Лобист проваля шансовете на Габрово за железопътна линия под Шипка
Лобист проваля шансовете на Габрово за железопътна линия под Шипка / Снимка: Държавен архив – Габрово

Преди 120 г. габровските общински съветници хвърлят огромна енергия и труд, за да мине жп линията под Шипка. Френският инженер Огюст дьо Сер, акционер и администратор на мина "Принц Борис", свързан с финансовите кръгове в Европа, лобира пред френска банка - кредитор на България, 16 183 000 лв. от 100-милионен заем да се използват за презбалканска жп линия, но през Борущица, не през Габрово.

Вестник "100 вести" публикува подробна информация за тази неизвестна за широката публика история.

През 1890 година България е интересен терен за проучване от чужди железопътни инженери. Един от тях е роденият в град Байон, Югозападна Франция, специалист Огюст дьо Сер (1841-1900). Баща му е полски емигрант. Майка му е сестра на известния композитор Амброаз Тома (1811-1896).

Дьо Сер е в България през 1865 година, току-що завършил, събира информация, която после се оказва полезна, за да реализира икономическите си интереси. Взема мината до Трявна на концесия, а по-късно дава своите права за експлоатиране на мината на френско-белгийската компания S.A., в която доминира френският капитал.

Огюст дьо Сер е влиятелна личност, познат на финансовите кръгове в Европа, от 1882 г. до идването си в България през 1890 г. е председател на Привилегированото общество на Австро-унгарските държавни железници. Награждаван е с високи държавни отличия.