Автоинструктори: Не се доверявайте на афиши за бързи и евтини курсове!
Автоинструктори: Не се доверявайте на афиши за бързи и евтини курсове! / снимка: DarikNews

Автоинструктори подкрепят поправките в Закона за движение по пътищата, които са одобрени от Комисията по транспорт в Народното събрание и предстои да бъдат разгледани в пленарната зала. При провинение на млад шофьор да бъде санкциониран и този, който го обучава, шофьорска книжка да се взима при завършено основно образование са сред предложенията за промени.

 „Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България подкрепя идеите”, каза в предаването „Дарик Кафе” Красимир Георгиев, председател на Управителния съвет на асоциацията.

„Много случайни хора се впуснаха в тази професия. Всички можем да видим как цяла София е облепена с едни плакати, афиши за шофьорски курсове – евтини, експресни. Това са точно тези случайни хора в тази професия, които за съжаление хвърлят петно върху иначе достойната и обществено отговорна професия инструктор”, каза той. Призовавам хората да не се хващат на такива плакати и обяви, каза още Георгиев.

 

Хората, които са недостатъчно квалифицирани за тази професия, не са малко, призна той и допълни, че вината за това е на държавата, която има лостове да отнема лиценз, да налага санкции. Георгиев каза, че досега няма отнет лиценз на инструктор, макар че по думите му „няма никакъв проблем това да се случи, ако има добро желание”.

 

Как гледате вие, инструкторите на подобна поправка – да носите и вие отговорност за нарушение на млад шофьор до една година?

 

Трябва да ви кажа, че поправката е много навременна и аз приветствам това предложение на господин Илиевски. Тук явно става въпрос за задълбочен анализ на проблемите при лошото движение по пътищата. Опитът, който имам и информацията, която получих при нееднократно пътуване в чужбина по тези професионални проблеми, показва, че много страни за предприели тази мярка много отдавна. В Германия никой не може да се яви на изпит, без неговият инструктор да декларира, че този кандидат-шофьор притежава необходимите знания, умения, навици и съответните умения за безопасност. Едва след такава декларация на обучаващия инструктор той може да се яви на изпит. Така че аз смятам, че това е много навременно.

 

Тоест вие виждате в тази поправка не както звучи на първо четене опит за репресия или наказание на инструкторите, а по-скоро опит за тяхното по-сериозно ангажиране в образователния процес и в това, което се случва по пътищата и легитимация и квалификация.

 

Разбира се, за това става въпрос. Трябва да ви кажа, че много случайни хора се пуснаха в тази професия. Можете да видите как цяла София е облепена с афиши и плакати за шофьорски курсове, експресни, евтини и не знам какво. Това са точно тези случайни хора в професията, които за съжаление хвърлят едно голямо петно на иначе достойната и обществено отговорна професия инструктор. Затова аз подкрепям господин Илиевски. Тук не става въпрос за репресия или дискриминация. Тук става въпрос да се защити необходимият минимум от професионални умения от всеки инструктор, за да може той да гарантира на обществото, че продуктът, който бълва, ще бъде качествен.

 

Господин Илиевски казва още, че ако се приеме това нещо, тогава ще видим, че инструкторите ще започнат отново да правят полигони, отново ще има повече часове по кормуване, каране по магистрали и така нататък.

 

За това нещо вече не мога да се съглася съвсем с господин Илиевски, тай като аз смятам, че относно броя на часовете ние твърдо бяхме за по-голям брой часове, защото виждахме, практиката показваше, че тези часове най-често са недостатъчни. Тук срещнахме един голям отпор от страна на Министерството на образованието и науката, които нямат ресурс да извършват подготовка на шофьори, но въпреки всичко искат да бъдат на пазара и поради липсата на ресурс не позволиха часовете да се увеличат. Така че това е проблем на държавата, не е проблем на инструкторите. Относно полигоните аз съм също за полигоните, но не в този вид, в който ги знаехме, защото да се научиш да паркираш между колчета няма нищо общо с това да паркираш между два истински автомобила. И ако ние имаме истински симулативни полигони, тогава съм за това, но ако трябва да връщаме тези полигони от доброто старо време, съм твърдо против.

