• Размер на шрифта:

Вежди Рашидов до Стефан Цанев: Естествено е човек да има позиция

9 януари 2017 16:50 | Редактор: Велина Величкова

Вежди Рашидов до Стефан Цанев: Естествено е човек да има позиция
© БГНЕС, архив  

"Естествено е човек да има своя позиция да приеме или да отхвърли нещо", пише министърът на културата в оставка Вежди Рашидов до Стефан Цанев по повод на обявения от поета отказ да получи наградата на Министерството на културата "Златен век".

"В случая трудно разбирам какво не желаеш да приемеш, тъй като аз до този момент не съм имал възможността да подпиша за каквото и да е отличие. Зная, че има такова предложение и съобщение за него, но то още не е стигнало до мен. Така че, скъпи приятелю, няма още факт, а едно нещо може да се приеме или откаже, когато е факт. Когато такова предложение дойде при мен за подпис и ти си съгласен, аз с удоволствие ще го подпиша", посочва Рашидов.

Стефан Цанев отказва да приеме наградата "Златен век"

Той припомня, че в близкото минало с голямо удоволствие е подписал друга награда - лично негов избор е бил Стефан Цанев да бъде награден с Националната награда "Христо Г. Данов", заедно с парични средства.

"Ти я прие с радост и с охота, а аз бях щастлив, защото знаех, че я заслужаваш", пише Вежди Рашидов.

Той се възползва от възможността да обясни как е бил награден със "Златен век" Димитър Иванов. За него са пристигнали предложения от музеи и университети. Предложенията постъпват в комисията, която решава и определя наградите, а министърът после ги утвърждава.

"Не разбирам кое ми дава право да не уважа предложението на музеи и университети за Димитър Иванов? А за раздаваните награди на доносници на Държавна сигурност в годините на новата ни демокрация мога да ти направя един доста голям списък от тях, които днес са ревностни демократи. Явно това не възбужда страстите на хора, които обичат да се героизират", посочва министър Рашидов.

"От уважение към теб и към твоето творчество ще си позволя да ти напомня, че ако има потърпевш, и то сериозно, от тази система, за която ти негодуваш, то това съм аз - от ранното ми детство през сиропиталището до възродителния процес, та дори и отгоре. Поради същото уважение искам да те уведомя, че никога не съм бил член на БКП, не съм бил доносник в службите на ДС, не съм бил член на БСП, ДПС, на ГЕРБ и която и да е друга партия и в творчеството си нямам нито едно произведение, което да е във възхвала на който и да е режим", пише още Вежди Рашидов.

Той честити 80-годишнината на Стефан Цанев и му пожелава дълъг и пълен с творчество живот, много творчески успехи и не на последно място - здраве, чиято цена Рашидов по собствените му думи вече добре знае.



Коментари

Коментирай

Подреди: Първите отгоре Последните отгоре

  • Страница:
  • 1
#4

инфо - 09.01.2017 г. 23:54:20

Поетът на Партията-държава, стипендиантът на Партията в Москва, се прави на Доган и връща награди...
Пошло и мерзко...
На 80 години да станеш за резил. Жалко!

#3

„Писателят Христо Стоянов с отворено писмо до Стефан Цанев заради отказа му да приеме наградата "Златен век"“ - 09.01.2017 г. 22:00:12


• (09.01. 2017; 21:17; http://www.blitz.bg/obshtestvo/pisatelyat-khristo-stoyanov-s-otvoreno-pismo-do-stefan-tsanev-zaradi-otkaza-mu-da-prieme-nagradata-zlaten-vek_news478157.html):

„По повод разпространено днес в медиите отворено писмо от именития драматург и писател Стефан Цанев, който заяви, че ще откаже наградата на Министерство на културата - "Златен век", един от най-четените български писатели Христо Стоянов реши да му отвърне със същото.
Ето какво пише Стоянов (публикуваме материалът без редакторска намеса):

ОТВОРЕНО ПИСМО ДО СТЕФАН ЦАНЕВ

Не зная как да се обърна към теб… А страшното време настава тогава, когато някой не може да бъде идентифициран... Така че „отварям“ писмото си към теб без обръщение. Т.е., не остойностявам твоето битие тук и сега. За малко щях да напиша, че не остойностявам „личността“, но такава няма.
От днес ти отново влизаш в медийното пространство, отказвайки наградата на Министерството на културата „Златен век“. Съвсем официално отказваш това, което, както се оказва, въобще не ти е присъждано. Дори няма предложение да бъдеш награждаван. Въпреки това намираш за нужно да откажеш „Златен век“, да не би пък случайно някой да се сети да ти я даде. А и мотивът да не приемеш награда, за която не си предлаган, е, че Димитър Иванов – бивш шеф на Шести отдел на Държавна сигурност я бил получил.

... Тогава, когато Иван Радоев хващаше своя рак мълчешком – ама какво забелижимо мълчание, нали – та тогава, когато бачо Иван хващаше рак, ти получаваше своите хонорари и съвсем по традицията на „българското дисидентство“ успя да си купиш два апартамента и вила в Балчик. До сега още не си казал, че принудително си бил заселен в Балчик. Колко писатели можеха да си позволят по онова време такова недвижимо имущество? И, докато ти придобиваше недвижимо имущество като апартаменти и вили, Иван Радоев постепенно приближаваше към заветните си два квадратни метра райска площ. Съобразяваше се с повелите на Партията и като Главен драматург на театър „София“… А Главният драматург беше и главен цензор на театъра, който Кольо Георгиев, най-малкият, едва шестнадесетгодишен, осъден на смърт от фашисткия съд преди Девети септември, та тогава, когато Кольо се опитваше от този театър да направи българската „Таганка“ и дисидентско свърталище, ти пишеше: „Когато говориш скучно за Комунизма, значи говориш против Комунизма“…

Меко казано, гнус ме е да ти пиша това писмо. Заради това то е адресирано по-скоро към тези, от които ти добре успя да скриеш дори комунистическото си сърце. Вечно удобният Стефан Цанев.

