Осем изгоряха във влака София – Кардам
Осем изгоряха във влака София – Кардам / Снимки: Вероника Христова
Осем души загинаха, а девет бяха ранени при пожар във влака София – Кардам край Червен бряг. Четирима от пострадалите са настанени в болницата в Червен бряг без опасност за живота. От тях най-тежко е състоянието на 47-годишния служител от „Транспортната полиция” Милчо Атанасов. Той е приет през нощта на четвъртък срещу петък с масивен миокарден инфаркт. Състоянието му е стабилизирано, но все още не е преминала опасността за живота му.

Трагичният инцидент е станал малко преди полунощ, като вероятната причина за огъня е счупена луминесцентна лампа. Една от жертвите на пожара може би е дете. Това е най-тежката железопътна катастрофа у нас от 1992 година насам.

Сигналът за пожара, избухнал във влака, е получен около 23.30 часа. Счупена луминесцентна лампа е вероятната причина за инцидента, сочат събраните от МВР свидетелски показания. След счупването на лампата в купе номер 6 в кушет вагона се запалило пердето, а от там огънят се преместил в целия вагон. Малко след това пожарът е обхванал и съседния спален вагон. Министърът на транспорта Петър Мутафчиев е посетил мястото на трагедията още през нощта.

„По принцип всеки вагон минава през ревизия. За да бъде пуснат в действие, той трябва да отговаря на изискванията за стандартите”, каза Мутафчиев.

Окончателният брой на загиналите е осем, като по непотвърдена информация сред тях има и дете. Това съобщи за Дарик директорът по безопасност в БДЖ Иван Лалов, който също беше на мястото на събитието:

„Имаме информация от двама трима свидетели, че в 6-о купе е имало и по-буйна компания, която може и да е предизвикала пожара. Хората са скачали през прозорците и вратите. Паниката е създала тази трагедия”.

В интервю за Дарик Лалов обясни, че пожарът може да е умишлен. Министър Мутафчиев също не изключи тази версия.

Може ли да става дума за провокация?

Не мога да предположа нищо. Не ми се иска въобще да мисля в тази посока, че може подобен акт да се случи в България.

След като е установено, че пожарът не може да бъде загасен, кондукторът спрял принудително влака чрез аварийната спирачка, а после е предприета евакуация на близо 40 човека, които са извозени до крайните им дестинации. Вагоните са имали по два пожарогасителя, като влакът дори притежавал сертификат за безопасност, съобщи изпълнителният директор на БДЖ Олег Петков.

Директорът на БДЖ каза още, че тъй като списъкът на пътниците в двата вагона е изгорял, БДЖ и дружеството „Алианц България” ще изплащат застраховките без пострадалите да имат доказателства за пътуването си в опожарения влак.

По думите на Петков, от 1992 година в железниците не е имало толкова тежък инцидент с жертви. Той обясни, че първо ще изпълни ангажиментите си към пътниците и след това ще реши дали да си подаде оставката.

МВР откри гореща телефонна линия, на която близки и роднини на пътувалите във влака София-Кардам могат да получат първоначална информация. Телефонът е 0659 92 835.

Полицаят Христо Христов е успял да спаси трима души от горящия вагон, след което самият той е бил обгазен от гъстия дим. По-късно през деня беше освободен в добро състояние и в момента се намира в дома си.

Ето какво разказа 40-годишният полицай с 15-годишен стаж в системата на МВР за преживяното от него през нощта срещу 29 февруари.

„Получихме сигнал, че има горящ влак. Този, който се обаждаше, не можеше да даде адекватно местонахождение на влака. На края на Червен бряг видяхме, че гори влакът. Помогнал съм на едно момче с бяла фланелка да излезе и после изкарах един човек, който се мъчеше да излезе от спалния вагон. Опитах да счупя стъклата на вагона от дясната страна, но не успях. Тогава минах от лявата страна на самия вагон, счупих всички стъкла в коридора. Когато влязох в спалния вагон, димът беше много голям. Почувствах много силна болка в гърдите. По принцип съм здрав, обаче, не можах да си поема втори път въздух и да го задържа толкова време, че да вляза вътре”.

11 души пътували във влака София-Кардам пристигнаха около 14 часа в Силистра след 17-часово пътуване от столицата. Две от силистренките потвърдиха, че пожарът е тръгнал от луминесцентна лампа в едно от спалните купета. По думите им, заради авария в противопожарните кранове гасенето на огъня е започнало половин час след пристигането на огнеборците.

В 13.00 часа на гара Добрич пристигна влакът, който извози част от пътниците от злополучния нощен експрес по линията София – Кардам. Чуйте във втория звуков файл репортаж от гарата.