Миков: БСП последна ще пристане на ГЕРБ, ако участват в коалиция
Миков: БСП последна ще пристане на ГЕРБ, ако участват в коалиция / снимкa: Sofia Photo Agency

Вътрешният министър Михаил Миков, специален гост на "Дарик".

Основният акцент в нашия разговор - промените в Закона за движение по пътищата, който гласува вчера Министерският съвет, преди да е влязъл в пленарната зала. Сега, преди няколко часа, поне това, което разбирам от днешните вестници, на заседанието на държавно-обществената консултативна комисия за безопасно движение по пътищата се очакваше да определите максималната мощност на колите, които да карат начинаещите шофьори. Вие предложихте 1300 кубика мощност. Прие ли се това?

Може би ще отидем по-скоро към един по-висок таван от 1600, все пак нека да въвеждаме мерките постепенно. При всички случаи имаше разбиране от членовете на комисията, от представителите на неправителствения сектор, каквито са Червеният кръст, СБА, представители на отделни ведомства, ангажирани, че това е също комплекс, част от комплекса мерки, които прилагаме, за да намалим смъртността и травматизма по пътищата.

Как реално ще се случват обаче проверките дали млади шофьори се возят в скъпи возила не, но те са просто мощни.

Мощни.

Да кажем джипове. Ще се спират по-често такива возила, за да се види кой седи зад волана, или?

Прави се справка в автоматизираната система, както и сега се правят справки, дали возилото е крадено, дали лицето е издирвано и там в системата има и кубатурата. Много е просто.

Но когато шофьорът е на път?

Да, когато шофьорът е на път, служителят, който го спира, има възможност да работи с автоматизираната система и да направи справка. Сега, това става въпрос за очевидни случаи. Не може да се приеме, че един мерцедес 600 SEL е от 1300 кубика.

Да, но как ще предположи, че зад волана е млад шофьор?

Чрез проверка на свидетелството за правоуправление, където и датата на раждане, и ЕГН, и номерът на протокола, с който е издържан изпитът за свидетелство за правоуправление, индикират параметрите, които се вкарват като изисквания към младите водачи.

Да поговорим за младите водачи. Всъщност вие ги наричате в този проект нови водачи, нали така?

Стигна се до един по-интегрален критерий. Тръгна се от млади, понеже започна в обществото да се прокрадва едва ли не в някои медии се прокраднаха обвинения, че става въпрос за дискриминация, готов съм и тая тема да я коментираме, и отидохме към варианта нови. Но при всички случаи на вчерашното заседание на Министерския съвет стигнахме до онова разбиране, което изследването, има едно много сериозно изследване на OICD, Организацията на ООН и Съвета на министрите на транспорта, което поставя цел 2012 г. 50 процента намаляване на смъртността и травматизма по пътищата, отчитайки милиардните загуби на света от това.

Мислите ли, че ще го постигнете?

И там категорията е точно млади. Там са описани редица мерки, които други страни в Европа и в света прилагат вече от няколко години и показват категорично снижаване на показателите. У нас през последните 3 години за съжаление тези показатели не са оптимистични, кривата е нагоре. Целта ми, целта на правителството, целта на МВР и мисля, че трябва да бъде цел на другите министерство и на цялото общество, е да обърнем кривата надолу.

Добре, млад шофьор, нови водачи сте записали, че, цитирам, това са хора, които имат шофьорска книжка от 1 година и са на възраст до 25 години, нали така?

Да, критериите са комулативни, единият възрастов, другият е свързан с опита на водача, дадени са в комулация.

А защо записахте 25 години? Ако някой има шофьорска книжка пак от 1 една година или до 1 една година, да кажем от 6 месеца, пък е на 30 години примерно?

Ами, изследванията, психологическите, статистиката показва, че това е най-рисковата възраст. За съжаление емоционалността, реакцията, и когато те се комбинират с по-малък опит, се получава смъртоносна смесица. Именно поради тая причина приехме и двата критерия - и възраст, и опит, защото в тая възраст. . .

Те вървят заедно ли?

