Шефът на Летище София обясни за печалбата
Шефът на Летище София обясни за печалбата / БГНЕС, архив
Шефът на Летище София обясни за печалбата
88268
Шефът на Летище София обясни за печалбата
Шефът на Летище София обясни за печалбата
  • Шефът на Летище София обясни за печалбата
  • Шефът на Летище София обясни за печалбата

БСП иска Сметната палата да извърши проверка на дейността на летище "София". Депутати от левицата коментираха, че през последните години са инвестирани милиони левове, а приходите са малки. Освен това летището отчита ръст на обслужени полети, пътници и товари, но печалбата става все по-малка.

Според директора на Летище София Христо Щерионов изнесените от БСП данни са изопачени, а в пъти по-ниските печалби на дружеството се дължат на редица фактори, включително и отварянето на пазара и възможността и други частни оператори да обслужват самолетите.

Опозицията иска одит на столичното летище

Има негативна тенденция във финансовите резултати на Летище София, каза депутатът от левицата Жельо Бойчев. По думите му въпреки подобрените показатели на дружеството, печалбата намалява.

Той цитира данни, според които при оборот от 118 млн. лв. през миналата година, печалбата е 5.6 млн. лв., а за 2007 година тя е била близо 22 млн. лв., за 2008 година - малко над 30 млн. лв., в кризисните 2009 и 2010 година - около 15 млн. лв.

Същевременно летището декларира повече полети, обслужени пътници и товари, напомни Бойчев.

Директорът на Летище София Христо Щерионов обаче е категоричен, че данните, изнесени от левицата, са изопачени. В някои от годините в печалбата е включена и продажбата на активи, а с отварянето на пазара са се появили нови летищни оператори, което е довело до значително свиване на пазарния дял на държавната компания.

"Взеха ни 50 на сто от наемите, намалиха се лихвите от депозити, намалиха се приходите от наземно обслужване, приходите от горивата. При положение, че ние сме държавно дружество и поддържаме колективен трудов договор, не можем да намалим заплатите. Намаляването на приходите, съответно свиването на пазара и запазването на относително стабилния дял на социалния ни пакет, води до увеличаване на издръжката, тоест до намаляване на печалбата", каза Щерионов.

Той обясни, че в последните няколко години летищните такси също са значително намалели. Ако преди обслужването на полети е струвало около 900 евро, сега тази сума е 300 евро.