Синдикатите с анализ на образователната система, питат - кога започва реформата?
Синдикатите с анализ на образователната система, питат - кога започва реформата? / Дарик архив

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ направи анализ на образователната система след влизане на новия закон за предучилищното и училищно образование, съобщиха от организацията.

Първият извод, който се налага е, че българското образование е недофинансирано с 3.18% от ниския БВП на България. Поне 500 милиона лева повече трябва да се заложат в новия бюджет за образоание през 2017 година, като поне още толкова повече трябва да има през 2018 г. Без тези средства МОН ще бъде виновен без вина за липсата на реални реформи в системата.

Централизирания прием за първи клас би помогнал много на системата, ако МОН поеме тази отговорност, но смелото решение ще има нужда от подкрепата на цялата българско общество.

При преминаването към едносменен режим на организация МОН ще има нужда от подкрепата на Правителството и Министерство на финансите, защото на учениците учещи в 560 училища, трябва да се намерят класни стаи за да спрат порочните две смени. Това е смела реформа свързана със строежа на стотици нови учебни сгради.

Погледът към резултатите от средното образование констатира не действителна, а функционална неграмотност на ученици и студенти. Българските ученици трудно правят връзка между наученото и обективната реалност, поради продължаващата порочна ориентация на средното образование към класно урочната система. Във висшето образование обаче проблемите са много по-дълбоки, следствие на които десетки хиляди млади хора избират да продължат  висшето си образование в Европа и света.

Друга констатация е, че детските градини не стигат традиционно, а повечето от половината ученици учат в една пета от учебните заведения. Борбата за детските градини и детските ясли в някои градове е гражданска война за надхитряне и надцакване на желаещите родители да запишат своите деца в детско учебно заведение. А най-важни за основните компоненти в образованието социализация и възпитание, са годините преди училище, като тук се коренят неуспехите в интеграцията на учениците-роми.