Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в "Седмицата" на Дарик радио.
Какво става с европарите?
Мисля, че в съвсем скоро време въпросът ще бъде решен. В момента има редовна одитна мисия на Европейската комисия от, мисля, че трети ден вече е тук. По моя информация протичат нормално, говоря за програма ФАР към МРРБ. Смятам, че няма да има проблеми. Това, което сме дали като обяснение, моята информация е, че задоволява представителите на комисията. Да се надяваме, че всичко ще бъде в ред.
Всъщност какво обяснихме, г-н Гагаузов? Това, което разбраха българите от вестниците през тази седмица, включително и от нашия ефир е, че Димчо Михалевски, програмният ръководител по ФАР във вашето министерство, той е и ваш заместник, и Гергана Беремска, която е държавният съкровищник в Министерство на финансите, са сменени. С това ли се изчерпват отговорите, които дава България или дадохме и други обяснения?
Първо, трябва да поясним на всички слушатели в какво се състоеше проблемът. Редовни мисии на Европейската комисия се правят не по веднъж на година и се дават препоръки за отстраняване на допуснатите слабости. Това, че се вдигна толкова шум по медиите, лично за мен беше изненада, защото това не е някакъв политически проблем, това е организационен проблем на нашите звена, които са оторизирани да се занимават и да ръководят тези средства. Така че, ако от 492 действащи договора имаме бележки по четири от тях, аз не мога да кажа, че там работят само идеални хора. Това са преди всичко млади хора, които е възможно и са допуснали някои дребни пропуски, но те не са от такова естество и ние нямаме бележки от Европейския съюз едва ли за някаква злоупотреба или за умишлено боравене със средства. Това са чисто технически неща. Ние сме дали необходимите обяснения и въпреки това, по искане на комисията, ние сменихме и двамата ръководители на програмите, но специално за Министерството на регионалното развитие мога да кажа – не, защото не се е справил г-н Михалевски, а защото това беше един жест на политическа воля от наша страна да направим тази смяна.
Защо България има проблем с усвояването на парите? Все пак ЕК даде 25 конкретни примера, между които доставка на оборудване различно от това, което е отбелязано в договорите, значително промени в бюджетите.
Това е единият от въпросите и при нас, но не става въпрос за доставка на различно оборудване. Става въпрос за доставка на едно и също оборудване от двама производители и единият, който е засегнат от това, се жалва. Разбирате ли? И то не ги доставяме ние. Ние си провеждаме процедура, печели я също чужда фирма, не българска, която доставя всички тези неща и се е получило такова нещо. Струва ми се, че първо трябва да се вниква в проблемите и тогава да се пишат неща, които понякога, за съжаление, нямат нищо общо с действителността. Така или иначе ние като управляващи органи също си имаме своите пропуски. Ние сме в период на усвояване на капацитет от по-високо ниво, така че възможно е да се допускат и такива грешки.
Част от критиките на ЕК бяха наистина от техническо естество, даже звучат абсурдно – закъснение при обявяване на тръжни процедури, неизяснени въпроси, свързани с ДДС, окончателни плащания без окончателен доклад. Това е просто...изглежда глупаво. Да не извършиш някакви документни...
Просто хората имат свои правила, които ние сме приели и които трябва да спазваме.
Става дума защо не спазва България някакви (...) като трябва да имаш окончателен доклад, не е толкова трудно да го направиш окончателния доклад и тогава да платиш.
Понякога при нас се подценява един ден или една седмица, а за тях това е съществено нарушение. Примерът, който е с тези пречиствателни станции по поречието на Арда – фалира немската фирма, обявена е в несъстоятелност в Германия, която е изпълнител на тези обекти и трябваше да направим нещо, защото оставаха само два месеца до завършването на тези обекти. Затова ние решихме, че ще се разплащаме директно на подизпълнителите, които са български фирми, а не да превеждаме парите на немската фирма и те да бъдат задържани там и да не можем нито да си получим парите, нито да завършим обектите. Някъде има недоизяснени неща в тази връзка, но в края на краищата нашите обяснения бяха приети и всичко е нормално.
За колко пари по ФАР, всъщност става дума, че са спрени плащанията в момента?
Аз не бих казал, че има спрени. Ние в момента докладваме за вече изпълнени проекти, които обаче трябва да бъдат сертифицирани от Брюксел и съответно платени на българската страна и това в момента си обясняваме. На практика обектите се изпълняват.
За колко пари става дума?
Единият от проектите, който има стойност около 8 млн.евро, бележките ни са само за около 3 % от стойността, така че при нас това общо става дума някъде за около 300-400 хиляди евро.
Всъщност тези бомбастични цифри – 80 млн. за 2005. Още над 200 млн. за 2006 година. Това са неверни суми, така ли?
