Първият етап от ремонта на Аспаруховия мост приключи, а от утре трафикът по съоръжението ще се отпуши и ще влезе в нормалния си ритъм.
Стартът на ремонтните дейности беше даден на 15 април, а през последните два месеца бяха рехабилитирани Мостове 1, 3 и 5.
Целта на извършените ремонтни дейности беше да се постигне подобряване на експлоатационните характеристики на пътната настилка, на всички съоръжения и тротоари.
Средният брой на заетите строителни работници, водачи на МПС и специализирани машини на площадката бяха 60 души на ден при денонощен режим на работа, съобщават от фирмата изпълнител на ремонта - "Хидрострой" АД.
Направено е изпитване на ремонтираните мостове под контрола на Института по Пътища и Мостове при АПИ и получените резултати са покрили изискванията и са били в допустимите норми. Изпитването е извършено чрез пробно статично натоварване на моста, за да се възстанови движението.
Ето какво е свършено през последните два месеца по данни на фирмата, извършила строителните дейности (публикуваме подробна техническа информация, предоставена от "Хидрострой"):
Какво е ремонтирано:
• Разкрита е пътната плоча до здрав бетон чрез отстраняване на съществуващата настилка, изравнителни пластове и стара хидроизолация в пътното платно и тротоарните блокове с помощта на фреза, багери и ръчни къртачи в зоните недостъпни за машини
• Разбити са бордюрите и тротоарните блокове (съществуващата армировка не се реже). Стълбовете от контактната мрежа са запазени. Конзолите са почистени до основа.
• Демонтиран е парапетът (планките на парапета се ползват за закотвяне на новата армировъчна мрежа)
• Демонтирани са отводнителите, като компрометирания бетон е отстранен
• Демонтирани са дилатационните фуги при устоите, включително са разкъртени ивици от пътната плоча по 60 см от двете страни на фугата. При разкъртването е запазена армировката от плочата за осигуряване връзка и непрекъснатост при полагане на новия изравнителен бетон
• Ремонтирана е усилващата стоманобетонна плоча - армирана с усилваща армировка (надлъжна и напречна). За запазване изравнителния бетон от пукнатини в следствие съсъхване, повърхността е обработена допълнително с подходящи продукти за защита;
• Ремонтирани са тротоарните блокове. Съществуващите кабели са вложени в PVC тръби. За осигуряване възможност за прекарване на допълнителни комуникации на по-късен етап, в тротоарните конзоли са заложени празни PVC тръби ф 160 - 3 броя в лявата конзола. Кабелите, захранващи стълбовете за улично осветление и контактна мрежа са вложени в гофрирана PVC тръба ф50.
• Подменена е битумната хидроизолация в съответствие с БДС EN 14695.
• Положена е асфалтобетонната настилка с полимермодифициран битум - два пласта с обща дебелина 10 см (6 см първи и 4 см втори пласт). След полагането и на втория пласт, за предпазване проникването на вода през фугата между асфалтова настилка и тротоарна конзола, което би довело до компрометиране на конструкцията, фугата е прорязана с ширина 2см и дълбочина 2см и е запълнена с еластомерен битумен мастик.
• Подменени са дилатационните фуги при устоите с нови "открит" тип. Избраните фуги позволяват дилатация до 80 мм. Фугите са монтирани след изпълнение асфалтобетоновата настилка. С цел предпазване от разрушаване в следствие температурни разширения, зоната между бетона и металния профил за фугата е попълнена с подходящ материал. Фугата между асфалтобетоновата настилка и бетона за замонолитване на фугата е попълнена с еластомерен битумен мастик.
• Монтирани са нови чугунени отводнители с диаметър ф160 и е изградена колекторна система от тръби PEHD за отвеждане на водите от пътното платно до терена с подходящо заустване;
• Монтиран е нов стоманен парапет, отговарящ на действащите норми;
• Монтаирана е предпазна мрежа над жп линиите - горещо поцинкована;
• Монтирани са на ограничителни системи за пътища - горещо поцинковани;
• Положени са хоризонтална маркировка и вертикална сигнализация;
Ремонтни работи по Връхна конструкция и долно строене:
Ремонтирани са участъците с нарушено бетонно покритие и корозирала армировка (зоните около отводнителите, зоните около фугите, зони с нарушена хидроизолация) по гредите, пътната плоча и тротоарните конзоли, ригели и колони (особено ригелите при дилатационните фуги), което включва:
• Отстраняване на деструктиралия бетон и солните налепи по повърхността на елементите чрез механично отделяне и водно бластиране;
• Почистване до блясък на оголената корозирала армировка и обработването й с антикорозионни материали. Добавяне при необходимост на нова армировка;
• Възстановяване на светло бетоново покритие на армировката, чрез торкретиране с бетонозаместващи материали, до постигане на бетоново покритие 5 см;
• Изпълнение на защитна система срещу атмосферни условия и срещу карбонизация по бетонови повърхности от долна страна на моста;
• При ремонта се почистват лагери около лагерни области
• Изпълнение на противоземетръсни прагове на ригелите на стълбове и устои.
