да има тол-система. Сега ще има, или ще няма?
Вижте, не може да го вземем това решение просто така. Това са изключително важни решения, които касаят седем и половина милиона българи. Това, което винаги ме е плашело. Аз съм екипен играч, не съм индивидуалист, и това, което винаги ме е плашело, че седем и половина милиона българи очакват, че един министър сега ще вземе всички решения.
Референдум ли ще направим?
Ще ги взимаме заедно. Не референдум, обаче ще отидем в парламентарната комисия по транспорт, ще отидем в парламентарната комисия по регионална политика, ще се съберем и четири министерства заедно, ще направим стратегия. И тогава, след като направим стратегията, след като обсъдим, след като минем през парламента, тогава ще кажем ще има или няма тол-такси. Към момента това нещо не е свършено.
Вие все пак от как. . . вие сте натоварен обаче да предложите нещо.
Знаете ли защо го казвам, защото, първо, съм откровен човек, второ, започваме оттам. . . стигаме дотам, където започнахме с вас. Един начин да се финансира отсечката от София до Калотина би могъл да бъде, тъй като държавата няма приходи и няма пари, държавата е в тежко финансово състояние. . .
Тол-такси за вече готови магистрали.
Но това е само идея, която трябва да се разработи, да се измери, да се подготви както трябва, да се . . .
Ние докато я разработим и измерим, те, сърбите, ще си направят магистралата.
Вижте, искам само да разберете едно нещо - не може да обещаем всичко. Започваме от "Тракия", това сме обещали.
Пак от опозицията, от БСП, бившите министри Гагаузов и Мутафчиев твърдят, че има и други варианти за финансиране. Единият е да се тръгне с бюджетни пари, които после да бъдат възстановявани от европрограми, или директно със заем от Европейската инвестиционна банка. Що не вземем такива? Как сърбите са взели от Европейската банка за възстановяване и развитие. Ние да вземем вместо 100 от такси - от Европейската инвестиционна банка, ако е вярно това, което казва Мутафчиев.
Ама ние докога ще стреляме в различни посоки, аз не мога да разбера. Крайно време е българите да се обединят, независимо дали по един проект или върху една теза, да се обединят около нещо и да имат търпението то да се случва. Защото то трябва да мине също през правилата a,b,c,d. Ако вие кажете Европейска инвестиционна банда - добре. Ами оттам нататък кой, кога ще преговаря, как ще преговаря, колко време ще мине? Искам да кажа следното нещо. . .
Т.е. вие казвате, че България има определен административен капацитет и не може да се разпръсне на толкова фронтове.
Защо не се случи магистрала "Тракия"? Хайде да си го кажем, а и тези преди нас, които са се упражнявали върху тази магистрала, нека да го кажат. Първо беше на концесия. Абсолютно непрозрачен начин една фирма, още в началото на 90-те години, една фирма, измислена концесия. След това беше повторна концесия. Знаете ли каква беше цената при втората концесия, която беше подготвена с португалската фирма за тази същата магистрала? 615 милиона евро. Сега очакваме да стане за 350 милиона евро. Същите тези министри, които една седмица преди да дойдат на власт през 2005 година, Станишев и Гагаузов казаха ние ще прекратим договора за магистрала "Тракия" на правителството на Сакскобургготски, защото това е една изключително непрозрачна, спомняте си цялата история, концесионна процедура. Една седмица след като дойдоха на власт се обърнаха обратно. Това създава огромен проблем за магистралите. Магистралите имат нужда от визия, от процедури, от система, по която да се случат. Това са големи инфраструктурни проекти. След което решихме, пак за магистрала "Тракия", същите тези министри, да правим тръжна процедура през европейско финансиране по оперативна програма "Транспорт". Заложихме дискриминационни условия. Е, хайде сега да оставим веднъж и дадем шанс на един министър и на едно правителство, което има много ясна визия, разписана по месеци, да си свърши работата.
Окамеряването ще бъде ли част от поръчката?
Какво значи окамеряване?
Понеже чета по вестниците, че има големи планове да се турят камери по пътищата.
А това пък кой ви го е казал?
Питам ви. .. камери. . .
Аз не съм чувал за това нещо. . .
Камери от МВР, полицията се готви, да. Обаче пък си мисля, пак, ако не е по български, като направите пътя, и после МВР ще дойдат и ще кажат чакай сега бе, ние трябва да забиваме тук пилони, да слагаме. Може би трябва малко повече мисъл обща да се проявява.