Да, вървят заедно, защото в тази възрастова група човек реагира по-емоционално, няма, ако щете, и житейски опит, преценката за ситуацията, за риска от ситуацията. Неслучайно и във фолклора казват луди-млади, луди глади. Така че това идва от психологически изследвания за нагласата на човек в тази възраст.

Но, ако има книжка от 6 месеца, пък е на 30?

Тогава възрастовият критерий като че ли трябва да потисне в него свръхреактивността, възбудата, едни емоционални и психологически процеси, които са по-характерни за младите хора и няма нищо лошо в това, има и позитивно в това, че младият човек е по-буен.

Отказахте се, т. е. не лично вие, защото го предложихте на вчерашното заседание на МС, да отпадне забраната за нощно каране на новите шофьори, говорим за интервала 23.00- 5.00 сутринта.

Аз лично продължавам да смятам, че е добре да съществува и такова ограничение, то да бъде част от комулативните критерии, ограничителни критерии по отношение на новите млади водачи, защото в тази зона на денонощието и световната статистика, и българската показва, че рискът е най-голям. Статистиката на смъртните случаи, на ПТП и травмите от тях категорично го доказа. Може би това е въпрос, който си струва да се дискутира и в Народното събрание, и много се надявам, че ще има разбиране от страна на народните представители, защото тъмната зона на денонощието е наистина рискова зона, особено ако в автомобила, и това показва статистиката, особено ако в автомобила са повече от едно лице, двама, а недай си боже, трима-четирима.

Защото става разговор, отвличане на вниманието.. .

Разговор, отклоняване на вниманието, особено ако е след дискотека, особено ако е в по така емоционално състояние и оттам до трагичния инцидент пътят е много къс.

Тоест надявате се този текст все пак да остане при гледането на целия законопроект в Народното събрание примерно за първо и второ четене.

Да, надявам се този рисков фактор да бъде законово ограничен.

Какъв ще е ефектът лично според вас, ако до младите шофьори стои и един по-възрастен, по-опитен?

Най-малкото чувството му за самосъхранение, шофьорският му, житейският му опит ще бъде един възпиращ фактор в рискови ситуации. Другият анализ на статистиката показа, че най-чести са случаите на опасен травматизъм. Има и смъртни случаи тогава, когато има превишена скорост или изпреварване. Това като че ли са най-честите случаи и, разбира се, умората, стрес, заспиване, челни удари. Има още един рисков фактор, но той е обективен, и това са препятствията около пътя, твърдите препятствия около пътя. Но това е една по-дългосрочна програма. В Европейския съюз тя е предприета вече за отстраняване на тези твърди препятствия от типа дървета, типа билбордове и всякакви твърди прегради, в които има риск за живот.

Защо според вас всъщност общественополезният труд до какво ще доведе?

Анализът на това, което се случва през последните години, показва падане на общата дисциплина в обществото.

При какви нарушения ще се налага общественополезен труд? Какво трябва да правят?

Ако щете едно неуважение, неуважение към закона като закон, като правило за поведение и затова вкарваме едно наказание, свързано с фактически мерки, каквото е общественополезният труд. Имаме случаи, в които по 7, 8, 10 пъти едно лице, на което е отнето свидетелството за правоуправление, се залавя от органите на Пътна полиция, без да управлява моторно превозно средство без свидетелство, често случаи и пил. Явно самото отнемане на свидетелството за правоуправление не оказва въздействие.

И не го стряска. Добре.

Не го стряска.

При какви конкретни ситуации това ще се случи?

Ами да, това е конкретната ситуация - отнето е свидетелството и управлява без свидетелство за правоуправление. Явно глобата, свързана с отнемането като комулативна санкция, не е изиграла ролята си и тогава отиваме към този общественополезен труд.

За различно нарушение - различни часове общественополезен труд.

Не, по-скоро в зависимост от тежестта, от тежестта на нарушението.

Именно.

Тежестта на нарушението трябва да дава възможност на наказващия орган в съда да индивидуализира в рамките от 2 седмици до 4 седмици да бъде на разположение на местната власт, на кмета, който да му намери подходяща работа и цялата общност.

