Реакциите и действията в първите мигове след спукването на гума при движение с висока скорост са от изключително значение как ще приключи инцидентът. Първото, което трябва да направите е моментално да съобразите дали се е спукала предна или задна гума, защото необходимите действия се различават. Ето още от съветите на Международната асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи.
При спукана предна гума
1. Обикновено автомобилът започва да "дърпа" в посоката на спуканата гума. Основната ви цел трябва да бъде поддържане на траекторията на движение с леки и стабилни движения на волана.
2. В никакъв случай не натискайте педала на спирачката. Ако пред вас има друг автомобил, може да опитате да намалите скоростта с няколко съвсем леки дръпвания на ръчната спирачка, но трябва да внимавате да не блокирате задните колела, защото ще се завъртите. Затова е добре да държите достатъчна дистанция от предния автомобил и да го оставите сам да намали скоростта си като просто отпуснете педала на газта.
3. Ако колата ви е със задно предаване, може да си помогнете като превключите на по-ниска предавка. Смяната обаче трябва да е плавна и внимателна. Не забравяйте и че трябва да сте с повишено внимание към волана.
При спукана задна гума
1. Колата най-вероятно ще започне да криволичи наляво и надясно. Вашата задача тук ще е да поддържате равномерна инерция и движение в права линия.
2. Отново дръжте волана стабилно и „обирайте" опитите на колата да криволичи с плавни движения.
3. В никакъв случай не натискайте спирачките, защото ще се завъртите моментално.
4. Криволиченето може да се засилва с намаляване на скоростта, особено ако рязко отпуснете педала на газта. Затова е добре да редувате отпускане с леко подаване на газ, за да запазите инерцията докато плавно намалявате скоростта.
5. Ако колата е с предно задвижване, може да си помогнете и като превключите на по-ниска предавка. Това обаче не е препоръчително за кола със задно предаване.
Какво да направим ако спукаме гума с мотоциклет?
Първото и най-важно правило е: Махнете се от пътя!
Ако сме на мотоциклета си и имаме някакви подозрения, че имаме спукана гума, времето е от съществено значение: първият ни приоритет е да отбием и да се изтеглим по най-безопасния начин от движението.
Използвайки спирачките можем да изгубим контрол, така че тртябва да направим внимателна маневра със здрав захват на кормилото. Избягваме спирането със спирачките докато не сме на по-ниска скорост. Ако сме сигурни коя от гумите е изпуснала, спираме със другата спирачка леко и постепенно.
Някои мотоциклети имат свързани спирачки, така че трябва да го имаме предвид, когато използваме спирачките, тъй като това може да увеличи спирачното налягане на двете колела.
Спукването на гума може да бъде причинено от редица фактори, включително и влажно време (което смазва острите предмети и им позволчва да проникнат по-лесно в гумата, висококачествени гуми (които са по-лепкави и са склонни да привличат повече чужди обекти).
Много от спукванията са причинени от каране на мотоциклета с ниско налягане на гумите. Налягането на гумите - необходимо е да се следи то да отговаря на предписанието от производителя на мотоциклета. Налягането на гумите се предписва от производителя при различни условия, но не трябва да се допуска повече от 0,5 atm разлика от предписаното. Налягането се посочва при различно натоварване на мотоциклета и при движение по магистрала. При недостатъчно налягане на гумите се получава бързо износване в двата края на протектора. При пренапомпване гумите се износват бързо по средата на протектора. Трябва да следим тези предписания, за да избегнем неприятните моменти.
Комплектът за ремонт
Един от начините да се справим със спукана гума, особено ако сме сами, е да си я оправим сами. Комплектите за ремонт са относително лесни за употреба. Можем да ги намерим под седалката или в рамата на мотоциклета.
Някои гуми са повредени безвъзвратно, но си струва да опитаме, особено ако сме далеч от цивилизацията и нямаме особено голям избор, а както добре знаем е трудно да возим със себе си резервна такава.
Сгъстеният въздух
Сгъстеният въздух не е задължително да реши проблема със спуканата гума, но със сигурност може да спаси положението ако имаме бавно изтичане.
Резервна гума няма как да име на разположение, но няма проблем да държим някъде една малка бутилка с въздух под налягане. Това може да ни реши проблема с бензиностанциите, които не винаги разполагат с агрегат, който да ни помогне да следим налягането на байка си.