Звената за вътрешен контрол в НAП не са закрити, а реорганизирани
Звената за вътрешен контрол в НAП не са закрити, а реорганизирани / снимка: DarikNews

Интервю с министъра на финансите Пламен Орешарски в „Седмицата” на Дарик радио.

 

Има или няма проблем България с ДДС, налагат ли се спешни мерки и спешни взаимодействия за борба с данъчните измами?

 

Проблем с ДДС имат всички страни, които са го въвели след Франция през 68-ма година и това е една често дискутирана тема на Съвета на икономическите министри, който се провежда всеки месец, тема, която се дискутира в контекста на мерки срещу измамите с ДДС. А по отношение на обща картина в Европейския съюз България стои между първите места с най-висока събираемост на ДДС при цялата условност на такива класации. Аз никога не съм бил склонен да ги абсолютизирам, но все пак това са оценки на комисията, от една страна, в други класации на Световна банка ситуацията се повтаря в значителна степен. Затова бих обобщил така – да, ние имаме проблеми, но от другите 26 страни преобладаващата част имат по-големи проблеми от нас.

 

Добре, ама те не си махат ръководителя на агенцията по приходите.

 

Ами повечето от тях са по-на север от нас и нямат толкова топъл темперамент.

 

А има ли установена схема, в която е участвала, включително и от вашите вътрешни проверки, които сте правили, в които са участвали високопоставени данъчни служители, всеки десети данъчен, както казаха от опозицията и лично?

 

Вижте, аз категорично ще се противопоставя на опитите да се обвинява едва ли не всеки данъчен, който върши своята работа. Сигурно между моите 8 хиляди служители не всички работят по най-перфектния начин, но не може да се обвинява цялата система за пропуски в работата на отделни служители, ако има такива. А от последната една година, особено след 2007 година ние взехме изключително строги мерки, в това число и за вътрешен контрол върху работата на данъчните служители. Запознат съм с няколко случая, които са разкрити от инспектората на НАП. Впрочем някои от коментираните в последно време в пресата случаи са точно тези, които първо НАП е засякъл и е дал на службите за доразследване.

 

Закрити ли са отделите за борба с корупцията към инспектората на НАП, конкретно из секторите на инспектората в териториалните дирекции в Пловдив и Варна, където били установени такива нарушения?

 

Ето, тази ваша информация отново потвърждава силната спекулативност на твърденията. Ще си позволя следната аналогия. През 2006 година създадохме НАП. Можете да ме обвините, че съм закрил Данъчна администрация.

 

Т.е. закрити са, казвате вие?

 

Не, реорганизирани са.

 

Но в какво са реорганизирани?

 

Ами в по-голяма дирекция, като са по-малко началници са останали и повече ревизори. Предполагам, че някои от началниците, които вече трябва да се занимават с ревизорска дейност, не са доволни от това състояние. Но няма нито един служител, който се е занимавал с разкриване на нарушения, който да е уволнен.

 

Има ли схема за източване на ДДС в Пловдив още от 2006 година и заради това трябва ли да бъде обвинен Георги Търновалийски, за който в пресата се правят и връзки с Георги Гергов, чийто бил той някога счетоводител и сега му осигурявал данъчен чадър, а член на борда на директорите на Пловдивския панаир, чийто шеф е собственик е Гергов е жена пък със същата рядка фамилия за България?

 

Вече споменах, че инспекторатът на НАП имаше констатации по отношение на евентуално източване на ДДС. Това беше в края на миналата година, дори имаше отзиви в пресата тогава, вижте в архивите от октомври, ноември и ще видите изнесени данни за в това число уволнени служители от страна на ръководството на НАП за случаите, които са разкрити от НАП. По-нататък не бих си позволил да коментирам, защото си има специализирани органи, които разполагат и с по-силен от нашия инструментариум. Ще чакам резултатите, които ще се установят и бихме могли да ги коментираме.

