Прозрачност и откритост – приоритетите за НАПИ
Прозрачност и откритост – приоритетите за НАПИ / netinfo
Изпълнителният директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" Янко Янков в предаването „Седмицата” на Дарик радио.

Въобще как виждате работата си като изпълнителен директор? Ще се ангажирате ли лично да ходите да проверявате пътища?

Да, така я виждам, както вие предполагате. Това са ежеседмични проверки, които се извършват по всички обекти, в които в момента НАПИ има отношение. И мисля така да продължаваме, докато всички обекти, които сме ги обещали в определените срокове, не бъдат изпълнени.

Прогнозирате 1,140 милиарда лева за пътища догодина. В държавния бюджет са предвидени обаче 314 милиона лева. Откъде ще дойде тази разлика от 700 милиона?

Това е във връзка с оперативните програми и проектите с европейско финансиране, по които НАПИ работи. Това ми е отговорът.

Тоест очаквате, че няма да има проблеми с оперативните програми и с остатъците от предприсъединителните?

Екипът, който в момента ръководи НАПИ, прави всичко възможно да нямаме проблеми и да си възстановим доверието на Европейската комисия, за да възстановим и средствата, които са спрени за момента.

Кои са приоритетните пътища за вашето управление? Дори, ако приемем чисто политически, даже вашата визия, ако има смяна в управлението, е очевидно в следващата година. Разбира се, вие може да останете на този пост и при следващо правителство, но визията ви при всяко положение, хоризонтът ви трябва да е година напред.

Аз не съм политическа личност. Екипът, който управлява, е екип от професионалисти в мениджмънта. И задачите, и целите, които сме си поставили, да си изпълним поставената ни задача, а именно усвояване на средствата, не само усвояване, а построяване на обектите от републиканската пътна мрежа и магистралите. Така че задачите и целите, които са поставени, те не са до избори или до година, а те са в оперативен порядък така, както сме ги планирали.

Давайте конкретно. Вие ръководите сектор, в който нещата се виждат - има ли път, няма ли път, дали е потрошен пътят или става. Следващата година какви ангажименти поемате към българите?

Първо, още следващите седмици ще се види, че това, което беше обещано от председателя на надзорния съвет г-н Иван Атанасов, ще бъде изпълнено.

Кое?

Ще открием обекта "Коритна", това е пътят София – Варна, в района на Ябланица. Ще спрат опашките покрай Златна Панега. След това ще открием и други обекти, които предстои да бъдат до края на тази година. По ремонтите това, което сме обещали, е изпълнено вече. Вие виждате, че по магистралите никъде няма ремонт, така, както беше казано. Тунелът в Дупница ще бъде открит. Освен това ние си поставяме като приоритетна задача да си мобилизираме цялата дейност, именно за догодина оперативните програми и проекти по европейското финансиране и организиране на целия административен капацитет на агенцията да бъде такъв, че да нямаме проблеми по усвояването на средствата. Повтарям се. Но основният приоритет, който ние си поставяме, това е прозрачност и откритост на дейността ни. Това вчера беше заявено и на брифинга.

Какви срокове си давате за "Люлин" и за "Тракия"? Първо за "Люлин", там работили денонощно.

Да, така е. Първият обект, който проверих заедно с г-н Вайндорф, проект-мениджърът, с който сме сключили договор, беше именно магистрала "Люлин". И това, което видях, това беше на другия ден след подписване на заповедта ми, това, което видях, мен напълно ме удовлетвори и изпълни с увереност, че срокът 2010 година ще бъде изпълнен. За магистрала "Тракия", ние работим в момента по процедурите за магистралата. Засега това, което беше казано и вчера на брифинга, предстои отварянето на документацията. Така че в началото на другата година ще имаме вече ясна позиция и по този въпрос.

А бави ли се това отваряне? Всъщност не се ли чакаше по-рано да стане?

Вижте, в момента през месец – два се променя ръководството на агенцията. Сами разбирате, че при това състояние на административно попълване на кадрите, на тяхното обучение, естествено, че се получава известно забавяне. Но това е всичко в интерес на работата. Защото много е важно, в съвсем кратко време ние трябва да променим категорично начина на провеждането на тръжните процедури като в момента изработваме нова методика за провеждането на тези процедури и типови документи и договори. Това е много важно за нашата дейност за в бъдеще.

Със сигурност всички искат бързо магистрала "Тракия", но пък логичен според мен е въпросът дали е разумен моментът сега да се възложи строителството при очевидно падащите цени в сектора заради световната финансова криза. Планирате ли в тези договори да бъде предвидено, ако цената на труда в строителството пада, ако падат цените на енергийни източници, да се свалят цените, които са предложили тези фирми?

Не бих могъл да коментирам и да отговоря на вашия въпрос сега, още повече, че аз съм директор от два дни. Нека да навляза малко в работата и отново в разговор с вас ще си споделим отговора по този въпрос.

