„НепознатиТЕ на Георги Тошев са по-смислениТЕ
„НепознатиТЕ на Георги Тошев са по-смислениТЕ / netinfo
„НепознатиТЕ" на Георги Тошев са по-смислениТЕ
22578
„НепознатиТЕ" на Георги Тошев са по-смислениТЕ
  • „НепознатиТЕ" на Георги Тошев са по-смислениТЕ

„НепознатиТЕ" стартира по bTV в началото на октомври. В неделя от 12 журналистът Георги Тошев вече ни среща с известни хора, но ще разказва непознати истории за тях. До сега видяхме Куба и Тибет. Тази седмица той ще покаже Мариус Куркински. Едночасовата документална лента за него беше показана снощи в Дома на киното на връх рождения ден на Ивайло Стоянов (всъщност това е истинското името на Мариус Куркински). „Мариус зад кулисите" е може би най-голямото публично откровение, правено от актьора до сега. В него той говори за детството си, за родителите си, за грешките, разочарованията и болката.

Епизодите от проекта „НепознатиТЕ" са 11. Снимани са на четири континента, а местата са Хавана, Пловдив, Делхи, Варна, Драмсала, София, Париж, Лондон. Дано да са първите 11 епизода, защото макар и само две серии да сме видели на малкия екран, Жоро Тошев за пореден път ни убеди, че ще гледаме нещо качествено. И професионално.

Какво обединява Бени Андершон от АББА, Цветана Манева, Силви Вартан, Мариус Куркински, Анна Политковская, Куба и Тибет, за да са под знаменател „НепознатиТЕ" - Светослава Кузманова разговаря с Георги Тошев:

Жоро, започна проекта „НепознатиТЕ". Вече по bTV бяха излъчени два епизода - за Куба и за Тибет. Епизодите са общо 11. В тях ще ни разкажеш и за АББА, и за Анна Политковская, и за Юрий Ангелов. Това са хора и истории, които нямат нищо общо по между си....

Пилотният проект на „НепознатиТЕ" е да видим до колко и как телевизионната публика ще се ориентира в една много противоположна на налагащата се телевизионна среда и пазар стилистика. Това е стилистиката на научно-популярно-документална поредица - стилистика, която налагат канали като BBC Channel, Discovery. Това са големите телевизии. Не е тайна, че между агресията на новините и шоутата някак си телевизионният пазар не предлага алтернативи или алтернативите са много малки. Аз съм правил както големи реалити-формати, шоупрограми, независимо, че съм седял отзад повече като creative, отколкото като лице, знам това как става. Беше ми любопитно дали мога да смеся различни телевизионни стилове, които са взаимно изключващи се, в една нова поредица. В този смисъл аз се обърнах към четири абсолютно различни режисьори, епизодите са реализирани от различни екипи. Нарочно всички ми казваха: „Почни с най-комерсиалното", а аз казах: „Не, ще започнем полека-лека". Дори вторият епизод от поредицата беше един от най-тежките като проблематика - за човешките права на тибетските изгнаници. От тук насетне започва една по-лека серия - за Мариус, за Силви Вартан, за Бени Андершон и Браян Фери. Зарежда се една поредица от филми, които са музикални и понеже става въпрос за много популярни лица, надявам се филмите да бъдат и по-комерсиални. От това в крайна сметка се интересува една частна медия. Общото между тях е, че това са едни филми, които аз искам да образоват и хората да научават нещо ново. Това разбирам под „образование", но и да образоват чувствителността на зрителската аудитория. А това именно става, когато започнеш да предлагаш едни истории, чрез които например, това, че разказвам за Мариус Куркински, той е поводът. Но аз мисля, че зрителите, когато го видят, ще открият, че става въпрос за това какво се е случило в България през последните 20 години - как самото общество се променя, как един човек, чиято кариера стартира 90-та година, 20 години по-късно се намира еди-къде си в своя път. Как Мариус - човекът, който пя „Ти-ри-ри-рам" с мелничка....