Знаете ли, г-н Вълчев, вижте, вижте, вежте. Честно да ви кажа, мислех си - трябва да си повярваме, че можем. Трябва да престанем да мислим толкова негативно. Ние можем винаги да сложим едни камери отстрани на една магистрала, това не е никакъв проблем. Ние можем и да направим една магистрала, ако си повярваме, че можем да я направим. Строителните компании вече са повярвали, че ще участват в едно честно и почтено състезание. И аз съм убеден, че аз ще мога да дойда при вас април - май месец и да ви кажа - вижте, вместо 615 милиона евро, а може и да е под 350 милиона евро. И тогава аз ще бъда доволен, защото ще мога да покажа ефекта от начина, по който работим. Но по същия начин искам да ви кажа и по темата камери. Те винаги могат да се сложат. Какъв е смисълът на камерите, а той е много по-дълбок. Аз ще се опитам да ви обясня с две изречения, защото в момента обикалям по цялата страна и се притеснявам. Българите са свикнали някой друг да им решава проблема. Всички плюят Закона за обществените поръчки и казват трябва да се промени. Аз питам - добре, защо, Законът за обществените поръчка казва и така, и така. Ако вие искате да спазвате правилата, ако искате да правите честни и почтени процедури, никой не ви пречи да ги направите. Същото е и със закона за пътищата. В него има достатъчно сериозни глоби. Защо българите минават на червено? Защо българите карат с 200 км/ч и се пребиват по пътищата, при положение че законът не е лош? Защо те си мислят, че винаги ще мине номерът? Защото няма контрол. Така че камери е добре да има, а след това да има и една стъпка по-нататък.
Аз ви питах чисто прагматично какво е мисленето - дали да се получи един абсолютно завършен продукт, включително с осветленията. Защото аз не смея да повярвам, че в България ще бъде като например гръцка магистрала, съм виждал, от край до край със светлина. В Белгия да не говорим.
Съгласен съм с вас, но нека да ви кажа. . .
Та в смисъл вие, но поне примерно в. . . както е в Сърбия, за която говорихме. Там пък на всички кръстовища доста дълъг периметър е осветен. Ние, какво е нашето. . . нашата поръчка каква е?
Само да ви кажа, в Гърция също е така. В Гърция магистралите не са абсолютно осветени, защото. . .
Но трудните участъци са.
Трудните участъци и кръстовищата. Единствено Белгия, която си е позволила този лукс, в момента съжалява.
От край до край, да. Защо да съжалява?
Просто поради факта, че, вярвайте ми, в момента следкризисно. .. Аз бях в Белгия преди 2 седмици, имах среща с 52-ма министри на регионалното развитие. Част от тях са и министри на инфраструктурата, част от тях са министри на финанси и на вътрешни работи. Следкризисно ситуацията е много по-различна и цяла Европа, всички общини, всички структури трябва да оптимизират.
А ние какво ще правим сега, лампи ще слагаме ли?
По същия начин.
Какво ще слагаме. . .
Ще слагаме лампи само на кръстовищата.
Т.е. нашият план, и във вашата поръчка стои това, че ще трябва да се направи осветление на всички кръстовища.
За да бъда честен, в момента не мога да ви отговоря на този въпрос.
Не сте го проверили?
Не съм го проверил.
Въпросът е колко. . . по-скоро глобалният въпрос е глобално ли е мисленето, като се прави магистрала? Защото една магистрала не е само да туриш един асфалт с отстрани две мантинели.
Аз съм абсолютно съгласен с вас. Това е кръвоносна система на икономиката, това е създаване на работни места. Това е, как да ви кажа, една магистрала не е линейни километри магистрала, 300 км от София до Бургас. Това са часове, в които хора, услуги. ..
Да не става примерно както с тия хора, дето от някакво село протестираха, че жп линия или път ли, какво щяха да им пуснат на средата. . .
Голямо Бучино и Мало Бучино протестираха за изход на магистрала "Люлин".
. . . да, и трябва да ходят примерно 30 км, за да се включат в магистралата.
