Олег Петков: Железопътният транспорт е най-безопасен
Олег Петков: Железопътният транспорт е най-безопасен / снимкa: БГНЕС

Изпълнителният директор на БДЖ Олег Петков в интервю за “Седмицата” по Дарик.

Стана ли ясно защо се е запалил влакът от София за Кардам?

Аз мисля, че е рано още да се правят изводи и че съответно следствените органи и нашите комисии продължават работата. Както се изнесе и в медиите, предстоят втори огледи, повторни огледи, предстоят експертизи и чак тогава може да се каже коя версия е най-вероятна и след това да се намерят и доказателства и да се докаже, че това е истинската причина и как точно са се случили нещата.

Според вас може ли причината да е във вагона?

От това, което нашите специалисти досега изясниха, че в отоплителната инсталация досега изводите ни са, че категорично не е, която е елинсталация. Но тази инсталация е с двойна защита и няма данни, че по нея нещо се е случило. Така че второто, което е за осветителната инсталация – появиха се такива версии –трябва да се има предвид, че осветлението е с 24 волта. Това не е високото напрежение, което сме свикнали да имаме вкъщи.

Тоест версията за счупена луминесцентна лампа.

Аз не отричам и не мога да отрека нито една от версиите, но просто искам да са ясни и да се казват фактите такива, каквито са. А изводите ще ги направят експертите и ще си позволя да кажа експертите, оторизираните експерти, а не експерти, които се пишат, че са такива. Аз бих искал да кажа преди това и да потвърдя нашите съболезнования и нашата готовност да помогнем на близките в този тежък момент, които и да са те, защото все още няма идентификация на загиналите пътници, което е трагично.

Никой не е идентифициран така ли?

По наша информация ние нямаме данни някой да е идентифициран. Поддържаме със следствие, поддържаме връзка и със Съдебна медицина в Плевен. Малко изненадващо е за мен. От Съдебна медицина сутринта отговориха, че все още никой от близките не се е появил там да се интересува.

Тоест никой не е потърсил осем души.

Не мога да направя този извод. Казвам това, което знам. Сутринта пратихме наши хора да се свържат със Съдебна медицина. Те докладваха, че не могат да кажат кои са близките, тъй като ние търсим начин да се свържем с близките на загиналите, за да можем да помагаме колкото е необходимо.

Билет за влак се купува без документ за самоличност.

Да. Билет за влак се купува без документ за самоличност.

Трябва ли това да се промени според вас след този случай? Аз се опитвам да си спомня. В Испания май се возих във влак, в който искат лична карта като си купуват билет.

Да, има специални влакове, има частни влакове, в които условията са съвсем други и имат такива възможности, но не е практика и смятам, че не е редно. С това се създават допълнително ограничения на пътниците, за да се снабдят с билет за пътуване във влака.

Добре, но вие обяснявахте, че записвате имената на пътниците, които пътуват в кушет-вагоните.

Да, за кушет-вагона се записват, за да се спазят някои принципи на настаняване в самия кушет. Примерно да се настаняват мъже и жени, да се настаняват семейства, да се настаняват семейства с деца, да се настаняват инвалиди. Затова трябва да се знае.

И този план се дава на шафнера.

Този план се дава на шафнера и по него пътникът отива с билета, представя си билета, шафнерът поглежда в схемата и му казва къде трябва да се настани.

Обаче вие не правите копие на плана. Досега не сте правили.

По принцип не се прави копие на плана, защото не се е налагало и не се е случвало да се погубват оригиналите.

Както е станало сега в случая с изгорелия...

Сега в случая с пожара вече са загубени оригиналите. Ние търсим да възстановим някои от пътниците, които са закупили билети. Билети се закупуват във всички бюра на спални вагони на нашето международно пътническо бюро “Рила”. Последните 11 билета са купени на касите на гарата. Те са закупени почти анонимно. Така че каквото можем ще направим да съдействаме да се установи самоличността.

Ще сменяте ли обаче правилата сега, за да може да знаете кой пътува?

