Прокуратурата внесе обвинителен акт за МИГ-овете срещу Ненчев в съда
Прокуратурата внесе обвинителен акт за МИГ-овете срещу Ненчев в съда / БГНЕС

Прокуратурата внесе обвинителния акт по делото срещу военния министър в оставка Николай Ненчев в съда.

Той е обвинен в престъпление по служба. В резултат на действията му са настъпили значителни вредни последици за Българската армия и случаят се води е особено тежък.

Предстои Софийският градски съд да насрочи разглеждането на делото.

Подробности за случая:

Според обвинението за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., Николай Ненчев не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС) и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.

На 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната (МО) и АО "РСК МИГ" са били подписани два договора за удължаване на ресурса на два двигателя РД-33 с по 50 часа и ремонт на два двигателя РД - 33 и една кутия за самолетен агрегат за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.). Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Ненчев е казал на своя заместник - Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.

В периода от 7 ноември 2014 г. до 29 март 2016 г. Ненчев също не е изпълнил служебните си задължения, като в нарушение на ЗОВС не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на Република България.

От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - спаднал е нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност. Действията на министър Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.