От друга гледна точка тези предишните, които са правили три пъти първи копки, примерно на тунела под Шипка, и тези предишните, които са обещали тази връзка, а не са направили нищо, да бъдат така добри сега пак да излязат по "168 часа" и да кажат защо не го направиха. Защо Хаинбоаз е незаконен? Защо Мало Бучино, след като са им обещали преди 3 години, няма нищо. Поне да бяха започнали проект. Защо последните 18 месеца Агенция "Пътна инфраструктура" няма един стартирал търг, един стартирал търг за подготовка на проект? Защо говорим за милиарди, когато нямаме един проект?
Магистрала "Люлин" влезе пак в новините тази седмица с тримата български работници, които получавали три пъти по-малко от турските за същата работа и обявиха гладна стачка. Сега пък възниква въпроса как чужди фирми ще бъдат принуждавани да дават в една пазарна икономика едни заплати, по-високи на едни, пък по. . . т.е. еднакви заплати, ако са си решили, че ще дават на едни по-високи заплати?
Така е. Между другото изключително важна е тази тема. Ние създадохме в момента механизъм, заедно с Министерството на труда и социалната политика, което пое изключително активна роля, това е техен ангажимент и задължение, да изчистим казуса в следващите 2 до 3 седмици. Самите пък ние поехме като ангажимент да засилим контрола по качеството на изпълнението и същевременно също да осъществим контрол върху това дали ще бъде сключен такъв колективен трудов договор. Така че аз съм убеден, че нещата ще бъдат изчистени там. Но вижте, тази магистрала е еманацията, еманацията на начина, по който ние сме работили по големите инфраструктурни проекти в миналото. Ние в момента и по тази магистрала се опитваме да променим нещата, и то. . . Аз искам да кажа, че в момента вече има абсолютно разписани и схеми, и графици, и от клеймовете, от първия до последния, преговаряме по тях, за да можем да изчистим. Но вижте, подписваме договор на 29 декември 2006 година. Пет месеца по-късно не може да започнем строителство, защото няма строително разрешение. Ето ви клеймовете вече - 5 месеца една компания стои без работа. След това необходими са, започваме да строим - няма отчуждителни процедури, няма готовност къде да се хвърлят милиони кубични метри земна маса. Няма къщи, преместени на пътния възел Даскалово. Стълбове и в момента, които висят. 24 моста започват редизйн, три тунела. Оказва се, че пилоните, които трябва да се направят отдолу, трябва да са двойно по-дълги, отколкото са заложени по проект. Така е работено. И като капак на всичко в целия този хаос, за което аз държа да кажа, че абсолютно всички имат по веригата вина и преди всичко държавата, че тя не е структурирала процеса както трябва. Или най-малкото, като е знаела, че има толкова много проблеми, да беше направила друг договор, който да адресира. Защото най-важното е, когато вие правите договор, да знаете какви са рисковете и да ги адресирате по някакъв адекватен начин в договора. И като капак на всичко ето сега - 3 години след като ние строим тази магистрала ние какво имаме? Все още нямаме преместени стълбове, които стоят в трасето на магистралата. Все още има. . .
Стълбове за какво?
Стълбове електрически, да, напрежение. Все още трябва да предмостим една железопътна линия, София - Перник, и т.н., и т.н. Разбирате ли? Това е големият проблем - че е мислено само за милионите и за милиардите. Оттам нататък никакъв контрол, никаква адекватност, че всъщност. .. Пак се връщам на тази тема. Това нещо го казах в първия ден, когато станах министър. Магистрали не се правят от политици. Политиците трябва да се махнат от магистралите. Магистрали се правят от експерти, които знаят как да местят стълбове, как да правят отчуждителни процедури, как да четат договори и да ги спазват. Политиците накрая да режат лентите, тогава ще станат.. . .
Сега с "Люлин" какво ще стане последно? Ще стане ли, кога ще стане?
С "Люлин", в момента ние сме се обърнали на едни кризисни мениджъри, които трябва да изчистят всичките тези неща от миналото. Само още един пример да ви дам. Когато някой удобно, в устен вид, предишен министър и вицепремиер, и министър-председател е казал на турския консорциум - искаме до май месец да сте готови, защото ще има избори и трябва да открием 5 км от магистрала "Люлин", той е нарушил тотално целия график на работа, всичко, което е уговорено в самата тръжна процедура.
Ама това някой го е казал? Кой го е казал?
Разбира се, колко удобно, устно. .. че ще дойде комисарят и ще направят откриване. Спомняте си. . .
А не може да се предположи, че турците така се оправдават, нали, защото вие. . .
Не, не.
. . . в смисъл те пък идват и казват - то вече един казал, друг казал. . .
