Линейки закъснявали заради пациенти, на които не им се чакало пред лекарски кабинети
Линейки закъснявали заради пациенти, на които не им се чакало пред лекарски кабинети / DarikNews.bg, архив
Линейки закъснявали заради пациенти, на които не им се чакало пред лекарски кабинети
90546
Линейки закъснявали заради пациенти, на които не им се чакало пред лекарски кабинети
  • Линейки закъснявали заради пациенти, на които не им се чакало пред лекарски кабинети

Работата на спешните медици се затруднява от изключително многото повиквания, които са фалшиви, или не касаят спешни състояния. Често на тел. 112 звънят пациенти, които нямат лични лекари или пък не желаят да чакат на опашки пред кабинетите. Именно такива злоупотреби биха се избегнали с въвеждането на протоколи с въпроси за определяне спешността на всеки сигнал, коментира пред Дарик д-р Десислава Кателиева - председател на Националната асоциация на работещите в спешната помощ.

Лекарят се ражда като такъв

Това е установена световна практика, при която на пациента се задават систематизирани въпроси както за прецизиране степента на спешност, така и свързани с инструктирането на близките как да реагират при спешен случай до пристигане на медицинския екип, обясни медикът.

Болница вкара разговорите с лекар в ценовата си тарифа

В протоколите се предвижда разделяне по три кода – червено, жълто и зелено, за да се даде приоритет на пациента в животозастрашаващо състояние пред обслужването на всички останали. Въвежда се правилото до 8-мата минута линейката да пристига при болни с риск за живота, до 20-тата - при такива, които могат да прерастнат в животозастрашаващи, и до 2 часа да се обслужват повиквания, които не са спешни. По този начин ще се осигури бърза и навременна медицинска помощ на нуждаещите се, обясни д-р Кателиева.

„Истинските спешни, животозастрашаващи състояния, които са код червено, в действителност са от 5 до 15 процента. В момента, в така организираната ни спешна медицинска помощ да обслужваме всички до 20-тата минута, ние практически закъсняваме за тези, които имат своите фатални 8 минути. Това е една от причините за това, че често сме обект на жалби от пациенти и техни близки, че не оказваме навременна помощ“, добави специалистът.

Диспечер приел грешно адрес и забавил линейка

За момента няма система фалшивите сигнали, които постъпват на тел. 112, да бъдат диференцирани. Достъпът до спешна помощ е най-лесен, тя се ползва и като вариант от неосигурените пациенти, заяви пред Дарик д-р Мая Рашева – шеф на Областната спешна помощ. Според нея е редно злоупотребяващите със спешния телефон да бъдат санкционирани.

„След като официално бъдат въведени тези протоколи и с възможностите на софтуерната система, която тепърва ще се изгражда, ще се прави регистър на такива неоснователни повиквания, след което ще се вземат мерки за намаляване на броя им“, посочи тя.