Искам да кажа, че правилата в железницата не се регламентират от емоции или от инциденти и инцидентни казуси. Правилата в железницата са на базата на задълбочени анализи, на съответните изводи от широк кръг специалисти. И когато се напишат, те не се променят. Някои от правилата не са променяни със 100 години и повече, в смисъл от основаването на железницата. Вярно е, че трябва да се направят съответните изводи при този инцидент, но трябва да се прецени кое е по-редното и по-правилното в общия план, а не само да решаваме инцидент за инцидент.

Трябва ли да се премахне заключването на вагоните? Впрочем днес, ако сте гледал вестниците “Монитор” пише, “Осем трупа в заключен влак заради гратисчии” и обяснява, че вагоните се заключват, за да не се качват гратисчии по междинните линии.

Това обяснение е неправилно, нелогично и невярно. Вагоните се заключват от съображения за сигурност и се заключват във всички железници по света, дори има и системи за автоматично заключване на вагоните по време на път.

Това е, за да не падне някой.

Точно заради сигурността на пътниците. Анализите и инцидентите показват, че е много по-често от незаключена врата да произтече инцидент с пострадване на пътник отколкото от заключена да се нанесат...

Както в този случай.

...такива тежки поражения. И съгласно правилата и наредба, която е съвсем нова, от 2005 година, съвместна наредба на Министерството на здравеопазването и на Министерството на транспорта са регламентирани случаите кога и как трябва да са заключени или отключени вратите на спалните и на кушет-вагоните.

Друго обяснение за заключването и терористични атаки.

Не, много са обясненията защо трябва да бъдат заключени. Едно терористични заплахи, другото е зависи къде е вагона в състава на влака, примерно последният вагон от съображения за сигурност, на отнесени пътници, на заспали пътници, на пътници, които или на хора, които искат да влязат в спалния и в кушет-вагона. Вие знаете, че по време на път хората спят, разчита се само на нашия кондуктор, на нашия шафнер. Който и в случая е обслужвал пътник при възникването на пожара, така че той си е изпълнявал своите задължения. Но когато той обслужва пътник сами разбирате, че той няма физическата възможност да контролира какво става в коридора.

Тоест така се предпазват от кражби например.

Да, например от кражби, това е едно от условията.

А колко бързо се отключват тези врати?

За секунди. До три докато преброите и могат да бъдат отключени.

Но му трябва да отиде дотам шафнера.

Да, трябва да отиде. За съжаление вагоните, които ние експлоатираме трябва да отидеш.

А новите, които купуваме?

Има системи с централно заключване от локомотива и отключване, от въздух, с въздуха...

Тоест вече модерните ни вагони са...

Модерните системи, има системи такива, които показват и дават възможност за бързо и екстремно евакуиране. Но зависи точно как ще е конкретният инцидент. Може инцидентът да е такъв, че въздухът да се изгуби и вратата да остане блокирана дори и при модерната система. Тогава също има правила как да се действа и аз затова твърдя, че нашите шафнери, кондуктори, превозната бригада, локомотивният персонал, са действали изключително точно и вярно.

А колко стар беше вагонът? Сигурно сте чел, че ви упрекват, че не казват, че сте крил на колко години бил вагонът, макар че аз не мога да разбера смисъла да го криете.

Не, аз не го крия, но не мога да разбера смисъла защо пък се тръгва и се казва колко стар е вагонът, след като безспорно се доказа, че вагонът излиза от заводски ремонт 2007 година.

Тоест той е току що ремонтиран.

А заводският ремонт е един куп операции, които задължително се извършват, включително и сваляне на всички електросъоръжения, тяхното сертифициране, включително подмяна на кабелаж, където трябва след замерване, след съответните изчисления. Така че вагонът в 2007 година е такъв какъвто трябва да бъде, за да осигури безопасност на пътниците.

Работили ли са пожарогасителите?