Ако правилно чух въпроса, става дума за проекти, които са минали, утвърдени, съответно спечелили търга или конкурса, е утвърден с участието и на (...) на ЕК преди България да стане пълноправен член на Европейския съюз. Така че по същество, аз това се опитах да кажа, не става дума за оспорване за неправилно проведен търг или за някаква злоупотреба със средства. Това са технически неща, специално при нас, които трябва да бъдат отстранение и ние, разбира се, трябва да докладваме своевременно за евентуални промени или тогава, когато доставчикът на една или друга услуга ни информира, че той прави някаква промяна, съответно трябва да реагираме малко по-бързо.
Какво става с трите пътни проекта по ИСПА, по които също бяха спрени плащания от ЕС - за магистралата “Люлин” 111 млн.?
В момента, доколкото сме се уточнили с министъра на финансите, възлага се одитна проверка от независима организация, с която Министерство на финансите има подписан рамков договор. Не съм сигурен, но мисля, че беше KPMG, която ще извърши проверка за всички обекти, финансирани с европейски средства, за които бенефициент е Фонд “Републиканска пътна инфрастуктура” и след това с този доклад ние ще отидем в Брюксел и ще обясним какво е състоянието във фонда.
Т.е. вие очаквате, както ви разбирам, като срокове, в рамките на този месец да бъдат отстранени всички пречки пред финансирането на предприсъединителните проекти на България?
Да, надявам се, че това ще е факт до края на следващия месец, за да можем да продължим с по-бързи темпове и както казва изпълнителният директор на фонда – за да не пиша цял ден обяснения, да си гледам работата.
Според вас, тези слабости, които констатира ЕК, застрашават ли парите от фондовете след присъединяването?
Абсолютно нямат отношение към парите от фондовете. Това са различни неща и аз лично не мисля, че имат някакво отношение към структурните фондове. Това е друга програма, която за наша радост тръгва успешно и се надявам общините да представят повече, по-качествени проекти, за да усвояваме и хубаво средствата.
Регионалното развитие и благоустройството няма проблем, за какъвто говори министърът на земеделието при агопарите, където има слабости, които са критични.
Не, при нас няма. При нас няма такива проблеми, свързани с възможности за някакви връщания на средства и така нататък.
Какво става с магистрала “Тракия”? Намериха ли финансиране португалците? Остава им месец още, нали?
Остава им малко повече от месец. Надявам се да успеят да намерят това финансиране. Доколкото развирам, в началото на тази седмица ще има среща между функционерите, които да си уточнят по-нататъшните действия и да ги координират. И това, което съм заявявал неведнъж, е, че ние няма да удължаваме този срок, и ако те не се справят, ще търсим други пътища.
Срокът средата на май ли беше?
Около 14 май изтича.
Тоест, ако до 14 май ... то е българо – португалски консорциум, не дойде с осигурени пари да завърши магистралата и да я рехабилитира, няма да го строи този консорциум?
Да, да. Формално договорът няма да бъде задействан и ще бъде прекратен.
А каква е алтернативата за България?
Алтернативата е да поискаме финансиране или от предстоящите средства, които ще дойдат от иракския дълг, или от други средства, разчетени в бюджета като структурен резерв, за да започнем строителството усилено на магистралата.
Само не ви разбрах от кой дълг парите?
Иракският дълг за това, което ще бъде разплатено в средата на годината.
Колко се очаква да са тези пари от Ирак?
Малко над 300 милиона долара.
Колко ни трябват, за да завършим магистралата?
За завършването няма да са необходими средствата всички тази година. Аз мисля, че ние с една сума от порядъка на около 150 милиона лева можем да започнем трите най-невралгични участъка от магистралата и да започнем тяхното усилено изграждане.
Кои са трите най-невралгични участъка?
Това са между Стара Загора и Карнобат - участъкът Стара Загора - Нова Загора, Нова Загора – Сливен и Сливен – Карнобат.
За да завършим окончателно магистралата, с колко пари ще се оправи България?
На този въпрос мога да отговоря само тогава, когато ги започнем, защото ако още не ги започнем, зависи какви ще са условията, в които ще трябва да ги завършваме, има предвид икономическите условия. Но така или иначе за трите участъка от порядъка на около малко повече от 300 милиона евро.
А от Ирак ще вземем 300 милиона долара?
Да.
Тоест повече от половината ги имаме само от иракския дълг.
Разбира се, разбира се.
Вестник “Класа” предлага в един коментар тази седмица “Джейлан” да строи “Тракия” по договорката ток срещу инфраструктура, за да не съди България за нарушено споразумение. Как ви изглежда това?
