Депутатите гласуваха промени в Закона за движение по пътищата, които защитават правата на пешеходеца на зебра.
Текстовете, които минаха единодушно на първо четене в транспортна комисия, на практика имат за цел да обезсмислят тълкувателното решение на Върховния касационен съд. Според магистратите пешеходецът няма безусловно право да пресича на пешеходна пътека и може да бъде смятан за съпричинител на катастрофа, ако не е спазил редица свои законови задължения, сред които и да прецени скоростта на задаващия се насреща автомобил.
В новите текстове това условие отпада, а според депутата от ГЕРБ Нели Петрова, промените ще бъдат приети до края на мандата на това НС.
Затягат санкциите за нарушения при временна забрана за движение в даден участък
Веднага, след като тълкувателното решение на магистратите от ВКС, бе оповестено, депутатът от ГЕРБ Нели Петрова заяви, че в първата работна седмица на парламента ще предложи законови промени за правото на пешеходците на пешеходна пътека. Без много шум и наред с други поправки в Закона за движение по пътищата, транспортната комисия гласува текстовете единодушно.
С корекциите депутатите отменят задължението на пешеходеца да преценява скоростта и разстоянието на насрещно движещите се автомобили докато пресича на пешеходна пътека.
Освен това законодателят разписва ясно, че при нарушение на закона от страна на шофьора, например движение с превишена скорост, няма как да се търси отговорност от пешеходеца, който в този момент пресича на зебра.
Повече обясни депутатът Нели Петрова:
"Аз мисля, че всички трябва да се обединим към това, че трябва да даваме предимство на живота, не трябва да даваме предимство на хората, които нарушават непрекъснато правилата за движение, които си позволяват да не спазват законите, които си позволяват да убиват и да бягат от мястото, на което са извършили съответното ПТП. Това е целта на цялата промяна. Защото не може човек, който е решил да пресече на обозначено за това място, да е виновен, че той е пресякъл там. Съдиите решат, че най-верочтно пешеходците в България трябва да имат крила и да летят и да не се движат попешеходните пътеки", каза Петрова.
Шофьори нарушители създават риск при лошо време, напомни Бъчварова
Новите промени коментира и шефът на „Пътна полиция" Бойко Рановски, който е призовал депутатите да разпишат ясно в правилника за кои пешеходни пътеки ще се отнасят поправките:
"Трябва да се реши точно на кои пешеходни пътеки пешеходецът носи отговорност ако се случи ПТП. Защото по определението за пешеходна пътека продължението на тротоара също е пешеходна пътека. Ако пешеходната пътека е маркирана, действително там пешеходецът трябва да е с предимство и да не носи отговорност. По определението за пешеходна пътека влизат и други места от пътната мрежа, които се считат за пешеходни пътеки", посочи Рановски.
Въпреки че промените са гласувани единодушно от депутатите в комисията, по всяка вероятност те ще претърпят корекции. Очаква се още утре текстовете да бъдат гледани в пленарна зала.