В рубриката “Да пренапишем историята” ви разказахме как България първа в света сваля пътнически самолет с 58 души на борда – прецедент, който не се повтаря в света цели 30 години. В ранните сутрешни часове на 27 юли 1955 г. пътнически самолет на израелските авиолинии “Ел Ал” с отличителни знаци 4Х-АКС, идващ от Ню Йорк, каца за кратко в Лондон, после в Париж и Виена, и оттам през Истанбул трябва да се добере до крайната точка на полета - израелската столица Тел Авив. На борда му има 58 души – 51 пасажери и 7- членен екипаж. Самолетът се отклонява от трасето си, навлиза в българска територия някъде около Трън, и около 20 минути на практика лети над наша територия.
Прелита над град Станке Димитров, днес Дупница, подминава Благоевград, и лети по посока Петрич с цел да избяга към гръцка територия. Два военни изтребителя излитат от военното летище Доброславци край София. Буквално 2-3 минути преди израелският самолет да успее да напусне нашата територия, двата военни изтребителя го свалят. Той се разбива край Петрич и всичките 58 души на борда му – американски, британски и израелски граждани, са убити. Следва международен скандал. България съставя правителствена комисия, начело с главния прокурор на страната, която да разследва инцидента, а израелската държава дава под съд България в Международния съд в Хага. Скандалът се проточва цели 9 години, чак до 1964 г., когато съдът в Хага постановява България и Израел да се споразумеят какви обезщетения да се изплатят на семействата на загиналите 58 граждански лица.
Връщаме се към тази тема, за да изясним, че това не е било трагичен инцидент, а целенасочено сваляне на граждански самолет от българските военни, да посочим кой взима решението и издава заповедта на двамата пилоти от военната авиация да преследват чуждия самолет и да го атакуват с оръжия, докато го свалят. Версиите за това, какво точно се е случило, са няколко: че самолетът е свален по заповед на Русия заради агент на “Мосад” на борда му, и че е пренасял контрабандно сребро, част от което се е разпиляла при разбиването на самолета. Появява се дори абсурдната версия, че самолетът е свален, защото на борда му пътувал Симеон Сакскобургготски.
На 27 юли 1955 г. израелският самолет “Констелейшън-С 69” е извършвал редовен полет на израелските авиолинии “Ел Ал” от Ню Йорк до Тел Авив, по време на който трябва да направи кацания в Лондон, Париж, Виена и Истанбул. Интересен е фактът, че командир на полета е 35-годишният Стенли Хинкс, бивш военен пилот от Кралските военновъздушни сили на Великобритания и личен пилот на Чърчил по време на Втората световна война. Това всъщност е трябвало да бъде последният му полет като пилот. След кацането в Тел Авив му е предстояла женитба със стюардесата от същия екипаж – шведската еврейка Маргит Лестрьом Морган и едноседмично сватбено пътешествие.
По времето, когато навлиза на българска територия, екипажът вече е имал 11 часа полет без почивка и до Тел Авив са му оставали още 4 часа. Самолетът е излетял от Ню Йорк с 8 пътници на борда. Първото му кацане е на лондонското летище “Хийтроу”, където повреда в двигателя причинява закъснение от 4 часа. Там се качват още петима пътници. При второто кацане в Париж на борда се качват още 26 пасажери. Във Виена слиза една жена с двете си деца и се качват още 11 пътника. В последния момент на борда се качва и още един мъж. За Истанбул не е имало пътници за слизане, въпреки че няколко души са чакали за качване, и командирът решава да не лети дотам, за да навакса поне отчасти 4-часовото закъснение, и променя трасето през Атина директно до израелската столица.