Което беше повече от комерсиално....

Свръх комерсиално. Той беше поп-икона и изведнъж се преобърна на 180 градуса. Той се скри. Той много рядко дава интервюта. Той предпочита да говори предимно за конкретния си проект, последния филм, последната роля. Т.е. това е разказ за един човек, който хвърляйки се да вземе всичко от живота, променя собствения си живот. Аз от разговорите си с Мариус разбрах нещо, което направо ме втрещи: не може актьорът, който получава най-много „Аскеер"-и, никога да не е получил държавна субсидия за собствен проект. Такива мисионери като него някак си се отглеждат в обществата. А ние го имаме наготово и това е саморазвило се явление, което аз исках да изследвам. И всъщност около Мариус се завърта този кръг, този коментар на времето, в което живеем.

Т.е. искаш да кажеш, че общото между Мариус, АББА, Тибет и Анна Политковская е точно това мисионерство, за което говориш?

Да. За мен е много важно тези филми да бъдат документ за „днес и сега". Аз нито изчерпвам историите на тези хора, нито имам амбицията да разкажа техния живот или пък да коментирам. Аз бях много честен и благодаря на продуцента Румяна Цанчева, че повярва на мен и на екипа да каже: „Нека това е пробен проект", защото исках да се доверя на инстинкта си кое ми е интересно като журналист „днес и сега". И понеже живеем в такова време този мой личен избор е един голям микс от хора, култури, цивилизации, усещания, начин на живот. Бени Андершон е най-богатият жив композитор. Той има официално над 600 млн. евро личен доход. И това е човек, който кара колело и който пее в малък дървен клуб със свои приятели и свири на акордеон.... От другата страна са последователите на Анна Политковская. Това са едни хора, които са толкова различни, но ги обединява това, че те живеят живота си без претенцията, че правят нещо изключително, но всъщност те променят обществото и дават някакъв пример. Това са хората, които аз искам да запомня. Това са хората, които искам моята дъщеря да помни или поне да научи нещо за тях - по-тихите, по-смислените.

НепознатиТЕ" на Георги Тошев са посмислениТЕ
netinfo

Кога реши, че поредицата ще се казва „НепознатиТЕ" и защо тя се казва „НепознатиТЕ"? Името е такова, защо ти разказваш непознати неща за публиката, но самият ти ги знаеш или защото ти също си научил в хода на правенето на поредицата някакви неща....

Когато говоря за името на предаването, трябва да спомена името на Петя Иванова, нашият изпълнителен продуцент, с който най-много си блъскахме главите как точно да се казва. Исках да бъде много свободно това име, за да може да включва под шапката си различни типове филми. Реших, че искам да научавам нещо ново за хора, които са в публичното пространство много години. В този смисъл това е една програма за неизвестни факти и неща от живота на известни хора или места. Затова оставям една отворена врата, през която зрителите да влязат и да открият по нещо за героите на поредицата. Няма да скрия, че изчетох всичко за Силви Вартан - една жена с над 50-годишна кариера и толкова публична.... Трябва да кажа, че в този филм, в срещите ми със Силви аз открих неща за нея, които никога и под никаква форма не съм предполагал, че съществуват. Зад овладяната студена маска се срие една изключително ранима женска природа. Аз искам да свалям маски и в момента, в който сваля една публична маска, да видя какво се крие отдолу - дали тя ще бъде заменена с друга публична маска или пък някой от героите ще може да бъде достатъчно смел в собствената си уязвимост, както беше Цветана Манева, за да довери нещо, което за мен, а предполагам и за публиката ще бъде откритие.

Всичките ли твои герои имат маски и много ли са те?

