Йордан Мирчев: Промените в ЗДвП ще дисциплинират шофьорите
Йордан Мирчев: Промените в ЗДвП ще дисциплинират шофьорите / cнимки: Sofia Photo Agency

Йордан Мирчев, председател на транспортната комисия в Народното събрание, коментира пред Дарик какво целят предложените промени в Закона за движение по пътищата.   

 

За водачите:

 

Считаме, че това ще бъде една малка революция по отношение на поведението на неопитните водачи, или водачите с практика до две години. Ние ще стимулираме тези, които през първата година не са допуснали нарушения, и ще им даваме ежегодно бонус – още по 1/3 от точките. Това ще бъде от изключително важно значение за отношението на водачите, които от тук нататък взимат свидетелство за правоуправление. Други неща, които също са съществени, са  подготовката и обучението на водачите на МПС, което в момента се извършва в над 700 центъра. Това търпи много критика и за да се подобри качеството на обучение, а това означава водачите когато получават свидетелство да бъдат по-добре подготвени и как да се държат по пътя, ние възлагаме министерство на транспорта, заедно с МВР, да извърши категоризация на тези, които ще обучават водачите. В  момента е много лоша практиката на изпитните комисии. Председателят на изпитната комисия е от „Автомобилна администрация”, а член на комисията е инструкторът, които подготвя и обучава водача. Ние забраняваме инструктора, които обучава водача, да бъде член на комисията, с което целим по-малко корупция и да се намали формалното даване на книжките срещу 200, 300 или повече лева.

 

За състоянието на пътищата:

 

Ние задължаваме тези, които стопанисват пътя да сигнализират всяко препятствие и опасност, които застрашават безопасността на движението, което означава, че за всяко място, което не е сигнализирано от тях, ще заплащат до 1000 лева санкция. А като знаем какво е състоянието на нашата пътна мрежа, това означава, че ако не си вършат работата ще заплащат на много места по 1000 лева, което ще им се отрази доста „положително” и е по-добре да се грижат за състоянието на пътната инфраструктура.

 

Ще могат ли колите да се ориентират между знаците и такива табели?

 

Миналата година по предложение на НДСВ, след тежката ситуация през януари месец, се въведоха табели, които показваха кой стопанисва пътя. Тази табела не пречи. Пречат необезопасените дървета и множеството билбордове през 100 метра покрай автомагистралите.

 

Глобите:

 

Новият момент е въвеждането на административното нарушение безвъзмезден труд в полза на обществото между 80 и 100 часа, което го има и в Закона за футболното хулиганство. Въвеждат се и други наказания, свързани с превишението на скоростта в населените и извън населените места, особено над 40–50 км/ч, където глобите се увеличават на 250–300 лева. Глобата, за който не използва колан, се увеличава на 50 лева, включително и 50 лева за водача, ако той не е осигурил пътниците в колата да си сложат коланите. И още един важен момент – глобата с фиш се увеличава от 50 на 100 лева. Това е много съществен елемент, защото е свързано с това, че ние масово ще  въвеждаме обективни системи за контрол на пътищата и наказателните постановления, които се издават по актове за установяване на административни нарушения на базата на технически средства, не подлежат на обжалване. Има много нови моменти, надяваме се, че това ще се отрази на поведението на водачите, на подготовката – още на първия етап – подготовката им, и поведението им на пътя.

 

 

Като чуят всички тези изменения, които сте подготвили, хората ще си кажат „Чудесно, но остава проблема с контрола”.

 

Ще го решаваме благодарение на това, че 50% от глобите, т.е до 25 млн. лева годишно, ще отиват за доставка на технически средства. Обективният контрол ще реши до голяма степен въпросите с корупцията. Тези системи ще започнат да се поставят, където има концентрация на пътни произшествия, по магистралите и по първокласната пътна мрежа, където огромния трафик се реализира от над 70% от това, което въобще се движи по нашата мрежа. Вече има над три милиона превозни средства, нарушенията за сега са около един милион годишно. С този закон и с въвеждането на техническите средства ние ще отидем на много по-висока разкриваемост, а това означава, че повече хора ще усетят необходимостта да бъдат дисциплинирани и да имат друго поведение по пътищата.