Така, излитайки от Виена с 51 пътника и 7-членен екипаж, в 4,33 ч. самолетът се е намирал над Белград. Там се е отклонил от курса си. По-късно израелската група по разследването на случая стига до извода, че някъде по това време над сръбска територия екипажът заспива от умора след 11-часов полет. Трасето на тези полети минава по правило през сръбския град Ниш и оттам на юг към Гърция. Военни експерти обаче, обясняват, че нашата приводна станция при връх Ком е по-мощна от станцията край Ниш и сигналът й често заблуждава летците. Това се изяснява 2-3 месеца по-късно от обясненията на екипажа на английски пътнически самолет, който също навлязъл на българска територия и наши изтребители го прихванали и принудили да кацне на летището в Доброславци.
Точно така е станало объркването и на израелския екипаж. Те са навлезли на наша територия, водени от станцията при връх Ком и от него завили на юг. Впрочем по това време самолетът е управляван от втория пилот. След обаждането от кулата в Белград, командирът Стенли Хинкс решил да остави полета в ръцете на втория пилот и се оттеглил да почива. Вторият пилот поел контрола над самолета, но не бил опитен като личния пилот на Чърчил. Наложило му се сам да изчисли ъгъла за изменение на полета преди пресичането на границата между Югославия и Гърция. Така грешка на втория пилот е причина самолетът да се отклони почти 200 км над българското въздушно пространство. Констелейшънът без всякакво предупреждение прелетял над Трън, после завил на юг, минал над Брезник, Радомир, Станке Димитров и Благоевград и продължил към българо-гръцката граница.
По това време край военното летище в софийското село Доброславци са разположени 18-ти и 23-ти авиополк. Рано сутринта от главния команден пункт до тях идва заповед да се вдигнат 2 изтребителя, тъй като чужд самолет е навлязъл на българска територия. Излитат 25-годишният ст. лейт. Константин Санкийски и 26-годишният кап. Борис Петров, командир на звено. Двамата прихванали израелския самолет над Благоевград. Петров докладвал до командването, че е подканил чуждия самолет с поклащане на крилата да ги последва и да кацне, но той не го направил, а опитал да мине на запад към Сърбия. Петров докладвал и че не може да различи опознавателните му знаци, тъй като в нашите документи нямало такива знаци, и двамата със Санкийски не могат да определят каква е националността му и дали е пътнически. Освен това не знаели на каква честота е настроена радиостанцията на чуждия самолет, за да се свържат с екипажа, и на какъв език да говорят с него. Затова не го направили.
Заместник-командирът на полка по летателната част Христо Иванов наредил да пуснат пред чуждия самолет трасиращи куршуми, и самолетът рязко се спуснал надолу към Гърция. Тогава от главния команден пункт дошла заповед да стрелят и да свалят самолета. По това време в командния пункт били командващият Противовъздушната отбрана ген.-лейт. Величко Георгиев, руският военен съветник, министърът на отбраната ген.-полк. Петър Панчевски и заместникът му ген.-лейт. Захари Захариев. Ген. Величко Георгиев признава цели 37 г. по-късно, че руският съветник му казал, че ако е на негово място, ще разпореди огън. И ген. Георгиев разпоредил на бойните пилоти, ако чуждият самолет напуска нашата територия, не се подчинява и те нямат време за нов заход, да стрелят. Така лично той издава командата “огън” по израелския пътнически самолет.
В 5,28 ч. по Гринуич радистът на израелския самолет предал, че пресичат границата с Гърция. В този момент българското командване издало команда: “Огън”, и самолетът бил буквално перфориран от двата изтребителя. В оставащите две минути до удара в земята радистът успял да предаде четири сигнала SOS. Само 2-3 минути не достигнали на самолета да прекоси границата с Гърция.
Има няколко странни въпроса, които и до днес нямат обяснение. Единият е как така пилотите на израелския пътнически самолет при строго определен полет с няколко кацания в различни държави, на своя глава решават да променят трасето и да подминат едната спирка, въпреки че на нея има чакащи полета пътници, имали ли са право и ако не са имали – кой и защо им е разрешил това. Още по-неясно е защо британският въздушен ас и личен пилот на Чърчил не се е подчинил да кацне на българска територия и да спаси така живота на всички 58 души на борда, а е продължил рисково да лети в опит да избяга.