• Осигуряване на надеждно отводняване на моста;
А ето защо се наложи ремонтът - техническа характеристика и състояние на Мостове 1, 3 и 5 до 15 април, тази година:
МОСТ 1
Технически данни за съоръжението
Съоръжението е построено през периода 1952/54 год. по монолитен способ и преодолява 8 броя електрифицирани ЖП линии и две градски улици. Надлезът е стоманобетонна конструкция на 7 отвора с обща дължина 155m.
В ситуационно положение моста е в крива, а в нивелетно - права с минимален надлъжен наклон.
Пътното платно е с ширина 10,90m плюс два тротоара по 2,50m. Пътната настилка е асфалтобетонна, а тротоарите - стоманобетонни панелки с асфалтобетонно покритие. По тротоарите има стоманен парапет прекъсван от стълбове за осветление и контактна мрежа, разположени по лявата тротоарна конзола и анкерирани в ригела.
Връхната конструкция е герберова, плочогредова с монолитно изпълнение.
Долното строене на съоръжението включва два устоя и шест броя стълбове. Устоите и стълбовете са изградени по монолитен начин. Опорите са изградени от монолитно лят бетон, облицован външно с едноредова обработена каменна зидария.
Лагерите на устоите и стълбовете са стоманени. При стълбове № 1, 3 и 5 лагерите са неподвижни, стоманени. При стълбове № 2, 4 и 6 лагерите са стоманени, подвижни, двуролкови с диаметър на ролката 22сm. Лагерите при устоите са неподвижни, стоманени тангенциални.
Лагерите при герберовите стави са оловни, съответно подвижен от единия край и неподвижен от другия край на окачената част. Лагерите при герберовата става в крайните отвори са подвижни.
Преди ремонта:
• По настилката са констатирани надлъжни и напречни пукнатини, особено в зоните на дилатационните фуги и при отводителите;
• По тротоарните блокове и разделителната ивица на места се наблюдават локални нарушения на бетоновата повърхност (пукнатини, липсващо бетоново покритие, олющвания, оголена армировка);
• Стоманения парапет е корозирал и деформиран;
• Липсва ограничителна система, отговаряща на изискванията;
• Отводнителите са ø100mm, без удължителни тръби. Около тях по дъното на тротоарната конзола се наблюдават зони с обрушен бетон и корозирала армировка, предизвикани от течове;
• Течове през фугата около стълбовете на контактната мрежа в тротоарната конзола;
• Хидроизолацията е компрометирана.
• Дилатационните фуги са компрометирани с липсващ неопренов профил ;
• Стоманените подвижни и неподвижни лагери са силно корозирали;
• Герберовите стави са в предаварийно състояние с компрометирани лагери (подвижни и неподвижен) с обрушен бетон и оголена и корозирала армировка
• Фугите са задръстени и не осигуряват дилатация и нормална работа на връхната конструкция;
• Лошо отводняване на повърхностните води поради запушени отводнители;
• Стълбовете и устоите са в добро състояние;
МОСТ 3
Технически данни за съоръжението
Мостът е стоманобетонна конструкция на 5 отвора с обща дължина 105,65m. Мостовата конструкция граничи с Мост 5. В ситуационно положение моста е в права, а в нивелетно - вдлъбната вертикална крива. Пътната настилка е с ширина 11,25m. Левия тротоар е широк 1,70m, а десния 0,80m. Пътната настилка е асфалтобетонна, левия тротоар - стоманобетонни панелки с асфалтобетонно покритие, а десния - бетонен. По левия тротоар има стоманен парапет и СПО, а по десния - комбиниран ограда-парапет. Има стоманени стълбове за осветление и контактна мрежа, анкерирани към левия тротоар.
Връхната конструкция на съоръжението е изградена от главни греди и монолитно изпълнена пътна плоча.
Главните греди са монтажни от обикновен стоманобетон с правоъгълно напречно сечение 32/120cm и дължина 20m. Връхната конструкция е със по 7 броя главни греди на отвор през междуосово разстояние от 190cm.
Във всеки отвор има по два броя напречни греди при опорите. Пътната плоча е монолитна с дебелина 14cm и е непрекъсната за петте отвора над опорите преминава непрекъснато (температурно-непрекъсната пътна плоча).
Изпълнението на тротоарните конзоли, съвместно с пътната плоча е от монолитен бетон със стоманобетонни кабелни канали, монтирани под настилката. Настилката на тротоара е извършена от плътен асфалтобетон.
Стълбовете са стоманобетонни, монолитни рамки съставени от ригел с обратна греда и два броя колони с диаметър 136cm. Фундирането на стълбовете е изпълнено на изливни стоманобетонови пилоти - тип „БЕНОТО" и над пилотни монолитно изпълнени фундаменти.
