Има външна намеса за трагедията във влака
Има външна намеса за трагедията във влака / netinfo
Изключено е пожарът във влака София – Кардам да е избухнал без външна намеса. Това съобщи пред Дарик бившият експерт по бомбен тероризъм в Министерството на вътрешните работи Иван Бояджиев. Той допълни, че за възникване на огъня могат да послужат материали като напалм или химикали, които могат да се запалят и бързо да горят. Според Иван Бояджиев следствието е действало неправилно, като поради невнимание са били унищожени евентуалните доказателства за умишлен палеж или тероризъм във влака:

Според мен трябва да има нещо, което да е подхранило пожара. Всички тези материали във вагоните са лесно запалими и горими, но не с такава сила, ако не се подпалят в началото с много силна температура и много силен пламък. На мен ми е ясно, че има външна намеса, дали ще го признаят или не, но има грешки в следствието, откакто са започнали проверките по всички тези материали, които се изнасят са много интересни. Но следите за някаква първа версия, която е издигната за някакъв терористичен акт вече са загубени. Така, че няма за какво да се работи по тази версия.

Вие като експерт на този етап не изключвате да е имало външна намеса, умишлен повод за този пожар?

При една такава ситуация, при един такъв огромен пожар с толкова много жертви винаги се започва с идеята за терористичен акт. Много е добре, ако тя не се оправдае, но с такава се започва все едно е терористичен акт. В днешните напрегнати времена в света и в Европа, примери като атентата в Мадрид, Истанбул, Лондон винаги трябва да се започва да се работи за версия за терористичен акт. Още повече в навечерието на 3 март, когато тук има страшно много чужденци руснаци и др. и винаги може да се очаква.

Какво вещество може да е предизвикало този голям пожар?

Много неща могат да го предизвикат. Ако бяха пуснали първо специалистите по антитероризъм, те щяха да намерят много следи и да кажат определени неща. Сега вече никой не може да каже дали е терористичен акт или не. Освен ако не си признаят евентуални такива елементи, което в България не става. Тепърва щели да изпращат антитерористи, но няма никакъв смисъл да губят времето на тези разкошни специалисти от МВР, след като не са ги пуснали веднага. Районният прокурор е назначил за дознател жена, която е от Министерството на транспорта. Какво разбира тази жена от тероризъм и антитероризъм? Може да е специалист като дознател, може да е великолепен следовател, но тя не може да води една такава експресна разработка с такъв огромен пожар.

Появиха се версии, че някой може да е носил нещо в самия влак като леснозапалими течности – бензин, нафта?

Какво от това?! Нищо. Това не може да бъде причина или следствие за такъв голям пожар.

Затова ви попитах какви са веществата, които могат да предизвикат толкова бързо горене на вагон?

Има много вещества. Те не са направени както трябва следствен експеримент. Трябва да се вземе един стар подобен вагон и да се пали по няколко начина, за да се види накрая при какви условия този вагон така бързо ще изгори. Кола да се взриви се търси подобна и се взривява по няколко пъти и по няколко начина, за да се види причината.

Не е нужно да е имало бомба във влака?

Не, но те бомбите могат да бъдат по най-различни начини. От една-две години са модерни вече течните взривни вещества за терористите, не е необходимо да има взрив. Или ако е имало взрив, той е бил толкова слаб, за да разпръсне течността. Така разследванията тръгнаха в грешна посока, но следите за мен са изгубени и няма смисъл да се проверяват повече вагоните по отношение на терористичен акт. Това се прави в началото преди да влязат специалисти и следователи и други, които не знаят какво да търсят. Те не знаят какво да търсят за евентуално взривно устройство или за евентуална бомба. Това се прави в първия момент.

Има нещо, което е катализирало огъня и е довело до големите пламъци във влака София – Кардам. Това смята пък заместник-ректорът на Софийския университет и бивш декан на Химическия факултет професор Иван Петков. Той допълни, че вътрешността на купетата са изградени от материали, които са лесно и бързо горими:

Вътрешният интериор е от горими материали. Освен това, когато се създаде този ефект на комина, който е например при счупени прозорци, се създава течение и това нещо го разгаря. И понеже ламперията до колкото знам, е на полимерна основа и тези материали наистина са горими, така че по принцип е възможно много бързо разгаряне на такъв огън.

Защото се твърди едва ли не, че за да бъде огънат по такъв начин покривът на влака и така да обгори стоманата, е трябвало да има някакъв катализатор на този огън.

Аз го прочетох това за луминесцентните лампи, но там шансовете са много малки чак такива искри да се появят, че да стане това нещо, не вярвам. Нещо се е катализирало, защото по принцип, до колкото, знам ламперията, прозорците са от материали, от които при определени условия за много кратко време, 7-10 минути, може да изгори целият вагон. Това по принцип е възможно. Но за да изгори се вдигат много високи температури, така че това огъване нищо чудно да е от температурата. До колкото съм пътувал по влаковете, предполагам, че това са материали, които много силно горят. Но при получаване на по-сериозна информация за това какъв е материалът, може да се каже. Но моето мнение е, че е възможно да се разгори толкова бързо, най-вече от тягата, която се е създала при счупването на прозорците.

Но така лесно да се запали ламперията и всичко само от една искра от лампа?

Алкохолът… Но това пак се катализира, колкото и незначителна да е искрата, ако това се подпали, значи представете си какво става. Имало е нещо друго, не може така просто от едно запалено перде да стане това.