Над 6 часа в парламента дебатираха вота на недоверие
Над 6 часа в парламента дебатираха вота на недоверие / netinfo
Парламентът дебатира вота на недоверие към кабинета Станишев повече от шест часа. Вотът ще бъде гласуван на 23 октомври, около 15,30 часа на извънредно заседание на Народното събрание

Единствено Коалиция за България и НДСВ имаха неизползвани минути за изказване - КБ има 10 минути, а НДСВ - една.

Вотът на недоверие е внесен от 64 депутати от опозицията и е заради кризата в образованието.

Това е третият вот на недоверие към правителството на Сергей Станишев. Първият беше заради несправянето му с бедствията в страната, а вторият заради лошото състояние на здравеопазването.

Премиерът Сергей Станишев благодари в парламента по време на дебатите на учителите, че със своята стачка са създали атмосфера за сериозен дебат в обществото със случващото се в българското образование. Това бил най-положителният момент от стачката, защото за реформа в сектора се говорело много през последните години, но всички мерки са били на парче.

Премиерът подчерта, че повечето учители от самото начало са знаели, че исканията за 100-процентно увеличение на заплатите им са нереалистични. По думите на министър-председателя при никакви условия кабинетът няма да допусне финансова дестабилизация, която да удари всички останали доходи в страната.

„Разбирам много добре мотивите на учителите да стачкуват, но освен емоциите има и разум”, каза още Сергей Станишев. Той отново се обърна към протестиращите учители с призив да се върнат в клас колкото се може по-бързо.

Премиерът се обърна и към синдикатите да направят крачка назад, посочвайки, че до момента правителството три пъти е правило крачки към исканията на протестиращите.

Правителството не може да си позволи да се поддаде на мащабния натиск от страна на протестиращите учители. Това каза финансовият министър Пламен Орешарски по време на провеждащите се в парламента дебати.

Финансовият министър заяви, че самата мисъл за двойно увеличение на заплати в публичния сектор е в състояние да внесе очаквания за нестабилност у нас.

„Действията на правителството се следят много внимателно от Европейската комисия, Международния валутен фонд, рейтингови агенции и потенциални инвеститори. Всички те разчитат да не се поддадем на емоции и да продължим благоразумната икономическа и фискална политика”, каза още Пламен Орешарски. Той допълни, че отключването на спиралата заплати-цени никога не е създавало богатство за нацията.

„Симпатизирам на всички учители, но не приемам ултимативния тон на техните представители”, каза още министър Орешарски.

По време на дебатите опозицията обвини кабинета в липса на реална реформа в образованието. От мнозинството определиха действията на десницата и „Атака” като популизъм по време на предизборна кампания.

Кризата в образованието е политическа, защото е в резултат от страха на правителството да предприеме необходимите реформи, заяви Надежда Михайлова от ОДС. 600 000 семейства са изправени на нокти.

От един месец децата не ходят на училище, не е имало такова нещо в най-трудните времена за България, каза лидерът на ДСБ Иван Костов. „Някои от вас ще гласуват ли да се намалят заплатите на учителите, както заплаши премиерът”, попита Иван Костов.

Не търсите решения на проблемите, а предлагате популистки манипулации, заяви от своя страна Татяна Калканова от НДСВ. По думите й именно популистки са тези с пари от излишъка да се удовлетворят исканията на учителите.

НДСВ не подкрепя този вот, защото не искаме да трупаме партийни изборни дивиденти за сметка на българското образование, подчерта Калканова.

Вот на недоверие по време на предизборна кампания е безпрецедентен политически феномен, каза председателят на образователната комисия в Народното събрание Лютви Местан от ДПС. По думите му той едва ли ще има резултат извън „политическата козметика”. Той запозна залата със статистика, според която едва през 2002 година за първи път средната работна заплата на учителите е малко по-висока от средната за страната. По думите му анонсът на министър-председателя за 650 лева е безпрецедентен ръст на заплатите на педагозите. Според Местан задължително е да се води секторна политика на доходите.