Модерни хидробуси тръгват от Варна догодина?
Модерни хидробуси тръгват от Варна догодина? / снимки: Дарик Варна

Още напролет Варна може да има модерен хидробусен транспорт. В началото на следващата година може да тръгнат първите два от общо 10 пътнически кораба тип катамаран, като Варна и Бургас ще са първите обслужвани градове. Това обяви Максим Петков от Асоциацията за наука, образование, култура, изкуство и спорт (АНОКИС).

Предвижда се по Северното Черноморие да бъдат пуснати 3 пътнически катамарана. Още толкова може да обслужват крайбрежието на юг от Бяла. Според проекта два нови хидробуса може да тръгнат по Дунав в района на Русе. Между Видин и Лом ще има още един пътнически кораб, а десетият катамаран може да бъде пренесен в язовир Студен кладенец.

Ориентировъчаната цена на един нов хидробус е 2,9 милиона евро, според луксозността на изпълнение. Според изработения идеен проект, пътническият катамаран ще е с дължина 20 метра и капацитет от 80 седящи места. Ще бъде снабден с два двигателя по 552 kW. Скоростта му при газене 0.9 метра ще е 18 възела.

Модерни хидробуси тръгват от Варна догодина
netinfo

Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" да контролира превоза по линиите и да стопанисва корабите. От АНОКИС предлагат този тип превоз да бъде включен в проекта за интегриран градски транспорт на Варна и част от финансирането да е с европейски средства.

В момента България е единствена страна в ЕС без редовни хидробусни линии, припомни Петков, който е и председател на Националния съюз на превозвачите във Варна.

Корабчето между „Аспарухово" и Морска гара тръгва от днес (СНИМКИ)

Водната линия между „Аспарухово" и Морска гара може да бъде поета от последния български пасажерски кораб „Атанас Димитров", след като договорът на „Белла" за обслужване на линията изтече. Технологично „Атанас Димитров" би могъл да бъде готов за плаване до 2 месеца. Ремонтът му може да бъде направен докато тече рехабилитацията на Аспарухов мост, смята Максим Петков. Той разкри, че вече има отправено официално предложение до министъра на транспорта плавателният съд да бъде прехвърлен от активите на Български морски квалификационен център към Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура".

Около 1,3 милиона лева са необходими за спасяването на „Академик" - единственият български научно-изследователски кораб, който все още е в експлоатация. Това обяви проф. Веселин Пейчев - президент на АНОКИС и директор на Института по океанология. Плавателният съд минава класов преглед на всеки 5 години, като досега ремонтите са били заплащани от БАН. Заради липсата на средства обаче Академията няма възможност да го осъществи.

Единственото реално решение на проблема е необходимите за ремонта средства да бъдат осигурени от Министерски съвет. В противен случай България е заплашена да остане без единствения си научно-изследователски кораб, предупреди проф. Пейчев. Той обясни, че има сключени международни договори за експедиции и ако те не се осъществят, ще последват загуби.

„Освен финансовите неустойки, ние ще се окажем един ненадежден международен партньор", подчерта професорът. Според него, ако не бъде направен ремонт на „Академик", плавателният съд ще последва съдбата на другия научно-изследователски кораб „Проф. Александър Вълканов". Той стои завързан на кея от 5 години и в скоро време ще става само за скрап.