 

Колко са сега часовете за обучение?

 

В момента са 31 часа, като трябва да ви кажа, че точно тези фирми, за които споменах, че са облепили цяла София и аз призовавам хората да не се хващат на такива плакати и обяви, защото в края на краищата много скъп им излиза курсът, значи като прибавим, че тези курсове не дават и тези 31 часа, значи те реално се дават до 22-24 часа. 31 часа управление за някои са достатъчни, но това е само за някои и те са много малко. Относно теорията със въвеждането на вътрешните изпити, трябва да ви кажа, че успеваемостта се повиши рязко. В много фирми тя вече е на 100 процента, което говори, че отново вкарахме хората в кабинетите, отново възбудихме техния интерес да се учат и да знаят.

 

Господин Илиевски предвижда, че ако се приеме тази поправка, ще се стигне на моменти и до отнемане на лиценз именно на такива фирми, за каквито вие говорите. Много ли са инструкторите, които са неквалифицирани, непрофесионалисти.

 

За съжаление, не се малко. Трябва да го признаем, и аз трябва да го призная като браншовик, но вината за това нещо е на държавата. И в момента тя има своите лостове да отнема лицензи, да налага съответните санкции, но тук искам да попитам дали не става въпрос и за някакъв чадър над тези фирми, за да могат така безнаказано да правят каквото си искат?

 

Случвало ли се е да се отнеме лиценз на автомобилен инструктор?

 

Засега не. Няма такъв случай, макар че няма никакъв проблем това да се случи, ако има добро желание.

 

Още едно предложение – да има скрити камери в учебните коли. Как бихте го коментирали?

 

Това не е лоша идея и  тя не е от сега. Още преди две години АКАБ и лично аз предложих да се премине на видеонаблюдение по време на изпитния процес. Смятам, че това не е никак скъпо и не е никак трудно. Мисля дори, че така ще бъде и по-спокойно. За съжаление тази наша идея не намери приложение при последващите промени в нормативната уредба. Сега отново излиза на дневен ред. Аз се боя, че това е пак нещо, свързано с предстоящите избори. Но по принцип подкрепяме тази идея. Нека всичко да бъде ясно и да бъде на масата, за да може всеки да го види.

 

Предлага се също минимум основно образование за хората, които искат да изкарат шофьорска книжка.

 

Ето тук трябва да споменем, че много добра идея се превърна в бич именно за хората, не които нямат основно образование, а за тези, които имат висше образование. Парадоксално е, но е точно така.

 

Идеята да се изисква основно образование – и браншът твърдо я подкрепя – е тази, че сме виждали много случаи, при които хора имат шофьорски книжки, а не могат нито да четат, нито да пишат и е интересно как са преминали курса на обучение, изпита при това положение. Идеята за изискване на основно образование беше точно тази – да се принудят неграмотните да се ограмотят, а грамотните да учат. Сега обаче се случи нещо друго: неграмотните се сдобиват с начини да се сдобият с фалшиви дипломи, с измислени дипломи, те винаги са по-хитри, защото така са оцелявали и за тях няма проблем, а хора висшисти, които следват, последна година са, магистри са, се случва така, че минават през деветте кръга на ада, за да докажат, че имат основно образование. И това е благодарение на чиновническата бюрокрация, която не иска да вникне в идеята за изискване на основно образование.

 

Пред мен има документ на комитета за наука и висше образование, в който се признава окончателно диплома за завършена кинорежисура в Лондон. Изведнъж се казва "Не я признаваме тази диплома, човекът да си донесе за основно". Това е проблемът - че в България всяка хубава идея се изопачава и се превръща в бич от страна на чиновниците срещу редовните, а не срещу нередовните. Така че не знам как ще се реши този проблем.