Обяснение на това защо отказва да кацне, дава заместник-министърът на отбраната ген. Захари Захариев, който казва, че в самолета е имало контрабандна стока. Действително, на мястото на катастрофата са намерени разпилени малки топчета метал, за който се твърди че е сребро. То се е намирало на мястото на разбития мотор на самолета. Голяма част от двигателя паднала в протичащия там ръкав на река Струма. Военни експерти уточняват, че в самолетния двигател такива топчета няма и те явно са били скрити там, където достъп имат само двамата пилоти, а може би и единствено командирът на полета кап. Стенли Хинкс. Според нашата разследваща група среброто е пренасяно контрабандно.
Да не забравяме, че точно по това време България създава първите външнотърговски дружества и поставя началото на така наречения скрит транзит - държавно организираната и осъществявана от Държавна сигурност контрабанда на оръжие, наркотици, акцизни стоки, включително и сребро. Дали изпадналите от сваления израелски самолет топчета са били от сребро, също е донякъде спорно. Сянка на съмнение хвърля един факт, останал извън официалните протоколи. Преди военните да отцепят района и да не допускат никого до мястото, където израелският самолет се е разбил, местни цигани са събирали такива разпръснати топчета и са ги отнасяли вкъщи. Когато установили, че не могат нито да ги предадат за вторични суровини и да изкарат от тях пари, нито да калайдисват съдове с тях или да ги използват по друг начин, след няколко дни ги предали в милицията. Наличието на контрабандно пренасян метал не обяснява руското нареждане за сваляне на самолета.
Според другата версия причината е мъжът, който се е качил на борда в последния момент във Виена. По информация на някои от разследващите, точно той е бил агентът на израелските тайни служби Мосад. Казвал се е Харан Бар-Гор. На стената на славата в израелската столица Тел Авив, където са изписани имената на загинали служители на Мосад, сред другите фигурира и неговото име. Срещу името е отбелязана годината на смъртта – 1955 г., и след това е добавено, че е загинал при изпълнение на служебния си дълг. Версията всъщност сочи, че руснаците са го изпуснали във Виена, когато се е качил на борда, и заради него са наредили свалянето на самолета. Това не обяснява дали е реално да се предполага, че биха жертвали 58 души заради един изпуснат агент.
На ухо започнала да се разпространява и трета версия – как нашето разузнаване разбрало, че в самолета пътува и Симеон Сакскобургготски, и затова самолетът бил свален. Версията е абсурдна, защото по това време, през 1955 г., Симеон Сакскобургготски е само на 18 г., а по-късните факти сочат, че Държавна сигурност го е държала под око, но не е имала враждебно отношение към него и не е предприемала никога остри действия срещу него. Симеон Сакскобургготски не фигурира и в списъка на пътниците в самолета.
В ранното юлско утро на 1955 г. хора от няколко села близо до Петрич наблюдавали как самолет избухнал в пламъци, разцепил се и от него започнали да падат хора. Два голи трупа паднали прегърнати на брега на реката. Точно това е в основата на още една версия за това какво точно се е случило – че секс по време на полета между командира Стенли Ханкс и годеницата му, стюардесата Маргит Морган, след като капитанът над Белград предал управлението на втория си пилот и се оттеглил с бъдещата си съпруга, е причина за гибелта на първия пътнически самолет, свален от военни изтребители в световната история.
Двамата български пилоти на военните изтребители, свалили израелския самолет и причинили смъртта на 58 невинни граждани на него, вече не са живи. През 1974 г. Константин Санкийски е получил удар в къщата си в Самоков, залитнал е, ударил се е в стъклото на вратата на хола и го счупил, а парчета от стъклото срязали гърлото му. Другият пилот Борис Петров е починал през 1992 г. от рак на бъбреците. Командирът на авиополка в Доброславци Васил Драганов преминал в гражданската авиация и загинал като втори пилот на самолет, който катастрофира през 1971 г. при излитане от София за Алжир. А след процеса в Хага, където България е дадена под съд за инцидента от 3 държави – Израел, САЩ и Великобритания, за всеки загинал пътник държавата ни е платила по 8292 щатски долара.
