Казанлъшкият паяк: скоро  налазва и мощни джипове
Казанлъшкият паяк: скоро налазва и мощни джипове / www.capital.bg-архив

Средно между 12 и 17 автомобили, спрени в нарушение на правилата за движение или на забранени за спиране места се вдигат дневно по улиците на Казанлък от местния репатратор „паяк".
Това показва статистиката на специалното звено, което отстранява принудително такива автомобили в нарушение, за първите 40 дни от работата на „паяка" в Казанлък. Реално полезните дни за работа на апяка са по-малок, заарди факат, че засега през почивните дни, този вид санкция не  работи.
Той бе въведен в Казанлък на 1-ви октомври тази година, след гласувана промяна в Наредба 4 на Общинския съвет на града, а подготовката за въвеждането му започна още от първото тримесечие на тази година.
Засега „паякът" шета най- вече в централната част на града, по места, където има знаци „спирането забранено"или в тревни площи. Най- често нарушители остават без авотомобилите си, ако са спрени в района на площад „Севтополис", около „Аризона" до Автомивката, в района на Кооперативиня пазар, пред банките в район на бул. „ Розова долина", улица „Йордан Стателов", около района на бар „Градини" в посока и по улица „Шипченска епопея" до бившето кино „България", надлеза до „Арсенал".
Засега „паякът" не санкционира спрели в тревните площи в кварталите на Казанлък автомобили, заради липсата на забранителни знаци за това.
Според работещите в звеното обаче е наложително да бъдат поставени знаци за забранено спиране пред училищата и детските градини, намиращи се в логистичните части на града, заради струпването на десетки автомобили в часовете за прибиране на децата от детски градини или училище.
Наложителни знаци за забранено спиране и паркиране трябва да има и пред ДКЦ-1 Поликлника.

Според стастиката, водачите на неправилно паркирани автомобили са почти по равно- мъже и жени. При освобождаване на автомобилите и прибирането им от рестриктивиня паркинг, мъжете са по- големи скандалджии. Жените приемали наказанието по-смирено: плащат глобата и прибират колата си.

Имало и някои единични случаи, изключения от правилото, като този: млада жена, престояла 4 часа в автомобила си в паркинга, с цел да се шмугне при затворена бариери, без да заплати наложената й санкция.

Сред нарушителите имало и своеобразни рецидивисти, чийто автомобили „паякът" прибира редовно, заради непаравилно паркиране: имало клиенти на паркинга с по 3 посещения за 1 месец, някои от които чужденци, не говорещи български език.
Реакциите на собствениците на вдигнати автомобили също са различни, показва 40 дневната практика на „паяджиите" в Казанлък: някои си плащат учтиво и възпитано санкцията, други викат, трети вдигат кръвно или плашат с инфаркт, четвърти им прилошава и молят за вода.

Вдига се всичко, няма предпочитана марка автомобили, стига да са тонаж до 2 100 килограма. Има и допустимо отклоненине от + още 200 килограма. Закопчават се и джипове, стига да не са с големи джанти от над 20 цола нагор. За тях обаче успокоението е само временно, тъй като в момента фирмата - собственик на „паяка" е предприела мерки за закупуването на специален тип халки, предназначени за вдигане на автомобили с по- голям тонаж.
От веднага до в рамките на няколко часа престояват санкционираните автомобили на „паяк- паркинга", показва още статистиката, но има и случаи, в които колата преспива по цяло денонощие, особено ако стопанинът е заминал на някъде.


Освен на указания мобилен телефон, поставен под всяка информационна табла, че в съответния участък автомоболите - нарушители се отстраняват с паяк, често се случвало да се звъни от телефон 112.
Когато човек не си намери автомобила в паниката си обикновено звъни на 112- за откраднат автомобил. Оттам там пък служителите първо питат дали не е вдигнат с „паяк" и тогава да се пусне в масивите за издирване от МВР.


50 лева е глобата за вдигане с „паяк" автомобил, спрян на неправилно или забранено за тази цел място, застрашаващ останалите участници в движението. По лев се плаща за всеки час на престой на репатрирания автомобил в паяк паркинга. Съвсем скоро на паркинга, чийто капацитет е за 40 автомобили ще може да се заплаща и абонамент за ползване престой на автомобил, ако стопанинът й иска да си гарантира спокойствие.


Големият проблем на българина е, че обикновено иска да отиде с колата си до самото място, за където е тръгнал и не му се правят усилия да спре малко по-далеч, или на близък паркинг, както и нежеланието да спазва правилата, е обобщеният анализ на служителите във фирмата за репатриране на автомобили- нарушители за първите 40 дни.