Да, защо кметът трябва да решава това.

Е, съдът няма чак такъв поглед в какво може обществено да се помогне - дали да метеш улицата. Имаше една дискусия, знаете, да стават санитари в болниците. 

Да, това го предложиха, мисля, директорът на ВМА генерал Тонев.

Чудесно, ама там, където няма болници, няма да ги караме всичките във Военна болница да изтърпяват наказанието. Там примерно ще се грижат за хигиената на населеното място, в което живеят.

Записали сте, че работата, която трябва да бъде извършена в този общественополезен труд, ще бъде съобразена с възрастта, образованието, професията, семейното положение. Защо професията?

Ами, може да е някакъв случай, в който този човек може да върши някаква по-квалифицирана работа безвъзмездно за обществото.

Няма ли да има по-голям наказателен ефект, ако един човек високо образован, с пост в обществото отиде да мете улиците? Чел сте много пъти по жълтите хроники Наоми Кембъл, Парис Хилтън, които, хванати в нетрезво състояние, карали пили, ходят да чистят в някаква автокъща примерно или нещо такова.

Ами, честно казано, въпрос, който може би трябва да се дискутира. Трябва да видим докъде да стигнем. Не бива в никакъв случай наказателната мярка да унижава достойнството. Това е контекстът на така профилираното насочване, но, разбира се, може да се обсъди този въпрос. Целта ни не е да унижаваме достойнството на човека, а по-скоро да превъзпитаме, да покажем на околните, на групата, на общността, че когато се върши такова нещо, се случва това като санкция в държавата.

Понеже нали казват, че няма срамна работа, аз затова ви питам.

Ами, и аз смятам, че няма срамна работа, но е хубаво човек, който не уважава закона, да изпита това и другото, което е, да не получава заплата от работното си място в рамките на изтърпяване на наказанието.

Кажете сега за тъмните стъкла. Аз лично не разбрах този текст в законопроекта. При какви случаи може да се кара с тъмни стъкла?

Ами, случаите са безопасност. Тъмни стъкла само в определени предвидени случаи в задната част и когато те фабрично са произведени такива. Защото има редица случаи, в които стъклата по-късно се затъмняват. Това е и досега съществуващ текст, но неговото прилагане не беше особено на мода. Мисля си, че трябва едно по-стриктно прилагане на закона в тази сфера.

При приемането на всички тези ваши предложения, звучат доста конкретно и доста убедително, с колко смятате, че ще се намалят жертвите по пътя?

Е, много труден въпрос. Има няколко фактора, които се променят.

Казахте, че се стремите към определена цифра.

А, стремя се за тази година. За тази година се стремя и, дай боже, да се случи да сме под 1000. За мен това е психологическа бариера на пречупване на кривата, растящата нагоре крива, да я пречупим и да тръгнем надолу, но това не значи, че сме постигнали кой знае какво. Това е временен успех и посока. Оттам тези мерки и прилагането им, защото прилагането е другата голяма част от реализацията на един закон. Не приемането само, а и прилагането трябва да бъде постоянна грижа. Общественото внимание, общественото говорене, поведението в училище, в семейството, възпитанието са част от това, което искаме да постигнем като цел на закона, а не формалното му преминаване през Министерския съвет или през Народното събрание.

В момента каква е статистиката, много ли е страшна? С какви данни разполагате?

В момента статистиката, последните години е над 1000 при всички случаи.

За тази година имате ли данни. . .

За тази година за десетте месеца става въпрос за 850.

Над 800 жертви.