Да, имало е пожарогасители толкова, колкото трябва, използвани са и пожарогасители от локомотива. Локомотивният машинист също се е притекъл на помощ отвънка с пожарогасители, но огънят толкова бързо се е развил, че просто пожарогасителят не е съоръжението, което е могло да реши нещата.

А вие как си проверявате техниката? Пожарогасителят например на колко време ще се провери? Те ако не са работели...

Пожарогасителите имат цяла инструкция за работа с пожарогасителите и вагон не може да излезе без пожарогасителите му да са проверени, да имат съответните стикери за проверка. Ние също имаме противопожарна служба, която контролира тези неща, тя е последният контрол. Но преди това има един доста широк кръг от специалисти, които трябва да извършат операциите, те са ги извършили. Следствието ще установи колко вярно и точно са ги извършили, но аз нямам за момента доказателства, че те не са ги извършили.

Не е невъзможно обаче да не са работили, защото може да са били счупени и при това пътуване, БДЖ имат системен проблем с чупенето във вагоните.

Ние много хипотези можем да градим, включително и мога да обясня защо пожарогасителите не са на местата, които фабрично са изготвени от...

Защо?

Защото чупят стъклата и ги крадат. И ние намерихме начин да ги съхраняваме по време на път там, където могат да бъдат съхранени.

Къде ги слагат, аз не мога да се сетя сега?

Има места, където се слагат и достъпът на нашия персонал е осигурен веднага до тях, те могат, нашият персонал знае къде са. Може веднага, има означения и по вратите и външни означения има точно къде се намира пожарогасителят, така че, ако се запази самообладание веднага всеки може да се ориентира и да го намери.

Създават ли с държанието си във влаковете пътниците опасности да стават такива неща?

Създават разбира се, но аз не мога да насочвам натам обвиненията.

Какви са щетите впрочем на БДЖ годишно?

От кои? Ние имаме доста щети.

От пътниците вътре, които рушат. Защото част от версиите са за счупена лампа, ето пожарогасител неработещ, защото това не става от въздуха, това пътниците го правят.

Щетите са много. Примерно, щетите са над 4 милиона за миналата година от такива кражби и поражения по вагоните, крадене на кабели. Аз много пъти съм излизал в пресата и нашите специалисти и аз благодаря и на медиите, че винаги отразяват обективно нещата, когато ги кажем, за кражби за счупени стъкла, за замерване на вагони. Това никак не е невинно, на пръв поглед казват едно счупено стъкло, но зад него може да стои човешки живот. Докато обществото не застане с цялата си мощ срещу тези престъпници бих ги нарекъл, трудно бихме могли само ние железничарите да се справим.

Тоест вие каквото и да сложите, примерно, пита се защо няма датчици за пожар във вагоните, ако ги сложите, те ще ги окрадат веднага?

Не, не ги слагаме затова, защото ще ги окрадат. Няма практика в железопътните състави ...

Изобщо по света...

...на железниците да се слага. В последно време, доколкото ми е известно, германските железници въведоха в новите си вагони, новите си състави слагат и противопожарни датчици и предполагам, че в новото строителство ще се отиде към много по-съвременни системи на защита и оповестяване. Но искам да кажа, че защитата на вагона специално за пожари и произшествия по ел. инсталациите е двустепенна, а специално за отоплението има индикации при машиниста. Машинистът, аз лично разговарях с него, той каза: “Господин, Петков, през цялото време нямаше никакво изключване на отоплението автоматично, което да покаже, че някъде има инцидент по отоплението”.

Питам се обаче защо всичките ни вагони не са нови, с такива системи, за каквито говорихте, да може машинистът да посочи...

Отговорът е много прост. Един спален вагон струва от 800 000 евро до 2 млн. евро. Изчислете за 50 вагона, които горе долу ни трябват, какъв ресурс трябва.

50 спални вагона - това значи поне 50 милиона?

Евро.

...евро трябват.

Не, не е толкова, по два ги умножете, ако искате ...

Ако искаме такива с всички системи?

Точно така.

