Във Варна започнаха довършителните строителни дейности и високотехнологични процеси на 130-метровия впечатляващ кораб „Кекон Ексъленс", пише "Труд".
Корпусът, произведен в най-голямата корабостроителница в Канада, беше докаран с полу-потопяемата платформа Transshelf, която извърши уникална за Черно море операция за разтоварване на плавателния съд. Довършителната работа ще се извършва във Варненската корабостроителница. Това е първият кораб, които ще бъде построен там от пет години насам.
Поръчката за над половин милиард долара е спечелена с конкурс и в сериозна конкуренция с водещи световни корабостроители от варненската фирма „Премиер груп" с управител инж. Валентин Банев.
Новият кораб ще бъде оборудван с подводница с възможност да извършва дейности на 3000 м дълбочина, с най-модерна компютърна система и кран с товароподемност 250 тона. Ще бъдат изградени и оборудвани каюти за 100 човека екипаж.
Над 200 чужди инженери са ангажирани с довършителните дейности на най-високо технологично ниво, които ще работят съвместно с българските специалисти.
Корабът от най-ново поколение ще отговаря на всички стандарти, необходими за дълбоководни дейности в сурови условия и ще се използва за обслужване на нефтени платформи, подводно строителство, подводни инсталации, за водолазни операции или като сонда.
Корабостроителните дейности трябва да приключат в рамките на една година. Плавателният съд е собственост на норвежка компания. Корабът ще бъде от най-високо технологично ниво и такъв до момента не е правен в България.
Всичко освен металния корпус на „Кекон Ексъленс" ще се произведе във Варна. Работата по кораба след това се поема изцяло от Варненската корабостроителница. „Това е шанс отново да започнем да строим", каза директорът й Данаил Славов. Там от няколко години са спрели с корабостроенето и основно се занимават с ремонтна дейност.