Повече от половината студенти от Техническия университет работят през лятото в региона
Повече от половината студенти от Техническия университет работят през лятото в региона / Дарик архив

Над половината студенти от Техническия университет - филиал Пловдив остават да работят или да правят стаж в предприятия от региона. Не знаем точния брой на най-трудолюбивите бъдещи инженери, но почти 150 студенти останаха да ползват общежитието през лятото, което има капацитет 370 места, каза професор д-р Въльо Николов - директор на пловдивския филиал на Техническия университет. Вузът обаче не знае точно колко пловдивски студенти работят през лятото, но преподавателите считат, че това са не по-малко от половината учещи тук. Обикновено в общежитията живеят младежи от други региони на страната и за тях е по-изгодно да платят пълния, недотиран от държавата наем, но да поработят и да спечелят пари, с които да увеличат личния си или семейния бюджет.

В Техническия университет - филиал Пловдив сравнително малко студенти отиват на бригади в САЩ, Англия или в други европейски страни, защото спестените средства от работа като стажанти или инженери в региона стават все по-конкурентни на тези от чужбина, където трябва да бъде платен самолетен билет и други високи разходи за издръжка. За нашите студенти става все по-престижно и по-изгодно да работят или да правят платени стажове през лятото, което ме кара да мисля, че се оформя едно ново трудолюбиво поколение инженери - каза проф. Николов.

Работещите студенти през лятото обикновено са от горните курсове, а стажантите - от 1 и 2 курс. В момента търсенето на студенти с технически специалности за работа през лятото в региона на Пловдив е голямо, което се отразява и върху парите, които те заработват - стажантите на пълен работен ден получават над 500 лева месечно, а студентите от по-горните курсове имат значително по-високо заплащане и кариерни предложения, които трудно могат да откажат. Аз и колегите ми преподаватели сме забелязали, че след работа през лятото студентите са по-мотивирани и по-концентрирани в обучението, те вече знаят какво искат да научат за бъдещата си професия, казва проф. Николов. Инженерите, които учат магистратура обикновено работят на постоянни трудови договори и фирмите ги подкрепят и мотивират да поемат повече производствени отговорности през лятото с по-високо заплащане.

Инж. Азим Фета - първокурсник в магистърска специалност по специалността “Авиационна техника и технологии” е решил през това лято да работи в Пловдив. „Миналата година работих в Луфтханза техник в София, а сега съм тук в една американска фирма и това ми дава нови насоки за професионално развитие и финансова независимост” - казва инж Фета. Азим Фета е назначен за производствен инженер и се занимава със специално оборудване на машините и с нови фирмени проекти. Основно ми възлагат задачи по проектиране, изчисляване и техническо документиране на нови продукти, защото съм инженер-бакалавър, обяснява инж. Фета.

Христо Стайков, който ще бъде първкурсник в специалността “Транспортна техника и технологии”, също е започнал работа през лятото в автосервиз в Пловдив. Той и иска да заработи средства, както за следването си, така и за да постегне семейния автомобил, с който понякога ще ходи на лекции. Първокурсникът счита, че работата в автосервиза ще му бъде от полза и в Техническия университет, защото ще бъде по-наясно с практиката.

Христо Стайков е на мнение, че завършването на Професионалната гимназия по електроника и електротехника и записването в Техническия университет в Пловдив са му дали предимство при намиране на работа, макар и за няколко месеца през лятото.