14 минути
„Ислямска държава“ потвърди ареста на четирима свои членове за атака в Москва
Екстремистката групировка "Ислямска държава" (ИД) потвърди днес ареста в Русия на четирима ...
17 минути
Терзиев: В София намерихме и картирахме 242 нерегламентирани сметища
Столичният кмет Васил Терзиев обяви, че в София са намерени 242 нерегламентирани сметища. ...
21 минути
Проливни дъждове в Испания доведоха до отмяна на шествията в страната за Велики петък
Проливни дъждове станаха повод за отмяна на традиционните религиозни шествия за Разпети ...
21 минути
Столичната община връща такса "тротоарно право" в пълния ѝ размер
Столичната община връща такса "тротоарно право" в пълния ѝ размер от 1 април тази година. ...
30 минути
Посланикът на САЩ: Разочаровани сме от провала за съставяне на правителство, но сме оптимисти
“Разочаровани сме от провалените усилия за съставяне на правителство. Не е наша работа ...
35 минути
Шалапатова предлага да има договор за приемните родители, който да гарантира някои техни права
Да бъдат направени промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО) и в Закона за здравното ...
38 минути
Близо 400 деца от Кърджали посрещнаха пролетта с карнавал (СНИМКИ)
Пролетта посрещнаха заедно близо 400 четвъртокласници от осем училища в Кърджали с ...
47 минути
Доброто: Мъж намери и върна портмоне с документи и пари
Мъж от Смолян намери и предаде в Районното управление на МВР изгубено портмоне с документи ...
48 минути
Вярващите католици по целия свят отбелязват Разпети петък (ВИДЕО)
Вярващите католици по целия свят отбелязват Разпети петък, който е част от Великия ...
1 час
Омбудсманът: Незаконно е да има такса за явяване на матура за повишаване на оценката
Омбудсманът Диана Ковачева остро възрази срещу намерението на Министерството на образованието ...
1 час
Напусна ни големият старозагорски поет Таньо Клисуров
Днес 79-годишна възраст е починал старозагорски поет и председател на Дружеството на ...
1 час
Vivacom Регионален грант подкрепя 10 проекта със 100 000 лева
10 граждански организации от цялата страна получиха грантове на обща стойност 100 000 ...
1 час
Нетаняху даде зелена светлина за нов кръг преговори за примирие в Газа
Израелският премиер Бенямин Нетаняху е дал зелена светлина за нов кръг преговори в ...
1 час
Тошко Тодоров и Горица Грънчарова: Не сме най-подходящите за служебен премиер, половинките ни от месец не спят
Ние не сме най-подготвените хора за тази позиция. Ние сме финансисти. И сега трябва ...
1 час
Къде у нас се радваха на температури от 26 градуса в петъчния ден (КАРТА)
В района на Хасково, Видин, Варна и Бургас днес е била измерена най-високата температура ...
1 час
АПИ със съобщение за изплащането на държавна помощ за превозвачите
От 1-ви до 15-ти април превозвачите могат да подават в Агенция „Пътна инфраструктура“ ...
1 час
Заради сигнал за бомба: Евакуираха голям търговски център в София
Сигнал за бомба опразни голям търговски център в центъра на София.
Извършва се проверка ...
1 час
Затварят Бетонния мост през лятото, отварят за движение „Кукленско шосе“
Община Пловдив договори с НКЖИ Бетонният мост да бъде затворен на 15 юни, а не на 15 април, ...
2 часа
Децата ще могат да пътуват в Шенгенското пространство без декларация за съгласие от родител
Гранична полиция няма да изисква декларация за съгласие от родител за напускане на ...
