Разчетоха генома на ХИВ вируса
Разчетоха генома на ХИВ вируса / снимкa: БГНЕС

Американски учени успяха да разчетат цялото генетично съдържание на вируса ХИВ-1, основен причинител на СПИН при хората, предаде БиБиСи.

Те се надяват, че това ще открие пътя за по-добро разбиране на механизмите на действие на вируса и ще ускори разработването на лечение. ХИВ носи генетичната си информация в по-сложни структури от някои други вируси. Подобно на вирусите, причиняващи грип, хепатит С или детски паралич, той носи информация в единична рибонуклеинова киселина /РНК/, а не в двойна ДНК. Изследването на американските учени, публикувано в сп. "Нейчър", може да позволи на учените да видят съдържащата се в тези структури информация, пише БГНЕС. Учените от университета на Северна Каролина в Чепъл хил съобщиха, че планират да използват информацията, за да извършат леки промени в структурата на вируса.

"Ако той престане да се развива добре след извършените мутации, тогава ще сме наясно, че сме засегнали важен елемент от вируса", казва Рон Суонстром, професор по микробиология и имунология. "Започнахме да разбираме и триковете, които геномът използва, за да може вирусът да не бъде открит от човешкия приемник", допълни той.

Д-р Дейвид Робъртсън от Манчестърския университет счита, че анализът може да разкрие някои от протеините, действащи на ниво под структурите, които могат да изпълняват всякакви функции във вируса. "Най-общо, ако успеем да разплетем структурите, можем да сравним системите на различни вируси и да получим нови знания за това как работят", допълва той.