ЕК опроверга АПИ, не била одобрила проекта за Лот 2 на магистрала Струма
ЕК опроверга АПИ, не била одобрила проекта за Лот 2 на магистрала Струма / Снимка: БГНЕС, архив

Европейската комисия опровергава председателя на Агенция пътна инфраструктура за отсечката на автомагистрала Струма в участъка на Кресненското дефиле.

На 20 октомври с писмо от Главна Дирекция "Регионална политика" на Европейската Комисия до Българското дружество за защита на птиците, природозащитните организации бяха информирани, че Европейската комисия е посъветвала българското правителство в доклада по ОВОС и Оценка за съвместимост на лот 3.2 на автомагистрала „Струма" всички възможни алтернативни решения, които отговарят на целите на проекта да са надлежно проучени, но че да се извърши това е отговорност на правителстовото.

От писмото става ясно, че Европейската комисия не може да одобрява и да дава предварително съгласие за алтернативи, проучени или предпочитани от държава-членка за проект, съфинансиран от ЕС. Проектите се оценяват от Комисията, само след като те са били представени за одобрение в рамките на разпоредбите на Общия регламенти по европейските програми.

Тези две твърдения на ЕК опровергават изявление в телефонно интервю дадено пред БНТ2 на 5.10.2016 г. от председателя на Агенция „Пътна инфраструктура (АПИ) инж. Лазар Лазаров, а именно, че ЕК „изцяло одобрява" построяването на автомагистрала „Струма" в тази отсечка по предложения от правителството полуизточен обход (т.е. половината трафик да бъде изведен на изток от Кресненски пролом, половината трафик да ползва сега съществуващия рахбилитиран път), както и че се одобрява изключването от доклада по ОВОС и Оценка за съвместимост на алтернативата за пълен обход от изток на пролома - тоест за цялостно извеждане на транзитния трафик извън Кресненски пролом.

В тази връзка организациите членки на коалиция „Да спасим Кресненското дефиле" напомнят, че само стриктното спазване на всички еврпоейски изисквания ще гарантира да няма санкции на края на този проект и България да се наложи да връща средствата за изграждането на цялата магистрала от Кулата до Горна Диканя.