Не, вижте, аз. . .
. . . защото пък аз мога да ви кажа, че някой нещо ми е казал, нали?
Информацията, която получавам, е все пак от моите служители в Агенция "Пътна инфраструктура".
А, те казват?
Аз с турския консорциум не си говоря.
Аха, не, че турците се оправдават. ..
Не, не. Това е абсолютно.
. .. с българските предишни министри.
Не, вижте, това са факти. Това, което ви казвам, са абсолютни факти. Издавани са устни разпореждания за всичко. Така не се управляват договори за магистрали, защото след това вие ще бъдете в изключително тежката ситуация да се чудите колко са клеймовете - 5 млн. или 40 млн., с колко трябва да се удължи срокът на магистрала "Люлин" - до 13.10.2010 г. или до 2012 г.?
Клеймовете имате предвид обезщетенията?
Абсолютно. Всяка професионална фирма, включително и българска, и която и да вземете, когато един политик й нареди - сега си развалете цялата организация и ги направете тия 5 км, защото аз така съм решил - те след това ще поискат и пари за ускоряване на строителството, и удължаване на срокове, и това е темата, с която ние се сблъскваме, и всичкото това в устен вид.
Но аз пък се питам, вие сте управлявал. . . Каква е пък тая фирма, дето ще се държи по този абсурден начин - някой нещо й казал и тя го правела била, и после обезщетение имало. Това пък показва, че тая фирма е несериозна. Вие смятате ли, че една световна фирма ще се държи по този абсурден начин? Минал един и казал - ей, я спри да строиш тук тия 5 км и иди да строиш другаде другите 5. Нищо не написал и те се втурнали, и всичко им се объркало зарад туй.
Обаче те са си документирали от тяхна гледна точка всичко и са действали абсолютно професионално. И ние имаме клеймове, които сега виждаме именно за това - променена организация на работа, искаме удължение със 145 дни.
Ама те не могат да докажат защо са я направили тая промяна на организация на работа.
Не, не, все пак нали се сещате, че всичките тези неща все пак, извън политиците, които са издавали устно разпореждане, тези неща са доказуеми.
А, има, има и при нас документация. . .
Разбира се.
. . . за тези промени, правени по политически причини? Зимното поддържане на пътищата. Вие сте голям късметлия, няма сняг. Не знам, всяка сутрин ли се молите?
Само мога да се съглася с вас. Общо взето, да, но съм казал до 15 декември, защото пък след това все пак трябва да се открие и ски сезонът в България. Все пак. . .
15 декември. . .
Вижте, ние още нямаме подписани договори. Ние от 69 процедури, които стартирахме от общо 88, с 88 договора вие поддържате цялата страна. От тези 88 69 бяха тотално занемарени и изоставени.
Добре, ама пак сте доста време в това състояние на неподписани договори.
Ами, пак се връщаме до тази тема, че има a,b,c,d, има правила. Когато вие през септември месец поемете Агенция "Пътна инфраструктура" и някой през март месец е трябвало да стартира процедури за 69 от 88. Нищо не е направил. Вие стартирате през септември 69 процедури.
И докога ще ги свършите?
Нали се сещате, че има срокове по ЗОП, които вие сте длъжен да спазите?
Докога ще ги свършите?
До 15 декември. . . се моля.
Ще успеете и на 15-и ще завали, казват метеоролозите.
Обаче, за да бъда абсолютно откровен с вас, от тези 69 ние се надяваме да подпишем 55, защото именно в рамките на тези процедури. . .
Това 69, какво 69 - Фирми?
Шестдесет и девет от районни пътни управления, участъци от България.
И вие ще подпишете 50 и?
Петдесет и пет, т.е. ще останат. . .
Кои 14 няма да са чистят. . . .
Ще останат 14. Там са Плевен, там е Смолян, там е. . .
Чакайте сега, вие за Смолян като не изчистите, какъв ще е смисълът от ски сезона на Пампорово?
Аз ви казвам истината, че там в момента за съжаление процедурата, тъй като има проблеми, обжалвания и чудесии, ще започнем отначало. Това е факт. Ние трябва да спазваме закони. Въпреки това имаме план Б. Не сме казали, че няма да чистим.
Да, кой е план Б?
План Б. . .
В смисъл ще може да се стигне до Пампорово и да се кара ски. . .
Разбира се.
. . . като завали сняг?
Разбира се, но имаме план Б.