Чувал съм разни /предложения, но точно това не, още повече че ще се наредят на опашката да съдят България и други, ако продължаваме с такива предложения.
С “Джейлан”, впрочем, разрешихте ли възелът, който се е завързал?
Въпросът с “Джейлан” може да бъде разрешен. Аз, доколкото съм в течение на въпроса, става дума за ... една процедура и те, заедно с българският участник в консорциума, имат огромни шансове да я спечелят и да продължат да строят Арда.
Да обобщим най-важното – в рамките на април вие очаквате всички средства по ФАР и ИСПА от предприсъединителните фондове да бъдат възстановени, да бъде възстановено получаването им от Европейската комисия. До 14 май очаквате българо-португалския консорциум или да намери пари, за да завърши автомагистрала “Тракия”, или България да вземе след това решение сама да дострои магистралата.
Да, надявам се, че това са реалистични срокове, и очакванията ни са да се случат. Мисля, че от българска страна всичко, което е необходимо, ще бъде изпълнено. Надявам се и нашите колеги от Брюксел да отчетат правилно усилията, които ние полагаме.
Забравих да ви попитам, каква е причината да не могат да се намерят пари от българо – португалския консорциум за “Тракия”. Защо банките не искат да ги дадат?
Аз мисля, че няма такава причина. Струва ми се, че те наистина ще успеят, но все пак трябва да знаем и какво се случва, ако въпреки това не успеят.
Коя банка има най-голям интерес към финансирането?
Не мога да кажа, за съжаление, защото разговорите, доколкото е моята информация, продължават да са с три банки и всяка една от тях имаше така желанието да осигури това финансиране.
Това са швейцарски и американски банки, ако си спомням вярно.
Да, да.

53 минути
Кой е съветникът на Тръмп Питър Наваро и защо враждува с Илон Мъск
Митата на президента на САЩ Доналд Тръмп не само засегнаха световните пазари и геополитическите ...
1 час
Съдът решава за мярката за неотклонение на бившия лекоатлет Петър Дачев
Софийският апелативен съд решава окончателно каква да е мярката за неотклонение на ...
1 час
Предстои МЕЧ да внесат нов вот на недоверие към кабинета „Желязков”
Партия МЕЧ ще депозира нов вот на недоверие към правителството на Росен Желязков. Вотът ...
1 час
На прага на сезона: Как ще бъде засегнат туризмът в Хърватия от митата на Тръмп
Началото на активния туристическия сезон в Хърватия се задава, а туризмът представлява ...
1 час
Всичко за еврозоната: БНБ публикува нови разяснения
Каква е официалната парична единица след присъединяване на страната към еврозоната? ...
С какво трябва да се храним през първия триместър от бременността
Между сутрешното гадене и киселините, правилното хранене може да е изпаднало от списъка ви със задачи ...
2 часа
Комисия ще изслуша кандидатите за омбудсман
Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското ...
9 часа
Израелският премиер се срещна в Йерусалим с новия директор на ЦРУ
Израелският премиер Бенямин Нетаняху се срещна днес с новия директор на ЦРУ Джон Ратклиф ...
10 часа
Тръмп обяви 90-дневна пауза в увеличението на митата за някои страни, Китай не е сред тях
Американският президент Доналд Тръмп днес обяви, че въвежда 90-дневна пауза в увеличението ...
11 часа
Григор Димитров с обрат в Монте Карло
Григор Димитров, макар и след обрат, отстрани Валентен Вашеро във втория кръг на Мастърс ...
12 часа
Групата на консерваторите и патриотите в ПАСЕ прие в редиците си ДПС-Ново начало
"ДПС-Ново начало", с лидер Делян Пеевски вече е част от Групата на консерваторите и патриотите ...
13 часа
Арестуваният кмет на Истанбул Екрем Имамоглу стана почетен гражданин на Париж
Френската столица обяви за свой почетен гражданин лишения от свобода кмет на Истанбул ...
13 часа
След 1 април служители на ТЕЦ „КонтурГлобал Марица Изток 3“ не са освобождавани
След 1 април служители на ТЕЦ "КонтурГлобал Марица Изток 3" не са освобождавани. Това ...
13 часа
Лекарският съюз предлага да се повишат стойностите на някои медицински дейности, заплащани от НЗОК
Лекарският съюз предлага да се повишат стойностите на някои медицински дейности, заплащани ...
13 часа
Генерал Сирски: Русия започна нова офанзива в североизточната част на Украйна
Главнокомандващият Въоръжените сили на Украйна генерал Олександър Сирски заяви в ...
14 часа
Над 2,8 милиарда лева ще е бюджетът на София за 2025 година
Столична община обяви за обществено обсъждане проекта за бюджет за 2025 г., който възлиза ...