Над 850 жертви за десетте месеца. Като има още два фактора, които влияят - интензивността на движението, като тази година има едно увеличение може би с 300-400 хиляди коли, преминали повече през България. България с отварянето й към съюза става все по-транзитна страна. Знаете потоците през лятото, натоварванията, многото пътуващи българи за почивка, но само външният трафик, който е влязъл е с около 300-400 хиляди коли повече, веднъж, втори път имаме регистрирани около 200-300 хиляди коли, от които около 35 хиляди са за първа регистрация, т.е. новите коли се регистрирани. Само 30 хиляди са новите, а те са около десетина процента от всички, които са регистрирани в страната през годината за десетте месеца, т.е. това са все параметри, които обуславят една по-голяма натовареност, обуславят едно по-интензивно движение, а всички добре знаем, че възможностите за подобряване на републиканската пътна мрежа не са необятни. Последните години се понаправи доста. Проектите предвиждат още доста неща, включително и с европари, но все пак мерките, които предприемаме в тази посока, могат да задействат по-рано, отколкото това, което са хубавите пътища. Защото много често опонентите казват - абе, дайте да си оправим пътищата и тогава всичко ще бъде наред. Не е така. Европейските страни имат много хубави пътища. И те са въвели същите и по-строги ограничения. Въвели са тежки глоби, въвели са технически средства, с които да се опитат до 2012 г. да смачкат тези неприятни криви на неприятни, трагични криви ще ги нарека, на загиналите при пътнотранспортни и ранените. Само си представете днес, вчера коментираме изтеглянето от Ирак. Там говорим за няколко години 13 души. Годишно в България над 1000 души загиват.

Тук тези 13 души могат да се случат и за седмица, дори и за по-кратко.

За съжаление да.

Не мога да не използвам и възможността да ви задам още няколко въпроса, понеже сте в студиото. Постигна ли целта си операцията срещу бизнесмена Христо Ковачки?

Не става въпрос за някаква специална операция, става въпрос за действия, които се извършват в условия на досъдебно производство, под ръководството на прокуратурата. Оттук насетне продължава събирането на доказателства, защото полицията не действа сама за себе си. Иначе попадаме в оная смешна ситуация и тълкуване - ние ги хващаме, те ги пускат. Ние трябва да ги хващаме тогава, когато имаме данни и сме способни да съберем достатъчно доказателства, че обвинителният акт на прокурора да издържи пред съда. Другото е хващане ей така, за да ни снимат по телевизията.

Имаше ли изтичане на информация?

Нямам такава информация, макар че при всички полицейски действия има рискове от изтичане на информация. Рискове, които се опитваме да преодоляваме и с правила, и с дейност, която и вътрешната сигурност, и инспекторатът трябва да реализират, и то не само по време на конкретната операция, а въобще във функционирането на системата на МВР.

Питам ви, защото хората говорят - ето, той сам излезе от екрана на телевизията, призова да бъде проверен и ето това се случи съвсем скоро.

Ами, така е решил. Ако не биха имали достатъчно данни прокурорите и полицаите, едва ли биха се вслушали в една такава покана. Мисля си, че не само поканата е причината.

Нещо, което наистина ме впечатли тази сутрин. Ще си позволя един цитат: "ДПС е търговска партия, участвала в продажбата на петрол от Русия за Турция. По нареждане на лидера Ахмед Доган са събирани подкупи от по 1000 долара за всеки бизнесмен, който поискал среща." Всъщност това са думи на Керим Караали по Нова телевизия тази сутрин.

Честно. . .

Много тежко звучи.

Не го познавам човека. Разбрах днес, че е имало такова изявление, но при всички случаи нещата трябва да имат и доказване. Иначе другото е в сферата на политиката, на правенето на политика с изнасянето на едни или други факти за една или друга партия, за един или друг политик. Не е добре за една държава, ако вътрешният министър участва в този тип оценка на фактите. Той трябва да участва с криминалната полиция, с разследването заедно с прокуратурата, с ДАНС в събирането на тези факти, които тежат пред съда.

Има ли олигарси в България? Повдигна се този въпрос тези дни.

Има богати хора с изключително голямо влияние, които често консумират икономическа мощ за политическо влияние. Ще е добре те да стоят малко по-далеч от политиката, защото винаги има едно обществено усещане, че там нещата, в политиката, не са много чистоплътни. И това всъщност е в цял свят. Тогава, когато те участват в политиката открито, публично, кандидатират се на една или друга избираема длъжност - било за кмет, било за народен представител, в цял свят има богати хора, които стават на изборни длъжности. По принцип десните партии обикновено представляват и техните интереси. Но смесването между, тайното смесване между бизнес и политика като че ли поражда обществения феномен олигархия. Но мисля, че България е твърде малка страна, особено в рамките на европейското пространство, за да си мисли някой, колкото и да е силен, и богат той, че може да управлява държавата.