Или по-добре да вали само на Боровец, защото за там процедурата. . .
Не, не.
. . . е станала, пък на Пампорово. . .
Освен план Б имаме и план С, и вие знаете много добре, че и целия ноември бяхме така. Ние имахме кризисен щаб, който стои денонощно, имаме, по районните управления имаме денонощни дежурства, връзки с МВР, имаме възможност чрез малки обществени поръчки да даваме възможност на компаниите да чистят, така че сме се справили. Не се оправдаваме.
Колко дължи държавата на строителите?
Много, 200.
Те твърдят милиард и половина. Вие признавате 250 млн., конкретно вашето министерство, а се говори общо за задължение на държавата, аз не мога да разбера каква е разликата обаче, за 400 млн.?
Аз мога да коментирам моето министерство.
Вашето 250?
Двеста и петдесет, твърдо.
Те твърдят три пъти повече, ако приемем общо . . .
За цялата държава, да.
Да.
За цялата държава.
Но нямате спор със строителите конкретно за регионалното развитие.
Нямаме спор. Искам да ви кажа, че аз съм този министър, който също в първия ден заяви, аз не съм отишъл в това министерство, за да правя бизнес. Аз съм там, за да помагам на бизнеса да създава работни места, да плаща данъци, защото от това печели една държава, от нищо друго, и от тази гледна точка аз имам прекрасен диалог с браншови организации, с всякакви организации на българския бизнес и това е изключително важно. И затова нашето министерство беше първо в три основни аспекта. Първо, ние видяхме проблема. Вижте, на мен ми е много тежко, защото аз знам, че следващите шест месеца българските строителни фирми ще бъдат в една жестока ситуация, изключително тежка ситуация, тепърва. Единственият начин да им помогнем, защото "Тракия" добре, но тя ще стартира май, първи разплащания ще има юни - юли. По същия начин пък по-нататък, ако видите графика във времето. Вярно, стартираме по оперативна програма "Регионално развитие" и хората наистина работят денонощно. Петстотин милиона. Нещо, което другите не успяха да направят за 3 години, ние го направим за 5 месеца. На тях им бяха замразени тия пари. Вярно, по отношение, по "Транзитни пътища 5" също работим, там също стартираме програма за 388 млн. Но на строителните фирми следващите шест месеца ще им бъде изключително тежко и единственият начин да им помогнем е да се разплатим с тях, и аз това го видях още преди два месеца.
Четох, успявам да идентифицирам пет варианта, които се обсъждат за разплащане. Единият е директно да се плати, което като че ли изглежда невъзможно.
Съгласен съм с вас.
Банките плащат, встъпват в правата на фирмите спрямо държавата. Навити ли са банките?
Не, това е вече. . .
Няма да стане.
. . . като че ли не е толкова актуален. . .
Държавата гарантира кредити на фирмите пред банките.
Това също е труден вариант.
Банките купуват държавни ценни книжа, емитирани за случая.
Да, това е идеята на Министерство на финансите.
Тоест ще се издадат държавни ценни книжа, банките ще ги купят, парите ще влязат в държавата и държавата ще плати на строителите?
Да.
Банките са навити?
Така беше коментирано. Значи, аз не участвам в тези преговори, а Министерство на финансите.
И последният, който ми звучи най-абсурден вариант, е за прихващане с неплатено от фирмите, нефактурирано навреме ДДС, нещо като данъчна амнистия за строителите. Да ви кажа, нали, при цялото уважение към строителния бранш, защо пък за строителите ще има данъчна амнистия, тук може да се изброят още много браншове, които. .. дайте така да правим.
Никой не е казал, че трябва да бъде само за строителите, но искам да ви кажа, че този вариант ще се случи. Той ще се случи много скоро, но нека погрешно да не го кръщаваме данъчна амнистия, защото това не е данъчна амнистия, но това, което ще стане, и ние работим в тая посока изключително интензивно, защото все пак това са едни 20 - 30 млн. лв. по наша оценка и с които ние можем да помогнем сега, веднага на тези толкова притеснени компании.
Това е невнесено ДДС от фирми. . .
Да, те имат фактурирани. . .
И не са го внесли, дължат го това ДДС?
. . . и неразплатени.
Не са го внесли, защото държавата не си го е платила.
И нещо друго, вижте. . .