Моите герои имат маски, имат защити. Те са уязвими и затова съм ги избрал за герои. Защото не вярвам, че може да бъде интересен както за мен, така и за другите човек, който е твърде наясно със себе си или човек, който няма сетива и който не се вълнува. Такива хора не са ми интересни. Тези мои герои са хора, които не се страхуват да се променят. Героите ми имат маски, защото професията или раните, които са преживели, някак си са ги белязали и аз не им се сърдя за техните защити. Напротив. Аз съм щастлив, че те ги имат, но съм им благодарен, че те ги свалят дори за части от мига и са искрени - някой от тях чрез сълзите си, други чрез смеха си. Трябва да кажа, че всеки един от героите си съм го оставил на мира тогава, когато съм усетил поне миг на 100-процентна откровеност.

Защо тази седмица имаше прожекция на голям екран на лентата за Мариус Куркински „Мариус зад кулисите"? Това за всички 11 епизода ли ще бъде и мислиш ли, че те ще стоят по различен начин на големия екран?

Това е една идея за прожекции в Дома на киното на Владо Трифонов. Започваме с Мариус, защото има рожден ден и защото става на 40 години.

Той не празнува рождения си ден...

Той не празнува рождения си ден, но има нещо много важно. Заклел съм режисьорката да не му показва филма авансово. Мариус за първи път гледа собствения си живот отстрани. Филмът е абсолютно автентичен, ние сме наблюдавали няколко дни от живота му. Тук няма никаква режисура, няма никаква намеса. Той ни беше предупредил и ми беше казал: „Жоро, седите и не ми се бъркате! Никой да не ви вижда!". Затова понякога и кадрите може да са тъмни, ръката на оператора Румен Василев може да трепери, но това са автентично уловените мигове на Мариус Куркински - уморен, развълнуван, съсипан, отчаян, болезнено раним, много щастлив, горд от това, което се случва на сцената с него и с актьорите.... Това е първият документален филм за него. В този филм няма грим и това е най-голямото му достойнство. Друго е да го гледаш в голям салон, всички да сме заедно, а не вкъщи на обяд с чаша кафе или докато обядваш. Следващите филми, които ще се излъчат още на 21.10, което е другата седмица във Френския културен институт, е филмът за Силви Вартан. Това също е първият филм за нея, направен от български екип. Вечерта ще го прожектираме в Дома на киното също от 18.30, а на 29.10 също ще го покажем в рамките на „Киномания", тъй като Владо Трифонов е докарал един от най-известните й филми в много хубаво копие. Това е „Търсете идола", където тя играе и пее прочутата песен „Аз съм най-хубава", както е известна. След това филмите, които искаме да покажем, са на 13.11 в деня на 60-годишнината на Юрий Ангелов, но вече в кино „Одеон". После ще покажем филмите за Браян Фери и Бени Андершон в Дома на киното през декември и ще завършим около Коледа с филма за Цветана Манева, който ще сложи точка на тази поредица.

Ще има ли други 11 епизода, т.е. втори сезон на „НепознатиТЕ"?

Надявам се bTV да може да анализира резултатите от нашето първо представяне, да сметне за необходимо ние да бъдем част от тяхната програмна схема, да помислим за по-доброто програмиране или концептуално доуточняване, че ако вървим на обяд, ще бъдем по-комерсиални и по-леки, а ако вървим в друг час - по-сериозни. Другото важно за мен е, че аз имам предложение и от друга национална телевизия, ако bTV след продажба реши, че няма необходимост от тази поредица. Аз знам, че независимо какво ще правя от тук насетне, със сигурност ще правя и други комерсиални проекти, вече ги имам в главата си. „НепознатиТЕ" ще остане част от мен, защото вярвам в това, че в медийното пространство трябва да има едно квадратче за умни, тихи, спокойни и поучителни истории, които по някакъв начин да докосват, а и да променят живота на тези от нас, които са решили да останат още една идея любопитни към това, което се случва около нас.

НепознатиТЕ" на Георги Тошев са посмислениТЕ
netinfo