... Ето, само заради тези стихове не би трябвало да бъдеш предлаган за Държавно отличие. Не заради друго, а заради твоята съпричастност по този начин към бившата Държавна сигурност. Защото какво по-силно съпричастие към нея от тези стихове. И да отказваш непредложена награда сега заради Димитър Иванов е просто продължаването на цинизма, наречен Стефан Цанев…“.

#2

1:1 - 09.01.2017 г. 21:43:03


Стефан Цанев не желае да приеме наградата „Златен век“, най-високото отличие на Министерство на културата. Писателят заяви своето решение чрез открито писмо до Вежди Рашидов, съобщи сайтът „Площад Славейков“. Причината за отказа на Цанев е друг скорошен носител на наградата – Димитър Иванов, бивш шеф в Шесто управление на Държавна сигурност.


Министерство на културата
София
До министъра в оставка
Г-н Вежди Рашидов

Г-н Министър,

На 06.01.2017 в сайта на Министерството на културата е публикувано съобщение, че на 10 януари тази година, след края на спектакъла „Процесът против богомилите“ в Народния театър, ще бъда удостоен с най-високото отличие на Министерството на културата – наградата „Златен век“, по случай моята 80-годишнина.

Г-н Министър,

Благодаря за оказаното внимание, но аз отказвам да приема тази награда. В края на миналата година Вие връчихте същото отличие на един от висшите началници на Държавна сигурност – най-зловещата репресивна институция на бившия тоталитарен режим. Държавна сигурност носи вината за хиляди погубени съдби, много от тези жертви бяха хора на изкуството. Награждаването на един от висшите ? ръководители с най-високото отличие на Министерство на културата, „Златен век“, означава официално оневиняване на тази репресивна институция и същевременно е подигравка с паметта и страданията на нейните жертви.

Съжалявам, но да приема тази награда, би значело, че съм съгласен с този Ваш акт.

8 януари 2017 Стефан Цанев



Министърът на културата в оставка Вежди Рашидов отговори на отвореното писмо на Стефан Цанев:

"Скъпи Стефане, нека да ти честитя твоя 80-годишен юбилей, като искрено ти желая дълъг и пълен с творчество живот. Аз разбирам, че естественото място на твореца е публичната среда и благодарение на медиите разбрах за твоите вътрешни терзания. Естествено е човек да има своя позиция да приеме или да отхвърли нещо. Но в случая трудно разбирам какво не желаеш да приемеш, тъй като аз до този момент не съм имал възможността да подпиша за каквото и да е отличие. Зная, че има такова предложение и съобщение за него, но то още не е стигнало до мен. Така че, скъпи приятелю, няма още факт, а едно нещо може да се приеме или откаже, когато е факт. Когато такова предложение дойде при мен за подпис и ти си съгласен, аз с удоволствие ще го подпиша.
Но тук ще кажа, че в близкото минало подписах една награда и то с голямо удоволствие – лично мой избор бе ти да бъдеш награден с Националната награда „Христо Г. Данов“, заедно с парични средства. Ти я прие с радост и с охота, а аз бях щастлив, защото знаех, че я заслужаваш. А колкото до Димитър Иванов, хубаво е, че мога чрез теб да разясня как се раздават в една демократична институция награди. За него пристигнаха предложения от музеи и университети. Тези предложения постъпват в комисията, която решава и определя наградите, а министърът после ги утвърждава. Не разбирам кое ми дава право да не уважа предложението на музеи и университети за Димитър Иванов?
А за раздаваните награди на доносници на Държавна сигурност в годините на новата ни демокрация мога да ти направя един доста голям списък от тях, които днес са ревностни демократи. Явно това не възбужда страстите на хора, които обичат да се героизират. От уважение към теб и към твоето творчество ще си позволя да ти напомня, че ако има потърпевш, и то сериозно, от тази система, за която ти негодуваш, то това съм аз - от ранното ми детство през сиропиталището до възродителния процес, та дори и отгоре.
Поради същото уважение искам да те уведомя, че никога не съм бил член на БКП, не съм бил доносник в службите на ДС, не съм бил член на БСП, ДПС, на ГЕРБ и която и да е друга партия и в творчеството си нямам нито едно произведение, което да е във възхвала на който и да е режим. Скъпи приятелю, Още веднъж ти желая най-искрено честит юбилей, много творчески успехи и не на последно място – здраве, чиято цена аз вече добре знам. Честит празник, Поете! .

#1

ako njamach nechto pred imeto si nikoga njama da stanech,ni multak ni ministar! - 09.01.2017 г. 17:28:59

Zjalata politicheska i ikonomicheska kakto i obchtestvenna deinost se rakovodi ot ds,ako ne se rakuvach e djavola njama ni da si izvesten....edi kakav si kamenodelez,ni da si ministar!tez gi razpravjai na 20godichnite,i to ne na vsichki....Kazvam vi go kato chovek na koito djavola mu e idval...na kraka no takiva kato men ne se rakuvat s Banditi...Takova mi e semeto.A nai lesno se poddavat na djavolski sablazni tochno takiva sirazi!

  • Страница:
  • 1

Напиши коментар

  • Име *:

    Полетата отбелязани със * са задължителни!
  • Коментар *:

  • Код за сигурност *:

    security code

    Въведи код:

Редакцията не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.

Условия за ползване на коментарите »

 

Вчера една циганка ме спря на пътя и вика: - Дай, бате, да ти гледам на ръка... - Е, на, гледай! - викам аз -… Виж още