Сега обаче защо държавата ще бъде по-привилегирована спрямо която и да е друга фирма? Защото се получава така - ако две фирми, едната не плати на другата, обаче получи фактура и й се дължи съответното ДДС, тая фирма, ако е в отношение с равноправния субект фирма, ще трябва да ги внесе, ДДС-то, и няма да има такива прошки и ох, въх, нали, на тебе да ти помогнем. Когато обаче отношенията ти сеоказват с държавата, тогава започва да се намира вторият начин.
Не, вижте, тук две неща са много важни. Това е малко погрешна трактовка. Това, което е важно, е да се разберат две неща. Първо, тези компании са си внесли ДДС-то. Имайте предвид, че те са. .. Имаме неразплатени фактури от февруари месец, имаме натрупани задължения от 250 млн.
Тоест не става дума за невнесено, а за внесено ДДС. . .
Точно така. Точно това искам да ви обясня, че вие имате. . . компаниите двойно имат проблем. Първо, защото те са фактурирали де факто извършени видове работи, които не са разплатени. Но, второ, че върху тези де факто извършени видове работа и неразплатени те допълнително са кредитирали държавата с 20 процента. Но освен това, разбира се, има и други задължения. Тук става въпрос за социални осигуровки и т.н. Вижте, механизмът е следният. Ние в момента сме проверили всяка фактура, това са десетки служители в министерството, които са проверили всички тези задължения - 200 страници документация фактура по фактура. И аз твърдя, че ние сме единственото министерство, което е направило това нещо. Това нещо е пратено към НАП, Национална агенция по приходите, оттам нататък това се разпрати към всички областни структури. Те провериха всичко фактура по фактура, върнаха обратно какви са пък задълженията на компаниите. На 8 и 9 декември, и тук пак, както и по магистралата, ние имаме разписан график по дни какво трябва да се случи. На 8 и 9-ти всички шефове на НАП по места идват обратно в София, докарват информацията, след това ние ще засечем още веднъж и някъде около 15-ти на база и на едно постановление на Министерския съвет, което трябва да влезе следващата седмица, държавата ще има възможност, и това е все пак голям жест от нея в тези трудни времена, много бързо да разплати ДДС, социални осигуровки. . . т.е. сума, която държавата дължи на компаниите. Тя ще е някъде между 20 и 30 милиона. И все пак става въпрос само пък за компании, на които държавата има задължения към тях.
Тоест вие ще платите това, което. .. вие ще извадите от държавния бюджет. . .
Държавния бюджет.
. . . това, което вече фирмите са платили на държавния бюджет заради. . .
Точно така, за да може те автоматически да го върнат обратно в бюджета.
. .. това, че имат такива отношения с държавата.
Точно така, точно така, нищо повече от това. И това не е никаква амнистия, това е просто един механизъм, по който ние в рамките на три дни ще изчистим, но това са 20 до 30 милиона от 250 в моето министерство.
И това ще стане до 15 декември.
Това ще стане до 15-ти. Но има и трети вариант. Третият вариант е все пак в рамките на все пак на лични бюджети, които ние имаме, да се опитаме между 15-20 декември, и ние дълбоко се надяваме, да изчистим още малко. Там сме поели ангажимент около 40 милиона. Останалото ще бъде по линията на споразумението на Министерство на финансите с търговските банки.
Общините искат 2 процента от 10 на сто от централен корпоративен данък да остава при тях.
Започваме в съвета по децентрализация. Той ще бъде назначен от министъра на регионалното развитие до десетина дни. В момента вече имаме получена пълна обратна информация от Националното сдружение на общините, с което имаме наистина прекрасна комуникация.
А то колко остава в момента? Нищо не остава.
За?
От корпоративния данък колко остава в общините, директно при тях?
Честно да ви кажа, не мога да ви отговоря на този въпрос.
Не, понеже нали ГЕРБ беше, аз си спомням. . .
Вижте, да, да.
. . . докато беше кмет сегашният министър-председател, той имаше една теза, която звучи абсолютно коректно. . .
Точно така, и това ще стане.
. .. половината от парите, които прибира чрез данъци държавата, да се връщат в съответните общини. И сега изведнъж не става тази работа.