Не, той е принципен. Изобщо дали не е разумно специално с възлагането на пътищата, на строителство на пътища малко да се изчака?

Не бих казал. Ние работим в екип. Екипът се състои от специалисти, които си знаят своята работа, и не бих казал, че трябва сега толкова като сме напреднали в процедурите, да спрем по причините, които вие назовавате, и да забавим още повече строителството на магистрала "Тракия".

Вчера на пресконференция обявявате, че повече от половината пътища в България са за ремонт. Над 60 процента се нуждаели от реконструкция. Това какво означава - че е по-некачествено българското пътно строителство, респективно ремонтите, които се правят периодически, от другите европейски страни, или?

Това, което съм запознат, трябва да отговоря следното – че има участъци от републиканската пътна мрежа, които не са ремонтирани двайсетина години и повече. Някои не са ремонтирани от самото им изграждане. Така че това, с което беше запознат. . . бяха запознати медиите, означава само едно - че са ни необходими всяка година определен брой средства, които ние сме заявили на правителството, за да можем да си свършим работата и да поддържаме републиканската мрежа в състоянието, в каквото трябва да бъде за държава, която е член на ЕС.

Близо 300 милиона лева дължала вашата агенция на пътностроителни фирми в България, твърди пред вестник "Класа" Иван Бойков, той е изпълнителен директор на камарата на строителите в България. В сряда прочетох, че сте изплатили 43 милиона лева на 115 фирми и така сте изчистили дълговете до август. Коректно ли е твърдението за такъв голям дълг?

Предполагам, че разполага с данни, които в момента аз не познавам, но мисля, че приблизително толкова е сумата.

Добре, а смятате ли това да бъде променено, да не се трупат дългове, а да се възлага толкова, колкото може да се свърши.

Абсолютно. До този момент, до който нашият екип пое ръководството, нещата са били такива, че са били извършвани дейности в договорите за ремонт на пътищата, извършван е ремонт на пътищата в договорите за тяхното поддържане, което е довело до преразход на средства, и то в огромни размери.

А бихте ли се съгласил с тезата на опозицията, впрочем изказана преди малко мисля, че от "Българска нова демокрация" в нашето студио, че се изсипват огромни пари в пътностроителните фирми и че това става доста безконтролно?

Бих казал влагат се огромни средства, за да се подобри републиканската пътна мрежа и ние ще продължим да работим в зависимост естествено от финансирането. Това, което е нашето желание, да вложим икономии и да повишим качеството, а не да изсипваме средства, в който и да било. . .

Ще се повиши ли цената на винетката заради нуждата от финансиране?

Не.

В момента тя се определя от вашата агенция.

Да, няма да бъде увеличена. Между другото винетките за 2009 г. вече са пуснати от 1 декември, цената няма промяна.

Тоест хората могат да си купуват винетки?

Да, спокойно.

А чак 2010 г. ще има увеличение, и то само ако се приеме директивата на Европейската комисия, според която ще се начислява във винетката и такса за замърсяване на околната среда, за задръстване и вдигане на шум.

По този въпрос ние ще продължим преговорите, тъй като има още много съгласувания по дадената тема.

Вие брат имате ли?

Нямам брат, имам само сестра, която е в търговията.

Ама да не търгува с винетки примерно.

Не.

Какво ще направите, за да няма никакви съмнения за конфликт на интереси при възлагането на поръчки за строителството, да заличите спомена за батко?

Много труден отговор на този въпрос. Съмнения винаги ще има. Единственият отговор, който мога да дам, това е откритост както на действията на екипа, който ръководя, така и откритост спрямо моята особа. Друго не мога да обещая.

Накрая да повторим най-важното от това. Никакви ремонти по магистралите, участъците, в момента през зимата, магистралите са отворени и работят.

Абсолютно.

Отваряте Ябланица, там, където ставаха огромни задръствания при Златна Панега, северният път за Варна.

Да, в събота на 13-и ще бъде открит.

На 13-и я отваряте. Казахте, че втория тунел на Дупница отваряте. Кога?

На практика той е приключил, но комисията, която го приемаше, имаше определени забележки към строителите и те сега ги отстраняват тези нередности, за да бъде открит.

Тоест до края на годината може ли да се каже, че ще стане?

Абсолютно, да.

Така. И друго важно място, което до края на годината. . .

Ами, вижте, аз ще се повторя, но никой не очакваше, че ние ще отворим "Хаинбоаз". "Хаинбоаз" е открит и тежките товарни камиони между Северна и Южна България сега свободно преминават оттам.

Това вече работи.

Да, работи и аз съм много доволен, че успяхме да изпълним плановете. . .

Двата големи обаче бъдещи обекта, които се отварят, са Ябланица и Дупница.

Да, и освен това и в Силистра ще има и в Русе. Но това допълнително ще бъдете информирани чрез сайта на нашата агенция, който ежедневно се попълва.