14 часа
На първо четене: 130 км/ч става максималната скорост за движение по магистралите у нас
Поправките в Закона за движение по пътищата минаха на първо четене в парламентарната ...
14 часа
Средна скорост ще се мери с камери по магистралите и пътищата у нас
Използването на камери за установяване на средна скорост при първокласните и второкласни ...
14 часа
След 36 години стаж: „Изкъпаха” ритуално директора на пожарната в Димитровград (ВИДЕО)
"Изкъпаха" ритуално директора на Районната пожарна служба в Димитровград.
Иван Пачов ...
15 часа
Шефът на АПИ освободи двама директори в Агенцията след смъртта на Сияна
Шефът на АПИ инж. Йордан Вълчев освободи директора на Дирекция "Поддържане на пътната ...
15 часа
Бургазлийка отркадна портфейла на мъж и източи банковата му карта
Бургазлийка е задържана след неправомерни транзакции на стойност 4 800 лв.
Служители ...
15 часа
Разчистват отломките след опустошителния пожар в гимназията в Трявна (СНИМКИ)
Започна разчистването на изгорелите отломки след опустошителния пожар в НГПИ "Тревнeнска ...
15 часа
След като пекоха скара край парламента: Протестиращите ресторантьори блокираха центъра на София (СНИМКИ)
Представителите на ресторантьорския и хотелиерския бизнес блокираха Орлов мост, което ...
15 часа
ЕК гласува 25% мита върху американски стоки
ЕК гласува мита от 25 процента върху американски стоки с очаквана стойност около 22 милиарда ...
15 часа
Обезопасяват пътя край Български извор и още няколко опасни точки в Ловешко
Започна обезопасяването на 2,9-километровата отсечка от първокласния път I-4 край село ...
15 часа
Предстоят предсрочни частични избори за кмет на хасковско село
Предстоят предсрочни частични избори за кмет на хасковското село Гълъбец след кончината ...
16 часа
Ало измама: Баща и син откраднаха спестяванията на 96-годишна жена
Районна прокуратура – Пловдив повдигна обвинения на баща и син на 44 и на 24 години за ...
16 часа
Напусна ни фотографът Калин Руйчев
Отиде си фотографът Калин Руйчев, съобщиха негови близки.
Роден в София през 1968г., ...
16 часа
Шофирал пиян и без книжка: 42-годишен мъж влиза в затвора за година и два месеца
Година и два месеца ще лежи в затвора мъж, който е бил хванат да шофира със солидно количество ...
16 часа
Кандидат за президент на Румъния влезе в болница в разгара на предизборната кампания
Лидерът на националистическата партия Алианс за обединение на румънците (АУР) и кандидат ...
16 часа
Тръмп: Сега е страхотно време за бизнеса да премести компаниите си в САЩ
Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп обяви в сряда, че сега е "страхотно време" ...
16 часа
Жълт код в четвъртък: Вятър, дъжд и сняг 🌧️❄️💨
На четвъртък, 10 април, времето ще се промени значително. Облачността ще се увеличи и ...
16 часа
Хванаха 19-годишен младеж за кражбата на части от светофар в Бургас
Младеж на 19 години от София е извършителят на кражбата на части от светофарната уредба, ...
16 часа
Китай увеличи митата върху американските продукти до 84%
Китай ще наложи 84% мита върху вноса от САЩ, което е с 50% повече от досегашните, съобщи ...
16 часа
Тирът, причинил смъртта на Сияна, се е движил с превишена скорост
Шофьорът на тира, предизвикал катастрофата, в която загина 12 годишната Сияна е шофирал ...
16 часа
Приятели на загиналата при катастрофа с коне 18-годишна Андреа призовават за символичен протест
Приятели на загиналата при катастрофа с коне 18-годишна Андреа призовават за символичен ...
16 часа
България е заплашена от глоба за 2,5 млн. евро заради забавяне на ВЕИ директива
Близо 2,5 млн. евро се очаква да е глобата за периода, в който не е била транспонирана ...
16 часа
Разкриха подпалвача на автомобили в Перник
Извършител на палеж е разкрит от криминалисти на ОДМВР-Перник.
Сигнал за горящи автомобили ...
16 часа
Най-малко 26 души загинаха при израелски въздушен удар в град Газа
Израелска въздушен удар уби най-малко 26 палестинци, включително деца, в предградието ...
16 часа
Вучич призова протестиращите студенти да се върнат в аудиториите си: Мина времето на натиска и насилието
Сръбският президент Александър Вучич отново призова днес протестиращите студенти ...
17 часа
Бразилски министър подаде оставка, след като бе обвинен в корупция
Бразилският министър на комуникациите Жозе Фильо подаде оставка, след като прокурори ...