Тоест 100 милиона за спални вагони евро, 200 млн. евро.

И това са за 50 вагона, а ние експлоатираме ежедневно между 550 и 600 вагона, говоря изобщо.

Да, но става дума, че 50 биха решили проблема с повечето...

Не, 50 биха решили част от проблемите, но не всички.

Добре. А колко ви дължи “Кремиковци”, например?

20 млн. 142 хил. лева.

10 вагона ви дължи “Кремиковци”. Колко губите от гратисчии, ако може да се сметне?

От гратисчиите да, може да се сметне, около 10 млн. лева, което е около 100 вагона да ремонтираме, около пет нови да купим.

Между три и пет нови вагона?

Това е. И захванахме тема, която за мен е особено болезнена. Много проверки правим в последно време около софийския възел. Аз ще си позволя да го кажа, особено в направлението Лакатник-Своге-София имаме ужасяващи резултати. Примерно от 400 пътника от Своге само 30 са с билети във влака. И когато направим проверка, се слиза, не се купуват билети, отива се на автобусния транспорт и като се разбере, че проверката и блокажът са е отекъл, е спрял, отново се връщаме и отново пътуваме без билети за София. Кого лъжем по този начин?

В този влак сега имало ли е гратисчии?

Предполагам, че е нямало. Това са нашите бързи влакове, дълги влакове. В дългите влакове, които пътуват повече от два часа, гратисчиите са изключително малко.

Защо не оградите всички гари?

За това една програма трябва да се направи. Аз съм привърженик на това и това е решението в края на краищата, всички гари да се...

Работи ли? Вие някъде го пробвахте, къде беше?

Да, работи и дава своите резултати. Това е решението, което трябва да се направи - да се оградят и да има един входящ режим към влаковете. Там да отиват само тези, които са снабдени с билети, както е на Запад, както е метрото, както са регионалните влакове във Франция, в Германия, дори както е трамваят в Истанбул. Ние трябва да приемем и да осъществим такива мерки.

А имате ли аналогичен проблем с градския транспорт, с глобите? Тази седмица стана ясно, че съдът отнема глобите в градския транспорт, защото само министърът на транспорта можел да глобява.

При нас нещата са в друга светлина. Ние не глобяваме във влаковете, ние издаваме билет с друга цена във влаковете. За това, че полагаме повече усилия, правим някои по-големи разходи във влаковете, затуй издаваме по-скъпи билети във влаковете. А не че налагаме глоби на пътниците. Ние просто създаваме възможност на пътника да отиде на касата, да отиде предварително, т.е. разходите, които сме направили, за да го обслужим предварително, той да ги уважи, да си закупи билета предварително на касата, а във влака само ако наистина не е могъл, не е успял. И такива случаи трябва да бъдат на един влак примерно от Пловдив до София не повече от три-четири. А те сега в момента са десетки. И по този начин се иска от кондукторите да се справят не с три-четири или пет пътници, които трябва да уредят, а с трийсет, четирийсет и да се използва това, за да може да се пътува гратис и безплатно.

Намаляха ли пътниците след пожара вчера?

О, нямам такава информация и мисля, че няма да намалеят. Пътниците разбират усилията, които ние полагаме за тяхната безопасност.

И вчера казахте, че според вас жп транспортът остава най-сигурният, което е трудно да се твърди точно след такава....

Не само аз го казвам, фактите са такива.

Най-сигурният транспорт.

Най-сигурният транспорт си е железопътният транспорт, и безопасен.

Впрочем по темата за “Кремиковци” какво стана, платиха ли ви нещо? Защото като обръща човек нещата във вагони...

По темата за “Кремиковци” аз ви обясних за тези 20,142 милиона, които останаха...

Лева.

Да, лева. 9 милиона се уреждат чрез големи данъкоплатци, които де факто едно малко разсрочване на дълговете на “Кремиковци”, има спор за тези 20 милиона, от които останаха 142 казах. Другите мерки, които ние сме предприели, вчера вече имаме обезпечителна заповед - 271 вагона сме им блокирали и те не могат без нас нито да ги продават, нито да оперират с тях. Така че предприемаме мерки да защитим интереса на железницата и на работещите в железницата.