Вижте, половината според мен, а това е една цифра, която в момента абсолютно не може да се коментира, но правилният подход е следният и именно това правим, защото сме го обещали и защото е важно за България. И затова, когато вие ме попитахте министърът на трите магистрали, аз добавих и региони. Регионите в много отношения са по-важни от магистралите. И тази реформа, която е отлагана от 10 години, наистина трябва да се случи и ние сме твърде убедени да я направим, затова ви казах за този съвет по децентрализация, който ще започне да работи и в хоризонт от шест месеца ще трябва да вземем решения. Но правилното е следното: кои функции ще отидат в общините, кои функции ще отидат в регионите, по какъв начин държавата ще ги финансира вече тези конкретни функции. Защото истината е, че няма да мислим само за пари, а ще мислим за това какво поемаме като ангажимент, какви отговорности, какви задължения на регионално и на общинско ниво.
Тоест догодина това с общините няма да стане. Защото аз като чуя, че се е направил съвет, нали старата приказка за комисията, те искат, доколкото разбирам, сега и веднага да получат два процента следващата година от следващия бюджет. Ако шест месеца ще се разсъждава дали е добре и после шест месеца ще се обсъжда дали това, дето се е разсъдило предните шест месеца е добре, явно не това е очакването на общините.
Значи моята информация е, че тези. . . това, което, всичкото ние го правим ей сега оттук нататък със съвета, категорично таргетира 2011 г. А за 2010 г. вие имате вече бюджет, който е минал през парламента.
Ще си се кара, както е било досега.
И, разбира се, с тази вратичка, която е отворена от Министерство на финансите, към средата на годината да се прави ревизия.
Сега вас или следващия ни събеседник по телефона трябва да питам за Бургас - Александруполис, който отвори тема тази седмица.
Аз бих предпочел следващия събеседник.
Понеже той бил казал в Москва, че не той ръководи проекта от българска страна, казва президентът на "Транснефт" Николай Токарев във вестник "Дума", и руснаците се чудели кой отговаря. И аз като се замислих, мисля, че вие май трябва да отговаряте.
Информацията не е точна. При всички случаи, разбира се, руснаците. .. по това, което аз чета, достатъчно много, как да кажа, адресират и се подготвят за тези преговори, които предстоят. Но така или иначе не аз и не министър Трайков. . .
Кой ще преговаря, с вас ли . ..
. . . а с правителството. Правителството консолидира позиция и правителството ще преговаря с руснаците.
Кой отговаря в правителството, все пак да подготви документите, които ще обсъжда правителството.
Вижте, това са големи проекти, които при всички случаи са от компетенцията на няколко министерства.
България не си била внасяла вноските в консорциума за реализиране на проекта. Ставало дума за 5 милиона евро.
Това е вярно. Не, 5 милиона лева, те не са внесени. Това е вярно, но не всички . . .
Защо не сме ги внесли? Малко като кифладжии се излагаме пред руснаците.
Не, не, вижте, не всички вноски. . . в смисъл не всички вноски. Значи това са две вноски, които са дължими, но други вноски такива са направени. България продължава да участва в тази компания. Пак казвам, това правителството го заяви преди три месеца. То иска да види за тези проекти картинката - има ли икономическа обосновка и каква е тя, какво ще спечели държавата от това нещо.
Четох анализи, вие споделяте ли такъв анализ, че сега заради кризата проливите - Босфора, Дарданелите, не са толкова натоварени и в момента няма остра необходимост от такъв проект.
Аз искам точно това да ви кажа, че моята работа е да направя магистралите и да помагам регионите. . . Някак си. . .
Босфорът ви е далеко.
Босфорът ми е далече и именно заради това се връщам обратно на тази тема - че правителството ще консолидира позиция и то със сигурност ще преговаря в съответните срокове с руснаците.
Добре. Два важни акцента. Вие ще направите "Тракия" до две години и половина
Така както е написано във. . . на сайта го има. Задължително.
Ще направите "Тракия" до две години и половина. Това означава, че 2012 г. . .
Ние сме казали лятото на 2012 година. Между другото отварям пак една скоба и казвам, че лятото на 2012 г. е също едно широко понятие от три месеца и нека да го разбираме така
Септември. Двадесет и втори септември вече ще се кара по тази магистрала, 2012. И второто важно нещо, че разширихте вече ресора си от три магистрали и регионите и обещавате, че от 2011 г. пари от централните данъци ги директно ще остават в общините. И тези общини, в които хората работят повече, правят повече бизнес, ще бъдат по-добре от тия, които отблъскват инвеститорите в тях.
Точно така. Да, необходима е качествена реформа и още по-важно е да се вкара второто ниво на управление - регионите.