2 часа
Президентът на Полша наложи вето на възстановяването на достъпа до спешна контрацепция
Президентът на Полша Анджей Дуда наложи вето на предложение за възстановяване на безплатната ...
2 часа
Кой е новият омбудсман на Благоевград
Злата Ризова бе избрана за обществен посредник на територията на Община Благоевград. ...
2 часа
Нов съдия встъпи в длъжност в Районен съд-Хасково
В Районен съд – Хасково встъпи в длъжност като "съдия" Диана Димитрова Пашова, съобщиха ...
2 часа
Кирил Вътев би приел да бъде министър на земеделието и в служебен кабинет
Министърът на земеделието и храните в оставка Кирил Вътев отговори положително на ...
3 часа
Летище Варна посреща лятото с полети до над 60 дестинации в повече от 25 страни
Летището във Варна посреща лятото с полети до над 60 дестинации в повече от 25 страни, ...
3 часа
Открити са косвени доказателства, че на Марс е имало живот
Според изследване, публикувано в Scientific Reports, органичните съединения, открити на Марс, ...
3 часа
Новият довеждащ водопровод от яз. „Тича“ до Шумен е почти изграден
Новият довеждащ водопровод от яз. "Тича" до Шумен, който се изгражда по един от най-мащабните ...
3 часа
Украинската противовъздушна отбрана е унищожила 58 дрона и 26 ракети на Русия
Украинската противовъздушна отбрана е унищожила през изминалата нощ 84 от общо 99 въздушни ...
3 часа
Задържаха мъж за опит за убийство в София
Задържаха 40-годишен мъж за опит за убийство в София, съобщиха от полицията.
Действията ...
4 часа
Девет души са задържани в Таджикистан във връзка с нападението в Москва
Държавният комитет за национална сигурност на Таджикистан е задържал тази седмица ...
4 часа
Диана Ковачева: Другата седмица подавам оставка, не мога да стана служебен премиер
След срещата с държавния глава Румен Радев омбудсманът Диана Ковачева заяви, че не ...
4 часа
Ще може ли да продължи кариерата си Арнолд Шварценегер след операцията
Арнолд Шварценегер увери феновете си, че ще бъде готов да заснеме телевизионното си ...
4 часа
Слънце и морско пътешествие: Кораб ще плава до остров Света Анастасия
Ако за едни наближават обичайните почивни дни, то за други се задава дългоочаквана ...
4 часа
Изкуственият интелект навлиза в производството на бира
Изкуственият интелект (ИИ) бързо трансформира индустриите - от самоуправляващите се ...
4 часа
На крачка от служебно правителство: Как политическите лидери коментираха ситуацията у нас
Политическата ситуация у нас се променя с всеки изминал ден. Страната е на крачка от ...
4 часа
Василев: Когато критерият за инфлацията бъде покрит, България може да влезе в еврозоната
В момента, в който критерият за инфлацията бъде покрит, България може да влезе в еврозоната. ...
4 часа
Учени реконструираха лицето на античен китайски император
Лицето на китайски император, живял преди около 1500 години, беше реконструирано от екип ...
4 часа
Започна премахването на незаконни постройки край язовир „Искър“ (СНИМКИ)
Започна принудителното премахване на трите незаконни постройки край брега на язовир ...
4 часа
Около 10 000 души са загинали на извънградски пътища в ЕС през 2022 година
През 2022 г. около 10 000 души са загинали на извънградски пътища в Европейския съюз (ЕС), ...
4 часа
Задържаха мъж, заплашвал полицаи, след като му написали акт за силна музика
Задържаха 47-годишен мъж във видимо нетрезво състояние, заплашвал полицаи, след като ...
4 часа
Румъния откри части от дрон близо до границата с Украйна
Румънските власти съобщиха, че късно в четвъртък е открили части, които вероятно са ...