От друга страна, вие не можете без “Кремиковци” казвате. Трийсет процента от товарооборота.

По данните, които имаме, водят до такъв извод, че трудно, не че не можем, а че трудно бихме могли без “Кремиковци”. Аз смятам, че в железницата можем да проведем мерки, имаме и такава програма вече изготвена. Един път да си намалим разходите и втори път да намерим още клиенти.

Бизнесът в края на миналата година твърдеше, че БДЖ не може да му осигури превоза на товарите, от който има нужда...

Не, бизнесът в началото и в средата на годината твърдеше и беше факт, че железницата не може да се справи...

Тогава казвахте, че ви трябват 8550 вагона товарни.

Те не са намалели, но казах и че трябват пари за ремонт, и вие много добре знаете, че и обществото ви е информирало, че ние емитирахме заем от 120 млн. евро и с част от заема започнахме ремонт на вагони, сключихме договорите за 1200 вагона товарни да бъдат ремонтирани, първите 100 вагона вече излязоха, но за съжаление това, което прогнозираше бизнесът, не се случи. И там е проблемът, че ние си планирахме нещата на база на това, което те заявяваха, но виждате срива с “Кремиковци”, а и други наши клиенти не постигнаха резултатите, които заявяваха пред нас, да предоставят товарите си за превоз.

Очаквате ли намаляване на товарооборота при, няма да ви карам да коментирате политика, при признаване на Косово. Понеже и през тази седмица от Съюза на автопревозвачите твърдят, че със затваряне на границата ще се загуби много.

Аз не бих си позволил да коментирам дори и политика, мога само да кажа, че ако има ответни мерки от страна на Сърбия, за нас ще стане много трудно по простата причина, че няма пряк достъп с Македония, а за Западна Европа трябва да преминаваме през моста на Русе.

Не изяснихме въпроса със застраховките. Казахте, че ще помогнете с всичко, което можете, на пострадалите.

Аз благодаря на застрахователите, “Алианс България” ни е застрахователят, те веднага се свързаха с нас и ние ги потърсихме, установихме взаимни контакти.

Това е застраховка с билета ли? Само да обясним.

Да, застраховката, билетът дава право на застраховка, отделно вагоните ни са застраховани като имущество.

За колко пари е застраховката на един пътник?

Аз и вчера го обясних. Застраховката на един пътник по общите условия за застраховане на пътници и в крайна сметка сумата ще се определи от застрахователното събитие и това как ще бъде оценено от застрахователя. Но ние сме се разбрали със застрахователя, че ние ще направим всичко възможно да помогнем, да дадем на пътниците доказателства, че те наистина са били наши пътници, разбрали сме се, че те няма да правят никакви проблеми пред тях, които имат право на застраховка. Искам да уведомя пътниците, че те освен право на тези застраховки те трябва да се обърнат към нас, ако са понесли щети по време на пътя, ние ще ги обезщетим и ако се е наложило и са провели някакви лечения вследствие на този инцидент, ние също сме и задължени, и имаме право, и ще го направим да поемем разходите за тези лечения.

Личното ви решение?

Какво имате предвид?

Ще останете ли начело на железниците след инцидента?

Аз имам малко, как да го кажа, дори особено отношение към...

Вие цял живот сте работили в железниците.

Не само в железниците и в транспорта. Имам малко особено отношение към оставките. Смятам, че това е доста отговорен, сериозен и морален, и стойностен акт, смятам, че обществото има доста, изисква доста висока цена за него, т.е. доста висока оценка за един такъв акт и нямам намерение с прибързани емоционални действия да го обезценявам.

Всички влакове сега вървят.

Всички влакове сега вървят.

Хората ви са притеснени сигурно?

Да, хората ни са притеснени, предприемат съответните действия допълнителни, които сме разпоредили.