Сметната палата установи неефективен контрол на находище Челопеч
Сметната палата установи неефективен контрол на находище Челопеч / Sofia Photo Agency, архив

Сметната палата установи недостатъчно ефективен контрол на концесията за добив на златно-медно-пиритни руди от находище "Челопеч", съобщиха от пресцентъра на палатата.

Сметната палата е извършила одит на договора за предоставяне на концесия за подземни природни богатства - златно-медно-пиритни руди, чрез добив от находище "Челопеч" - Софийска област, на "Дънди Прешъс Металс Челопеч" ЕАД за периода от 1 януари 2011 г. до 31 декември 2013 г.

Договорът за концесията е сключен за срок от 30 години и влиза в сила на 26 юли 1999 г. До 2009 г. е изменян и допълван с четири допълнителни споразумения.

Още с първото споразумение са променени изискванията, предвидени в решението на Министерския съвет за предоставяне на концесията, без негово предварително произнасяне - чрез предоговарянето са намалени значително средствата по задължителните минимални инвестиционна и екологична програми за първия период на концесията, променен е и срокът за изпълнение на мероприятията по тях от 5 на 3 години. Така концедентът (българската държава) се лишава от договорени инвестиции в общ размер над 37 млн. щ.д, се посочва в съобщението.

През всяка година от срока на концесията концесионерът се задължава да заплаща на концедента годишно парично концесионно възнаграждение в размер на 1,5% от стойността на металите (мед, злато и сребро) в добитите количества руда.

През 2007 г. методиката за определяне на концесионното възнаграждение е променена и процентният му размер се обвързва с рентабилността на нетните приходи от продажби и счетоводния финансов резултат на дружеството. През 2008 г. обаче е включена разпоредба, съгласно която концесионерите по сключени концесионни договори запазват правата и задълженията си при условията на сключените договори до изтичане на срока им. С въведената разпоредба на практика законодателят поставя в неравностойно положение концесионерите по сключени договори преди и след 2008 г. относно размера на дължимото концесионно възнаграждение при еднакви други условия.

При запазването на процентния размер - от 1,5%, без обвързване с рентабилността на дейността на концесионера, концедентът е лишен от възможността да получи по-високо концесионно възнаграждение, което се отразява негативно на ползите за държавата, имайки предвид дългия срок на концесията. По вече сключените договори не се постига по-справедливо разпределение на ползите между концесионера и концедента.

Концесионерът "Дънди Прешъс Металс Челопеч" ЕАД е заплатил дължимото възнаграждение в размер и срок съгласно клаузите на договора. За одитирания период дължимото концесионно възнаграждение е над 22,6 млн. щ.д. или над 33,8 млн. лв.
От концедента са внесени суми по бюджетите на общините, на територията на които е разположена концесионната площ: на община Челопеч - над 14,7 млн. лв., и на община Чавдар - над 1,7 млн. лв.

За одитирания период реализираните инвестиции са в размер над 187,5 млн. долара.

От информацията за осъществения контрол през одитирания период не се създава увереност, че през 2011 г. и 2012 г. са извършвани проверки на място в обекта на концесия, както и че във връзка с осъществения текущ контрол стриктно са спазени изискванията на Вътрешните правила за работа на дирекция "ПРК" по отношение на проверка на представените документи от концесионера.

Сметната палата дава пет препоръки на министъра на енергетиката, за изпълнението на които трябва да се предприемат мерки в срок до четири месеца. Одитният доклад е публикуван на интернет страницата на Сметната палата.