Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева
Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева / Личен архив, Камелия Пенчева
Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева
89201
Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева
Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева
  • Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева
  • Какво се крие зад стените на ЦЕРН - разказът на учителката Камелия Пенчева

Камелия Пенчева е старши учител по химия и физика в Професионалната агротехническа гимназия „Никола Йонков Вапцаров" в град Бяла Слатина. Тя успя да сбъдне детската си мечта - да посети централата на ЦЕРН в Швейцария.

Камелия е и единственият преподавател от област Враца, участвал в квалификационния курс в Женева.

Какво е да надникнеш зад стените, в които се крият изобретения, до които достъп има само след преминаване през биометричен вход със сканиране на ретината. Какво има в „страната на елементарните частици" - ЦЕРН, разказва Камелия Пенчева в интервю за Дарик.

Наскоро се върнахте от посещение в Европейската организация за ядрени изследвания, по-известна с акронима си ЦЕРН, в Женева, Швейцария. По какъв начин отидохте и Вие ли бяхте единственият български учител?

„Участвах в националната програма за квалификация на учители по физика. В групата бяхме включени 39 учители. Имах щастието да бъда една от тях. Тази година, за разлика от предишните, дадоха възможност да участват не само учители по физика, а и такива по природни науки като цяло. Ръководител на групата беше Свежина Димитрова, директор на Националната обсерватория „Николай Коперник" във Варна и представител на Министерството на образованието - Полина Фетфова. Изключителен екип!

Какво се крие зад стените на ЦЕРН  разказът на учителката Камелия Пенчева
netinfo

Пристигнахме в Женева, бяхме много добре посрещнати и се оказа, че българските учени в ЦЕРН чакат учители от България с голямо нетърпение. Отнасяха се към нас със страхотно уважение - това беше моето и на всички останали впечатлението. Това, което те казаха за нас, е, че ние сме посланиците на ЦЕРН. Ние сме хората, които се занимават с младите, които може да ги мотивираме, да ги запалим да се занимават по-нататък с наука. Самият факт, че ЦЕРН е разположен на територията на две държави Франция и Швейцария - това е наука без граници! Това говори за отвореността на самите учени, всъщност на търсенето на различни умове от цял свят."

Колко време изкарахте там?

„Една седмица беше обучението - пет работни дни. Започнахме на 25 юли и на 29 юли приключихме. Лекциите бяха до обяд, след това ходихме на обиколка из различните обекти. Беше страшно динамично, натоварено, нямахме абсолютно никакво свободно време. И наред с обучението имаше културна програма - разглеждахме забележителностите на Женева".

Как протече престоят Ви там - Вие казахте лекции, какво ви учиха, какво успяхте да видите от ЦЕРН?

„В началото ни посрещна Зорница Захариева, тя отговаря за образователния офис на българите в ЦЕРН. Имаше уводна лекция, проведена от нея, в която ни запозна с мисиите на ЦЕРН. Основната е „Наука: разширява границите на познанието", като дава отговори на въпросите за тайните на големия взрив, как е изглеждала материята в първите моменти от съществуването на Вселената, какво е маса, как е придобита, защо някои елементарни частици нямат маса, от какво е направена 96% от Вселената т.н. „тъмна материя".

Какво се крие зад стените на ЦЕРН  разказът на учителката Камелия Пенчева
netinfo

Другата основа мисия е „Нови технологии за ускорители и детектори". Там успяхме да видим най-големия ускорител, който е разположен на 100 метра под земята и на територия от 27 км в диаметър. Новите технологии това са информационните технологии. Смята се, че в ЦЕРН е създаден през 1989 година „уеб (WWW)" или "The World Wide Web", което осигурява непрекъснат достъп до милиони сайтове с информация в различни географски райони и мрежата „Grid (Грид)". В началото тя е била само за консумация на учените в ЦЕРН. Просто те да получават информация, но впоследствие е била подарена на света, като най-впечатляващо беше запознаването с новите ГРИД технологии за управление и анализ на медицински данни - като в медицинската диагностика и терапия за локализиране и изследване на някой видове рак и „Positron Emission Tomography (PET)" и при различни изследвания изотопа „Флуор-18", произвеждан от ускорителя на елементарни частици.

В областта на „Образованието" се обучават бъдещи учени, студенти, инженери - работи се в различни насоки. В международни и национални програми от 2008-а до 2016-а над 455 учители от България са преминали през такава квалификация, през която имах щастието да мина и аз.

Другата мисия е „Сътрудничество: обединява хора от различни страни и култури".

Какво се крие зад стените на ЦЕРН  разказът на учителката Камелия Пенчева
netinfo

Какво видяхте в ЦЕРН и какво Ви впечатли?

„Едно от нещата, които ме впечатли, освен влизането ни на 100 метра под земята, е разглеждането на самия детектор, който има изключително българско участие - CMS експериментът. Българи са правили повечето части в този детектор, който всъщност има задача да установява наличието на различни елементарни частици. ЦЕРН е уникален с това, че там са най-високите и най-ниските температури, най-големият вакуум и подготвя утрешните учени и обединява нации чрез наука."

Което е бъдеще всъщност?

„Абсолютно, да! Бъдещето и нещото, което също ме впечатли, беше центърът за идеи „Ideasquare". В него стаите са преносими и могат да се разположат, в която и да е точка на света. В нея различни учени имат възможност да творят и да откриват различни неща. Там видяхме т. н. „умна пола" и предстои да се направят „умни панталони" за мъжете. Това е свързано със защита при падане. Ако има опасност при падане да бъде наранен човекът, тази пола го предпазва от сериозни травми. Видяхме и една нова стая, която предстоеше да бъде хирургическа лаборатория, в която да се правят операции и всеки ден се добавя по нещо ново в нея. В нея хирурзите ще работят и ще имат възможност да видят проблемите в човешкото тяло чрез специално устройство, внесено в ретината на окото. Няма нужда да „отварят" съответния болен и да се чудят какво се случва, което за мен е уникално! Също така в този център е разположен един английски автобус, на два етажа, тъй като повечето учени или част от тях могат да мислят, когато са в движение. Тогава се раждат повече идеи, така че наистина науката е без граници. Това е нещото, което лично мен ме впечатли. Освен това правихме опити в специалната лаборатория „S'COOL LAB - камера на Уилсън", нарича се още и „облачна камера". Там наблюдавахме движението и траекторията на елементарни частици и всъщност това е опитът, който направихме и анализирахме това, което видяхме.

Какво се крие зад стените на ЦЕРН  разказът на учителката Камелия Пенчева
netinfo

Имали сте възможност да посетите и контролния център на НАСА - как беше там, какво успяхте да видите?

„Уникално! Защото имахме възможност да видим на живо космонавтите, които са в момента в орбита и какво правят те.

Как ще опишете всичко, което видяхте в Женева и какво следва от тук нататък за Вас и Вашата професия като учител, който е имал възможността да прекара една седмица в ЦЕРН?

„Не мога да разкажа с няколко думи за цялото преживяване, тъй като е нещо неземно. Наистина е уникално и обучението в ЦЕРН ни дава просто начален тласък да продължаваме да работим в посоката, в която работим, тъй като идеята е да „запалим" нашите ученици по някакъв начин да се интересуват от наука и образование. Моята детска мечта, например, е факт, така че просто трябва да мотивираме децата да започнат да мечтаят и да постигат мечтите си!"

Какво се крие зад стените на ЦЕРН  разказът на учителката Камелия Пенчева
netinfo