 

Т.е. тогава след резултати на проверки на прокуратурата, ще вземете решение за Търновалийски?

 

Естествено.

 

Има ли ВИП офшорки, които ревизиращи екипи на НАП не проверяват по Закона за данъка върху добавената стойност, които се занимават с фиктивен износ? Главно за страни от ОНД и за Румъния с износ на алкохол чрез фиктивни транзакции. Това твърди Яне Янев, председателят на партията „Ред, законност и справедливост”.

 

Ами аз не го разбирам този въпрос. НАП не би могъл да проверява фирми, които са локирани в други държави така, както в нашата държава не биха могли данъчните служби на други страни да правят проверки. Но обмен на информация се осъществява.

 

Ама говори се за фиктивен износ.

 

Вижте, този, който го говори, да го докаже. Сега не превръщайте интервюто в разследване. Не съм такъв, нямам такива компетенции, не съм следовател.

 

Правен ли е списък и откъде се появява този списък, за който се твърди, че е стигнал до Брюксел с имената на около тук в пресата срещнах най-различни цифри, от шест през 15 до сто души, за които се твърди, че са ощетили бюджета с около (пак различни цифри) 600 милиона лева до един милиард, чрез източване на ДДС. В списъка фигурирали бизнесмените Христо Ковачки, Георги Гергов, Ветко Арабаджиев, Николай Банев, шефът на „Меком” Силистра Стефан Райчев?

 

Явно обърквате позициите, не съм следовател. Нито съм служител на ДАНС, нито на прокуратурата. Така че подхвърлени списъци ... аз много разчитам, че нашите служби ще свършат работата. Нямам компетенциите, нямам възможностите да разследвам.

 

Т.е. на вас не ви е докладвано като министър на финансите за такава грандиозна далавера с такива водещи бизнес имена?

 

Не ми е докладвано от никога, в това число и от специалните служби. Затова не мога нито да потвърдя, нито да отрека. Иначе ще превърнем в жълто интервюто.

 

А вие в кой момент бяхте информиран за проблема, заради който беше отстранено, заради който Мургина подаде оставка и тя беше приета?

 

А как в кой момент? Мургина подаде оставка заради натрупано напрежение около работата на ръководството на НАП. В официалните си мотиви тя е записала, че не е изпълнила приходите, което действително е така. За миналата година има много малко неизпълнение на плана, но според мен огромното преизпълнение на приходите, спрямо предходната година. Просто няколкократно съм коментирал и в макроикономически план, че през 2008 година ние имахме доста амбициозни приходи. И това, че не е изпълнен планът като план ... Планът беше, планът беше 26 % ръст спрямо 2006 година. Вие сами можете да разберете ...

 

Четох, че с два процента не е изпълнен.

 

Да, но аз съм удовлетворен от общата работа на НАП и митниците, тъй като това е другата приходна агенция, което позволи да приключим, ще използвам израза, блестящо финансовата 2008 година спрямо другите 26 страни от Европейски съюз. Вижте какви са оценките на комисията. Че ние сме в доста добро макроикономическо състояние. Това не става без добра работа на приходните агенции. Тези приходи не падат от небето.

 

Ще има ли проверка и в митниците, които споменавате? Отново от опозицията се твърди, че и там имало схеми за точене на ДДС.

 

От 2005 година, откакто съм поел тази позиция, аз не съм направил нито една кампания. Ние имаме системи за текущ контрол, които се опитваме да усъвършенстваме. На няколко пъти още със създаването на НАП и със сътрудничеството на Световна банка разбира се, ние заложихме добри механизми за вътрешен контрол. Разчитам на тях. Извинете, другото е сензации.

 

Т.е. нищо извънредно не мислите да правите никъде по структурите, които ръководите, защото казвате, че те си работят регулярно?

