Проф. Иван Желев: В България липсва духовен ръководител
Проф. Иван Желев: В България липсва духовен ръководител / снимкa: Sofia Photo Agency

Бившият директор на вероизповеданията проф. Иван Желев в предаването "Седмицата" на Дарик.

Е как руският патриарх да се намеси в българския църковен спор? А според съобщенията от Москва нашият президент си бил говорил с руския патриарх по нашия църковен разкол.

Преди да говори руския патриарх... българският президент с руския патриарх, с него говори българската църковна делегация, която отиде за интронизацията начело с видинският митрополит Дометиан. А нормално е, когато човек има някакъв проблем, да търси от съседите си, да търси някаква помощ. А макар Русия да не е географски съсед, тя е съседна като православна страна. А доколкото знам и по-рано, и сега уведомява Светият синод всички православни църкви, че има такъв проблем, още повече че всички православни църкви застанаха 1998 г. зад Българската православна църква, зад Светия синод и тогава се намери едно решение, което заработи, само че не напълно.

1998 г., казвате?

1998 г., да.

Да, само че друго решение сега е предмет на яростен спор в Страсбург и като че ли дядо Инокентий и неговите хора, които наричаме разколници, получават подкрепата на правозащитниците в Европа.

Да, правозащитниците трябва по някакъв начин да си оправдават средствата, които получават. Те защитават всякакви права, които са против естаблишмънта, против онова, което е установено...

Да, де, ама най-лесно е да се каже - Страсбург са лоши, но българите знаят, че не е така. Много българи получиха защита на този съд, който е признат в цяла Европа.

Да, така е. Казусът не е чак толкова труден. Изгонването на едни самообявили се свещеници или така нататък власти от храмовете, които незаконно окупират. Можеха да го решат за няколко месеца, за година-две. Те го бавиха четири години и половина. Това всичко показва, че не им е било лесно на съдиите, още повече че решението не е пълно, а е частично. Но като говорите за дядо Инокентий и хората му, всъщност онзи ден на конференцията, която по едно стечение на обстоятелствата се състоя в "Славянска беседа", ама аз живея в съседната кооперация и ги видях там събрани неговите хора, него го нямаше, което е интересно.

Конференция, на която се събират така наречените разколници?

Да, за да си излъчат контактна група, която да...

Преговаря.

Да. И те сега ще гледат, разбира се, от тази сравнително силна тяхна позиция да искат максималното, да си им се върнат църквите, защото иначе, видите ли, щели да искат тоя прословут милиард и 400 хиляди обезщетение. Едни нелепи искания, защото те винаги заявяват, че уж били за това или за онова, а нещата опират до средства, до пари. Затова всъщност беше направен или затова просъществува толкова дълго разколът, защото наистина ставаше дума за много средства и продължава да става дума именно за пари за такива интереси.

Ставало дума за около 100 църковни имота, така ли?

Да, макар че аз не знам точно кои са тези църковни имоти, още повече че тези църковни имоти, те никога не са били собственост на определена формация, да речем, ръководена от този или от онзи, те се бяха обявили за... не за втора Българска православна църква, а за Българската православна църква, само че бяха много малко и никога не са имали превес. Сега останаха наистина една шепа и това, което искат, е просто нелогично. Никой не им затваря вратата да се обединят заедно да работят, защото проблемът не е Максим или каноничният Свети синод, проблемът, проблемите са много днес. Това, което става през последните дни, всички тези трагедии са резултат от липса на духовен ръководител в тази страна, ръководител с авторитет. И ако ние по този начин продължаваме да се сриваме или да доунищожаваме авторитета на Българската православна църква, това работи наистина срещу нас.

Добре, това минава ли през оттеглянето на патриарх Максим, който, нека не обсъждаме другите му качества или историята как е станал патриарх, което се поставяше толкова от разколниците, минава ли през неговото оттегляне само заради възрастта и вече физическата невъзможност да бъде такъв силен духовен ръководител, за какъвто говорите? Това като че ли може да отвори вратите.

Лично аз от моя опит не виждам решение с едно оттегляне или с избора на нов патриарх. Тоест претенциите на тази групичка са базирани на съвсем друга основа. Ако не е дядо Максим, ще е крив следващият патриарх. Тоест те искат цялата власт и сега я искат, вся власт советам. Просто има нещо сгрешено в модела на техните претенции. Аз пак повтарям, никой не им пречи да се върнат, да бъдат едно заедно с другите техни събратя. А мнозинството от техните съмишленици в продължение на десетина и повече години вече са в православната църква, те си запазиха постовете, всичко.

Да, де, но как ще стане физически... колко души са първо тия хора?

Които са останали?

Да, разколниците.

Не мога да ви кажа колко са. Може би има 20-30 души в цяла България.

Добре, те са примерно свещеници били в някакви църкви, откъдето са изхвърлени с прокурори, заради което Страсбург взима това решение, че не е правилно така да се вадят свещеници от църквите. Сега на тия църкви има други свещеници.

Да.

Сега какво става, как се връщат тия...

Точно за това говорим, т.е. ние сега трябва да махнем хора, които с чиста съвест и съвсем законно са заемали тия постове и сега трябва да ги махнем, за да се... т.е. аз въобще не участвам в тези неща, аз съм си просто един професор в университета.

Ние само безлично си говорим.

Но, да, така. Тъй че това нещо не го виждам реализуемо. От друга страна, в крайна сметка храмовете са на народа... които живеят около тая църква. Добре, да направим тогава, да направим в претендираните църкви, да направим едни общи събрания там или да видим зад кого ще застанат хората. Кой стои зад тези хора на практика? Те не се можаха да напълнят...