Устоя е стоманобетонен, обсипен съставен от колони, фундирани на пилоти Беното ф120cm и монолитно изпълнени ригел. Крилата са стоманобетонни, конзолно свързани с ригела на устоя.
Лагерите са еластомерни 200/300/48mm. Дилатационните фуги при устоя и на граничния стълб с Мост 5 са открит тип.
Надлезът е въведен в експлоатация през 1976г.
Преди ремонта:
• По настилката са констатирани надлъжни, мрежовидни и напречни пукнатинитни, особено в зоните на дилатационните фуги и при отводнителите;
• По тротоарните блокове и разделителната ивица на места се наблюдават локални нарушения на бетоновата повърхност /пукнатини, липсващо бетоново покритие, олющвания, разрушения на доливката, оголена армировка/;
• Стоманения парапет е корозирал и деформиран;
• Еластичната ограда не отговаря на действащите в момента нормативни документи;
• Хидроизолацията е компрометирана. Констатираните течове са главно по долната повърхност на тротоарните конзоли, около отводнителите и в зоната на дилатационните фуги;
• В зоната на отводнители се наблюдава обрушване, надлъжни пукнатини на бетона и корозия на армировката поради липса на удължителна тръба;
• Дилатационните фуги са компрометирани с липсващ неопренов профил и с изконсумиран ход;
• Лошо отводняване на повърхностните води поради запушени отводнители;
МОСТ 5
Технически данни за съоръжението
Съоръжението е със стоманобетонна конструкция на 4 отвора с обща дължина 86m. Мостът е съставен от две конструкции с междина от 10cm. Лявата конструкция (Мост 5-1) граничи с Мост 3 и Мост 6, Мост 7. Дясната конструкция (Мост 5-2) граничи с Мост4 и Мост 6. Външните тротоари са два - левия тротоар е широк 1,70m, а десния 0,80m.
Пътната настилка е асфалтобетонна, а на тротоарите - стоманобетонни панели с асфалтобетонно покритие.
Парапетът е стоманен. По тротоарите и разделителната ивица има СПО.
Има стоманени стълбове за осветление и контактна мрежа, анкерирани към ригелите в зоната на тротоара. Двете връхни конструкции са сглобяемо - монолитни плочогреди.
Главните греди са монтажни от обикновен стоманобетон с правоъгълно напречно сечение 32/120cm и дължина 20m.
Лявата връхна конструкция е с 14 броя главни греди и междуосово разстояние от 157cm до 216cm, а дясната с 10 броя главни греди и междуосово разстояние от 123cm до 181cm. Във всеки отвор има по два броя напречни греди при опорите.
Пътната плоча е монолитна на всяка връхна конструкция с дебелина 14cm и е непрекъсната за четирите отвора.
Тротоарни конзоли - вътрешната тротоарна конзола имаща служебен характер и осигуряваща динамичен габарит е приета с ширина 50 cm. Тротоарните конзоли, осигуряващи пешеходното движение по съоръжението са с ширина 2.00m.
Лагерите са еластомерни 200/300/48mm.
Дилатационните фуги, открит тип са на границите със съседните мостове. Между двете конструкции има светъл прозорец 10cm.
Стълбовете на всяка мостова конструкция са стоманобетонни монолитни рамки, съставени от ригел с обратна греда и различен брой колони с диаметър 136cm, фундирани на изливни пилоти.
Надлезът е въведен в експлоатация през месец септември 1976г.
Преди ремонта:
• По настилката са констатирани надлъжни, мрежовидни и напречни пукнатинитни, особено в зоните на дилатационните фуги и при отводнителите;
• По тротоарните блокове и разделителната ивица на места се наблюдават локални нарушения на бетоновата повърхност /пукнатини, липсващо бетоново покритие, олющвания, разрушения на доливката, оголена армировка/;
• Стоманения парапет е корозирал и деформиран;
• Еластичната ограда не отговаря на действащите в момента нормативни документи;
• Около отводнителите по дъното на пътната плоча и тротоарната конзола се наблюдават зони с обрушен бетон и корозирала армировка, предизвикани от течове;
• Хидроизолацията е компрометирана;
• Челата на гредите при дилатационните фуги са обрушени и с корозирала армировка;
• Дилатационните фуги са компрометирани с липсващ неопренов профил и с изконсумиран ход;
• Лошо отводняване на повърхностните води поради запушени отводнители;
• Зоните около стълбовете на контактната мрежа за обрушени и с течове през плочата върху долното строене;
Мост 1 е най-старото съоръжение по Аспаруховия мост, построен е в периода 1952 - 54 година. Останалите 10 моста, части от цялото, са построени в периода 1976-1977 година.
През есента на тази година ще стартира вторият етап на ремонта, който ще продължи също около два месеца.