 

Оценките за НАП като институция, външни при това е, че това е система цялостна, която се дава за пример на други страни, по на изток от нас, разбира се, които тепърва вървят по пътя на изграждане на техните данъчни служби. Може да го коментирате вие. Това, че Световна банка дава за пример НАП на страните от бившия съветски блок, вероятно показва, че НАП има добри цялостни системи в това число и за вътрешен контрол.

 

Да, но тогава нещо не се връзва, господин министър. Защо България маха ръководителят на толкова успешна организация, която е пример за останалите в Източна Европа? Единственото обяснение е тогава да бъде нещо много лично, каквито всъщност идеи се прокрадват. Че Мургина си била правила семеен бизнес.

 

Това трябва да се докаже и ако се докаже и аз ще преценя към хората, които имат така обвинения към нея, ако е така. Преди да се докаже ... все пак вижте, ние сме правова държава. Не може да обвиняваме някого, без да се докаже. Презумпцията за невинност е водеща, а не обратното.

 

Т.е. вие мислите, че до тази доставка не трябваше да се стига?

 

Не мисля нищо, коментирам факти. Приех оставката на госпожа Мургина за мотивите, които казах. Можем да говорим още един час и ще повторя същото.

 

Защо няма според публикациите в пресата работеща информационна система на Националната агенция по приходите?

 

Не зная какво се публикува в пресата. Зная, че от 2007 година. Системата, която се изгражда и е финансирана от заема на Световна банка е пусната в действие и към настоящия момент вече втора година, да втора година.

 

Тя е на френската фирма BULL и работи в Африка – в Ботсвана и Саудитска Араби я, което пък така дава поводи да се слага едно прилагателно – африканска система, че сме вземали.

 

Вижте, вие вероятно много сте информиран, аз не съм чак толкова информиран и знам, че такава система, каквато работи в НАП, не работи никъде на друго място. А в момента, в който заех моята позиция, имаше изоставане, тъй като тази система се прави от 2003 година. През 2005 година имаше изоставане в графика, правих лична среща с зам. шефа на BULL, който специално дойде от Париж, на който поставих условия за максимално бързо ускоряване на работата, а това беше параметър, наблюдаван и от Международния валутен фонд по тогавашното ни споразумение и по тогавашната ни програма, която изпълняваме. И се наблюдаваше и от фонда. Мисля, че специалистите от BULL заедно с българските специалисти положиха доста усилия да наваксат това изоставане. За него има както обективи, така и субективни причини. Не на последно място много честата промяна на техническите задания. Може би чувам, че в началото BULL са искали да имплементират или да внедрят готова система, като съобразят с българските закони. Но от момента, в който аз следя работата на НАП знам, че това не е възможно и беше разработена изцяло нова система по българското законодателство. Вижте колко са смешни твърденията. Която и да е страна, за която вие цитирате, има съвършено друго законодателство. Не би могло да бъде същата електронната система.

 

Опозицията обаче твърди, че нарочно тази система не работела, за да може да се точи ДДС-то и така се прави връзка със скандалите около НАП.

 

А, това са политически твърдения, бих избегнал коментар. Само бих поставил въпроса – за периодите, за които опозицията е отговаряла за Данъчна администрация защо нищо не са направили, нищо, за електронната система? От което аз не вадя твърдения, че то е за да точат ДДС.

 

Може би вие имате също някакъв отговор, защото и вие бяхте на професионални позиции в администрацията по времето, когато управляваше опозицията?

 

Нямам отговор. Отговорите обикновено са доста по-комплексни и по-експертни от голословни твърдения, които напоследък се подхвърлят от всички страни.

 

Може ли да се свърже тази система на НАП със системите на НОИ и на Здравната каса или не може?

 

В момента надценявате моите познания за електронните мрежи, нямам такива. Но замисълът не е да се свърже с техните системи. Замисълът е системата да облекчи работата на данъчната администрация по събиране и на здравните, и осигурителни вноски, не само данъчните. Впрочем един от проблемите при доизграждане на системата беше и това, че в края на 2005 година ние отново поставихме на BULL допълнителни задания – да интегрират, извинете, и осигурителните и здравни плащания, които до този момент по законодателството се събираха по различен начин. Знаете това.

