Данъкът върху таксиметров превоз на пътници в община Кюстендил ще е на минимума
Данъкът върху таксиметров превоз на пътници в община Кюстендил ще е на минимума / Влади Владимиров, Дарик- Кюстендил, архив

Проект за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Кюстендил е тема на публично обсъждане. Промени в Закона за местни данъци и такси, разпореждат данъка върху таксиметров превоз на пътници да премине към общините. Община Кюстендил предлага въвеждането му на минималната ставка предвидена по закон- 300 лв., максималната е 1000 лв.
За периода 01.01.2015 г. - 31.12.2015 г. Община Кюстендил е издала 191 бр. разрешения по чл. 24 а от Закона за автомобилните превози. Очакваните приходи са в размер на 57 300 лв., ако се вземе база за сравнение цитираната 2015 г.
Относно сроковете за плащане на данъка върху недвижимите имоти и върху превозните средства, в чл. 28 Закона за местните данъци и такси е направена поправка, съгласно която срокът на първата вноска е до 30 юни, а не както беше досега: „ от 1 март до 30 юни ". Презумпцията е плащането да започне и по рано, при възможност. Прецезира се и срока до 31 октомври, а не както досега до 30 октомври. Корекция има и в срока при предплатилите данъкоплатци до 30 април.
С цел повишаване на събираемостта на данъците, разпоредбите на чл. 54 от Закона за местните данъци и такси се измениха съществено. Досега се разчиташе на декларирането на собствениците на превозни средства, а сега:
- размерът на данъка върху превозните средства се определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи, и се съобщава на данъчно задълженото лице
- предвидени са и случаи, когато данъчно задълженото лице подава декларация: пътното превозно средство е придобито по наследство; пътното превозно средство е собственост на повече от едно лице; собственикът/собствениците на пътното превозно средство няма/нямат постоянен адрес, съответно седалище на територията на страната; са налице основания за предявяване право на освобождаване от данък; са налице основания за ползване на данъчни облекчения, с изключение на данъчното облекчение по чл. 59, ал. 2 и 3 от Закона за местните данъци и такси, когато в регистъра има данни за екологичната категория на превозното средство ;
Очаква се увеличаване на приходите от данък върху превозните средства, с оглед служебното начало, а не както беше досега на принципа на декларационният режим при определяне на данъка и с оглед въвеждането на Интегрираната платформа за проверка на платен данък. Но предвид невъзможността да се предвиди какъв ще е процентът на доброволни плащания по това служебно начисляване на данък, не може с точност да се предвиди какви ще бъдат финансовите резултати.