Защото се заговори не просто, че има олигарси, а че има война между олигарсите.

Война между икономически интереси винаги ще има. Тя даже е част от конкуренцията, от битката за повече печалби. Когато в тази война се намесва политиката, когато се намесват политиците, това не е здравословно за държавата и държавата престава да бъде достатъчно демократична по стандартите на утвърдените демокрации.

Още ли смятате, че в България няма мафия, както неведнъж сте казвал?

Ами, продължавам да смятам така въпреки това, което някои доброжелатели на България успяха да направят и заглавие даже в такива авторитетни вестници като "Интернешънъл хералд трибюн". В крайна сметка вижда се, че няма недосегаеми. Вижда се, че когато има добро взаимодействие между правоохранителна и правораздавателна система, гражданите могат да усетят, че никой не е по-голям от държавата.

Една прогноза за конгреса на БСП идната седмица. Ще се запази ли статуквото?

Зависи кое се разбира като статукво. Всеки случай няма да има драматични битки.

Ръководството на партията.

Няма да има драматични битки. При всички случаи имаме основание на този конгрес да очертаем резултати, които социалистическата партия в последните 20 години не е успявала да постигне, резултати, продукт на тежки отговорности, на упорита работа. Така че конгресът си мисля, че ще бъде без драми, освен тези, които може да се завихрят в медийното пространство. Линията, която партията има, ще бъде утвърдена, предполагам че във висока степен и с хората, които я реализират.

Постигнатото. А ще си кажете ли непостигнатото?

Ще си го кажем, и си казваме. Казваме си го и на конференциите, които текат в. . . които текоха всъщност доскоро, защото, мисля утре е на софийската организация конференцията. Няма друга партия, която в такъв критичен тон да може да анализира политическите процеси. Аз миналата седмица бях в район "Оборище" тук, в София, на конференция, бях и в моя избирателен район, Видинския, на няколко конференции, където успях да посетя. Наистина хората умеят. . . даже конференциите минават в един наистина не хвалебствен.

Какво ви казват хората?

Не хвалебствен, а критичен дух. Ами, там разговорите тръгват от доходите, минават през доверието, критикуват много и медиите, особено в провинцията хората.

Но винаги започват от своите доходи, така ли?

Не, не винаги, не винаги. Критикуват и определени случаи на несправедливост. Критикуват представители на партията, когато има съмнения за корупция или някаква друга форма, с която злепоставят партията.

Кой е най-често критикуваният политик от БСП?

Не мога да кажа.

Понеже казахме, че критикуват и политици.

Много често става въпрос и на местно равнище - критикуват несвършените, неизпълнените задачи на една партийна организация, която си е поставила. Така че. .. ами ето, аз получих определена критика защо ние не сме се противопоставили по-активно, когато съм бил председател на парламентарната група, на приемането на Закона за досиетата. Разбира се, аз си изложих вижданията по въпроса. Нито е имало скандали всеки остана на неговата позиция.

Добре, очевидно БСП дава заявка да управлява за още един управленски мандат. На каква цена може да се случи това, ако не успее да има мнозинство?

На цената на ясно очертана програма, в която се продължава това, което е необходимо на България. Скорост в развитието като една европейска страна със социално-икономически параметри въпреки външните параметри на световна криза. Страна в модернизация, като включим инфраструктурата, минем през различни други обществено необходими обекти, най-общо се изразявам, и стигнем до промяна в манталитета, в мисленето. По-конкурентна страна, по-резултатен български бизнес, по-конкурентни стоки и респективно по-високотехнологични производства в България. И не на последно място запазване на стратегическа реализация на нашите предимства, географски предимства, инфраструктурите проекти имам предвид, енергетика и инфраструктура.

Бихте ли тръгнали заедно с ГЕРБ да управлявате?

Няма, няма.

От вашите среди, днес Румен Овчаров дава. ..