 

Т.е. според вас все пак трябва ли перспективата да бъде всички тия системи да се свържат?

 

Ами перспективата според мен трябва да бъде не само тези системи да се свържат, а да се свържат с други системи в страната. Защото бихте ли ми казали вие колко от отделните институции имат цялостни, за да обвиняваме, че има известно забавяне във времето за изграждането на системата на НАП. А институциите, които нямат никакви системи? За тях как да коментираме?

 

Ще получи ли Ирена Кръстева сградата? Сгради на Националната агенция по приходите в центъра на София срещу довършването от страна на нейните фирми, на нова сграда на НАП на „Цариградско шосе”.

 

Не мога да отговоря дали ще стане това. Това, което постъпи като предложение в Министерството на финансите, което заслужава да се разгледа и ние това правим в момента, е едно преотстъпване на сградата на четвърти километър, която стои недовършена преотстъпване срещу изграждане на нова сграда изцяло за сметка на частния инвеститор. А в размерите, които са необходими 50 хиляди квадратни метра.

 

Т.е. не същата сграда?

 

Разбира се, че не е същата. Нова ...

 

Тя няма да довършва тази сграда там, а друга сграда ще строи?

 

Тя или който и да е офертата от българска вестникарска група и офертата е привлекателна и предстои да се оценят параметрите й. И това вероятно ще направи министърът на регионалното развитие, който отговаря за държавните имоти.

 

Ама щял да получи и още три сгради в центъра, включително и където е сега на „Дондуков” тук до „Дарик” радио близо сградата на НАП.

 

Има предложение за ... а впрочем нека ви попитам. А частният сектор трябва да изгради сграда на държавната администрация без никаква компенсация? Бихте ли ми обяснили кой инвеститор, аз имам нужда от сграда ...

 

Може би съмнението ...

 

Дарик радио дали ще се наеме да ми изгради такава сграда, бих бил много благодарен?

 

Въпросът е как е избран точно този инвеститор. Понеже той го предлага ли, това е ...

 

Не е избран. Има оферта, която се разглежда. Бих разгледал и оферта на Дарик радио.

 

Ако друг го предложи?

 

Разбира се, разбира се. И бих избрал най-благоприятното.

 

А да се тръгва по пътя на конкурс, т.е. държавата да каже – даваме ей тия сгради в центъра, кой е готов да ни построи една огромна сграда.

 

Ами няма засега никой заявен такъв интерес. Но ето използвам случая да призова всички потенциални инвеститори, които искат да изградят сграда на данъчна администрация, да поставят условията.

 

Това в какви срокове си представяте да стане? Защото вие обявявате нещо като конкурс в момента?

 

Не го обявявам конкурс, просто водим диалог. В състояние сме да разглеждаме всички оферти, стига да са изгодни за държавата.

 

Гледах днес „Капитал”, цялата работа се разказва като поредна далавера, че ще се направи. Вие в момента го поставяте от съвършено друг ъгъл.

 

Ами защото ние от десетина години ми се струва говорим как един от основните инструменти за развитие на бизнеса и за развитие на инвестиционния процес трябва да бъде публично-частното партньорство. Обаче когато опрем до конкретни предложения за публично-частно партньорство предварително правим изводи, че това не може да стане. Тогава въобще аз бих предложил да забравим тази тема, тъй като по дефиниция виждам от първите коментари, че в публично-частното партньорство наблюдателите не виждат нищо добро.

 

Може би заради конкретната персона, може би, заради съмненията доколко пък тя си е плащала данъците, включително бяха предизвикани проверки в тази посока. Откъде има пък тя пари да купува толкова медии и да предлага такива хубави неща на държавата?