Това, което България трябва за три, три месеца ли даде срок Страсбургският съд?

Да, три месеца, да.

За три месеца ще трябва да се разберат как ще се върнат тези свещеници в църквите, от които са изгонени.

Или какво решение ще се намери на този, общо казано, да.

Тоест това е... ако не се реши, тогава Страсбург може да присъди България като държава заради изваждането на тези свещеници да плати, вие говорите за милиарди...

Да.

Аз знам за 682 милиона евро.

Да, т.е. милиард и 400, в левове го казвам, в левове, казах го в левове.

Да плати тези пари на тия хора, за да си купят те други църкви, да си построят други църкви.

Не зная точно какво ще предприеме Министерството на правосъдието, което е компетентната инстанция по този въпрос, по това дело, но доколкото зная, има възможност да бъде обжалвано това решение на съда в Страсбург, понеже то е взето от тричленен състав, да бъде обжалвано пред петчленен състав. Защото според мен, по моето дълбоко убеждение там има някои неща, които са безспорно политически обусловени, те не са ей така само юридически зад единия закон. Тъй че това е едната стъпка, която сигурно правителството трябва да предприеме, защото...

Според вас трябва да обжалва?

Трябва да се обжалва и вече, ако се потвърди това решение на тричленния състав, тогава да се търси. Но така или иначе тези хора имат възможност да постигнат някакъв компромис със Светия синод и това е след като в крайна сметка всички признават и знаят коя е Българската православна църква, сега какво - да им се предаде всичко на тях или те искат... ако те искат определени храмове, значи те искат да се обособят като нова втора Българска православна църква или първа частна Българска православна църква, нека да си я направят и тогава вече...

Ама то излиза, че Страсбург разсъждава и в тази посока, че такива закони като нашия ограничават свободата на вярата, че не можеш да казваш колко православни църкви ще има.

Не, законът не казва, че трябва да има само една православна църква, но законът говори за Българската православна църква като исторически свързана с българския народ и която се признава по силата на чл. 10 от Закона за вероизповеданията. Това не означава, че не може да има друга православна църква в България.

Вярно ли, че и папата сега бил притеснил, както казва преди малко Петър Кънев...

Предполагам, предполагам, защото всички, всъщност и православни, и неправославни църкви, пък и други вероизповедания те искат да знаят с кого контактуват в България, коя е...

Не, папата бил притеснен от Страсбург, защото сега пък някой може католически епископи... да си стегне едно дело, че им пречи папата и че те си имат друг папа.

Представете си, че се появят един кардинал и няколко епископа там и си поискат Ватикана или да разделят Свети Петър?

Но Европа като че ли върви към американското разбиране за свобода на религиите.

Да, не знам накъде върви Европа, но...

Ако съдим по това решение на Страсбургския съд. Всеки който иска и си избира папа, си избира.

Аз лично не съм убеден, че американският модел е най-добрият, не съм убеден, че е най-добрият.

Зависи, ако си в положението на Българската православна църква в Америка, е много хубаво, нали, че американците са толкова толерантни към другите.

Не, не, там има и други проблеми, защото... и онзи ден при едни отцепници отиде софийският кмет там в Чикаго, които нямат нищо общо с българската църква, а не отиде в църквата, която е към Българската православна църква, но това е друга тема. Тъй че и там не са цъфнали и вързали нещата. Просто може би липсата на достатъчно съзнание за някаква дисциплина, където и да сме, където и да сме - в спорта, в църквата, в политиката, в бизнеса, липса на морал, липса на дисциплина.

Но от друга страна, почнахте и с това да свършим, и липса на истински духовен водач. Седмица, в която баща коли децата си...

Да, така е. Като не става дума за личност, а става дума за авторитет, който може, за мюсюлманите нека да бъде, нали, едно стилно мюсюлманско вероизповедание, за християните нека да бъде православната или за католиците католическа църква...

Интересно защо църквата в България няма реакция в такива ужасни обществени трагедии, няма значение от какво вероизповедание са хората, които са замесени с тях? Православната ни църква никога не казва нещо в такива ужасни моменти за България и за обществото. Е не може всички да говорят за това, вестниците да са страници изписани и да няма един от тия всичките митрополити да драсне...

Господин Вълчев, добре, ще пуснат една декларация и какво от това?

Ами то не декларация, ама някак си да...

Ще осъдят или ще призоват...

Няма го това, както папата, като се обърне папата и каже нещо, и целият свят предава какво е казал той за някъде си, за ивицата Газа.

Да, така е. Да, така е, но зад папата стоят десетки страни, които са с преобладаващо католическо население и те поддържат авторитета на папата, отделно машината на Ватикана. Докато ние тук сме свикнали да отричаме всичко и всички и може би на този принцип, че всички са маскари, ние не обичаме да имаме авторитети. Авторитета, за да го следваш, все пак трябва да му вярваш. Ние не обичаме да вярваме на авторитети, не защото няма на кого да вярваме, а не обичаме да вярваме. Може би е народопсихология, не зная.

Добре. Професор Иван Желев колко остава още за развръзката, трите месеца кога изтичат, откога ги броим?

От 22-ри, от обявяването.

От 22 януари?

От 22 януари до 22 април, 22 април, да.

22 април. Значи след Великден, след нашия Великден ще е ясно какво става с Българската православна църква според Страсбургския съд.

Това се пада в Светлата седмица, да, Светлата седмица, дано да бъдат светли резултатите.