Няма индикации. Няма индикации, че ГЕРБ е готов за управление. Имат време до изборите. Утре ще представят в Русе концепция по темата вътрешна сигурност. Ще ми е интересно да я видя, поне това, което чух.

Вие между другото сте поканен там, поне така прочетох. Ще говорят за възраждането на МВР и вие сте поканен там.

Ако това беше наистина една демократична формация, аз не бягам от дискусия. Аз съм ходил в дискусии, канен и от СДС, и от ДСБ, там, където наистина може да стане разговор. Но си мисля.

Кое не й е демократичното на ГЕРБ?

Русе е твърде далече, за да стигна до там.

Кое не й е демократичното на ГЕРБ?

Нека да видим.

С три точки да се ограничим.

Нека да видим, нека утре да излезе програмата и тогава ще коментирам с удоволствие.

Една прогноза все пак. Има някакви залагания в интернет, днес четох, коя от партиите в тройната коалиция първа ще пристане на Бойко Борисов?

Мисля, че ние ще сме последните, които можем да мислим за това, най-малкото защото поне заявката е, че става въпрос за дясна партия, а ние сме най-далече от това, това първо. На второ място, ще повторя, няма яснота в профила на ГЕРБ като демократични механизми за партийно функциониране и като лидерска група и хора в ръководството със собствено мнение, със собствено излъчване. Това, че те са лидерска партия, никой не го отрича, но от лидерската партия до тоталитарната партия крачката е много къса, особено когато няма и време за ферментация на процесите, време за провеждане на 2-3 конференции, конгреси, за възпитаване в партийната членска маса на дух на истинска партийна демокрация. Тогава винаги в нея могат да попаднат хора с комерсиални или някакви лични интереси, без платформата и без формата на партията и на партийния живот да ги интересуват.

Ако ви трябва балансьор за следващо управление, каквато роля сега играе ДПС, ще си партнирате ли отново с тях?

ДПС не е балансьор, Движението за права и свободи е наш равноправен коалиционен партньор. Не мисля, че. .. защото по същия начин може да се каже, че ние сме балансьор между тях и НДСВ или че НДСВ е балансьор между нас и ДПС.

Понеже се чуха гласове, че ДПС трябва да си почине от властта.

Това е гласът единствено на народа, който се споделя, след като се отворят урните след тайното гласуване. Иначе другото е политическа борба, политическо говорене, риторика. Народът е този, който казва кой почива, кой получава, кой не получава. Ние сме били и в опозиция, знаем как се случва. Така че, пак казвам, не социолозите, не медиаторите, не политическите гурута или изявените политици определят коя партия почива. Това се определя от избирателите.

Питам ви, защото и на последните избори нямаше партия, която да мине над 50 процента, така че затова се съставят и коалициите.

Нормално е, погледнете политическата карта на Европа. Погледнете около нас, на Балканите какво се случва. Нормално е сериозните партии, като част от тяхната политическа способност да бъде и правенето на политически съюзи, на политически коалиции за реализация на управление. И това, което се случи в Германия, християндемократи и социалдемократи, това, което се случва, пак казвам, по цялата политическа карта на Европа. Което беше невъзможно примерно преди 15-20 години, когато беше очертан твърд двуполюсен модел.

Ляво-дясно.

В момента, в последните 5-6 години има ясно очертана такава тенденция. И част от зрелостта на една партия е способността й да реализира управление чрез съюзи, когато не може да получи самостоятелно отговорността за управлението. Да, с компромиси, въпросът е, че тези компромиси трябва да са в рамките на политическия й профил, веднъж, и втори път в рамките на националните интереси.

Да разбирам.

Другото означава търговия с политическите съюзи.

Да разбирам, че по-скоро според вас и следващото управление на България ще бъде коалиционно, защото и в Европа така се върви?

Не, защото не толкова заради Европа, колкото заради това, че социологическите изследвания показват структура на обществените нагласи, която определя коалиционност на едно бъдещо управление.

Колко партии ще бъдат в тази коалиция - 2,3?

Е, божа работа, и пак казвам, това е vox populi, vox dei -глас народен, глас божи.