 

Ако коментираме в по-широк аспект в последните няколко години аз не съм чул досега добър коментар за публично-частно партньорство. Разбирате ли парадокса? Ние разглеждаме публично-частното партньорство теоретично. Затова и досега няма успешни публични-частни партньорства, защото ние ги отричаме преди да видим за какво става въпрос.

 

Очаквате ли проблеми със събирането на данъците през следващите месец, два, които са най-активни за приходите поради две причини – първо, хората, като слушат тия разговори как се крадат данъците, дето плащат, е логично да си мислят дали да ги плащат? От друга страна, тия дето събират данъците, като слушат как са обвинявани, че ги събират, за да ги откраднат също със сигурност се демотивират.

 

Да, очаквам големи проблеми със събираемостта, но не по тези причини. Очаквам проблеми във връзка с общата глобална икономическа криза и влиянието й в България. В следващите месеци вероятно ще намалеят и фискалните приходи, тъй като в настоящия момент виждаме ясни симптоми как се свива стопанската активност. Данъците са в резултат на стопански обороти и реализирани доходи. Когато стопанските обороти намаляват и доходите са по-ниски, логично е да намалят и данъците.

 

Затова ли сте уклончив в отговора на въпросите, даже пресата казва – увърта, ще има ли увеличение на бюджетните заплати от 1 юли с 10 на сто?

 

Не съм астролог.

 

Ако има пари, ще има, ако няма – няма.

 

Да, вие можете да питате вашия работодател и да разберете неговата увереност в следващите месеци дали е толкова уверен, или не. Мисля, че той също би изразил доста скептични позиции.

 

Това значи ли, че има резон в предложението на НДСВ да се търси предпазно споразумение с Международния валутен фонд? Не че сега ни трябват пари, обаче, като не сме астролози и не знаем дали няма да ни потрябват след шест месеца, защо да нямаме една уговорка отсега преди да са свършили парите там?

 

Аз не се отнасям с предубеждение към нито едно предложение. Последният ми контакт с представител на Международния валутен фонд беше буквално предната седмица. Това го казвам, за да подчертая, че ние имаме и текущ диалог с представителите на фонда, както и на комисията, разбира се. Но за комисията се предполага, че поддържаме такъв контакт. Отново ще ви върна ...

 

С Европейската комисия?

 

Да, извинявайте, Европейската комисия. Отново ще ви върна към миналата седмица, когато комисар Алмуня оцени много българската конвергентна програма и макроикономическата ситуация в страната. В колко сфери ние имаме такива оценки?

 

Трябва ли банките да бъдат ограничени в лихвите? По депозитите, по кредитите, както впрочем настояват от строителния бизнес?

 

А трябва ли да ограничим растежа на цената на сиренето според вас? Административно.

 

Накрая, днес имате рожден ден. Да сте жив и здрав. Какви планове си правите за бъдещето? Станишев каза – Орешарски е един от най-добрите в кабинета.

 

Това е голям комплимент за моята работа. Аз много държа на мнението на премиера и го приемам като голям комплимент.

 

А ще останете ли в политиката след 3-4 месеца, когато ще се сменя ... ?

 

Може да ви се стори странно, но аз и сега не се чувствам, че съм в политиката. Опитвам се да върша моите професионални задължения, ще използвам израза без да политиканствам – може би това е част от конфликта.

 

Защо си изградихте такива врагове през последните години като бившия ви заместник Георги Кадиев? Той дава обилни интервюта през седмицата общо взето с лайтмотив – при този финансов министър и господ не може да помогне. Откъде дойде това?

 

Оценките, на които държа, са оценките, за които вие говорихте преди малко – на премиера, оценките на Европейската комисия, оценките на професионалната публика. Професионалното присъствие на господин Кадиев в Министерство на финансите беше разочароващо за мен. Мисля, че има някакви лични мотиви, но не бих коментирал.

 

Като ви слушам, май не се готвите да се кандидатирате за депутат и да се включите в политически кампании?

 

Е, опитах се да го кажа, вие отново питате по друг начин.