Даниел Панов отговаря на въпроси, получени за рубриката „Попитайте кмета”
Даниел Панов отговаря на въпроси, получени за рубриката „Попитайте кмета” / netinfo

Кметът на Велико Търново Даниел Панов е сред първите градоначалници, приели да участват в рубриката на Дарик радио Велико Търново „Попитайте кмета”. Споделя, че приема това като предизвикателство, въпреки че честно отговаря на въпросите на гражданите, поставени както в кабинета му, така и по време на нарочни срещи и събития. Ето как Даниел Панов отговори на питанията, отправени през февруари:


Кога ще бъдат оправени стълбите минаващи от ул. "Алеко Константинов" през ул. "Черни връх" и надолу към ул. "Панорамна" и ул. "Зеленка"?
Проблемът с ремонта на стълбищните улици е многогодишен и за съжаление много отдавна не са правени такива. Сега ще бъдат правени поетапно. Миналата година започнахме стълбищата зад общината и зад бившия пионерски дом. Ремонтите на стълбищните улици през 2016 г. ще бъдат правени съобразно финансовите възможности на общината и приоритетно онези, които се ползват от най-много граждани, както и там, където необходимостта е най-спешна.

Бихте ли помислили за възможността да се изгради закрит паркинг на няколко етажа, който би решил проблема с паркирането в централната част на града?
Проблемът с паркирането не е само в централната част на града. Има обявена процедура за предпроектно проучване във връзка с Интегрирания план за транспорт. Ще бъдат създадени паркинги в периферията на града, в старата част, където е основният поток от туристи. Ще се търсят възможности и за изграждане на такива съоръжения и по кварталите. След изготвянето на проучването реално общината за първи път ще има възможност да кандидатства по тази мярка, за която за целия период имаме отпуснати 10 млн. лв. Ще бъдат включени тротоари, подходи към спирки, електронни табла към спирките, паркинги, генерален план за движение, транспортна схема. В края на годината ще се подаде проекта.

Когато се ремонтираха тротоарите и се подмени настилката им, някой инспектира ли свършената работа, защото са изградени изключително неравно и ако човек не си гледа в краката може да се спъне и сериозно да пострада.
За всички тротоари, които са построени през летния сезон, са направени проверки и предписания до фирмите. Част от строителния обем е приет, след като са отстранени забележките. Предстои подмяна на шахти след зимния сезон, както и да се отстранят забележки. Дотогава на фирмата няма да се плати. Ще помоля и слушателят, който е задал този въпрос, да конкретизира мястото, за което говори. Веднага ще разпоредя комисия да направи проверка и ако се установят нередности при изпълнение на строителните дейности ще изисквам от фирмите в рамките на заложените гаранции да извършат частичните ремонти на проблемния участък за своя сметка.

Г-н Панов , обмислете идеята да се изгради подлез на мястото на светофара към пазара! Така ще се отпуши движението и ще има връзка между двете улици и кооперативният пазар!
Предложението съм го прочел обстойно, а моята позиция е положителна. Зависи на каква дълбочина са подземните комуникации. Това ще бъде залегнато в предпроектното проучване, за което говорих.


Може ли да се забрани влизането на автомобили към паметник „Асеневци“?
Влизането на автомобили до паметника и сега не е позволено. Разрешение за влизане в района имат само служебни автомобили, които имат обслужващи функции, както и такива, свързани с организирането и провеждането на културни събития. Така че нека тези будни граждани, които се интересуват от проблема, когато забележат такава нередност да подадат информация за номерата на колите, за да бъдат глобявани.

Автобусната спирка в кв. „Бузлуджа“ срещу „Била“ е на завой и има пешеходна пътека до завоя. Може ли да се измести спирката  и да се премахне пешеходната пътека от завоя?
Организацията на движение трябва да е удобна и безопасна както за шофьорите, така и за другите участници в движението. Всички пътни маркировки и автобусни спирки са съгласувани с органите на КАТ. Ще разговарям с тях за поставеният казус. В техните правомощия е и от тяхната преценка зависи да направят промяна или да се запази сегашното разположение.

Кога ще бъде направена улица “Д. Буйнозов” еднопосочна?
Още от средата на предния мандат самият аз съм убеден, а и моите експерти, че това трябва да се случи. Направено е проучване, че трябва да бъде еднопосочна улицата. Разпоредил съм и експерти в момента работят по това да се реализира. Експертна комисия работи и по цялостното подобряване организацията на движението в град Велико Търново.

Ще има ли и кога нови кръгови кръстовища в центъра и на Беляковско шосе и преди Мола там?
До момента няма поръчвани и разработвани подобни проекти.В ход е проучване за изготвяне на цялостен транспортно-комуникационен план. Ще се съобразим с препоръките, които експертите ще направят.

Нещо за колоездачите ще има ли?
И аз съм искал да направя велопътеки по главните улици, но връзката на тези пътеки донякъде ще се прекъсва. Велико Търново е град с трудно географско разположение и е трудно да се изградят такива съоръжения. Мисля, че велико Търново има условия за такъв спорт- над 5 км. са пътеки за байк, които направихме в парк “Света гора”.  Като цяло в ремонтираните градски паркове вече има нови изградени съоръжения, които могат да се ползват от велосипедистите. Очаквам предложения от страна на организации на велосипедисти и техни сдружения за да видим какви са техните искания и какво реално бихме могли да направим.

Ще стимулирате ли финансово раждането на дете във Велико Търново - в община Девин примерно дават по над 1000лв бонус за новородено?
Община Велико Търново е сред първите в страната, които изготви и поддържа, бих казал развива своя концепция и програма за подпомагане на двойки с репродуктивни проблеми. Сумата във фонда нараства с всяка година и в момента той е в размер на 70 000 лв. До момента в резултат на подпомогнатата репродукция са се родили 35 болярчета. Общината не разполага с финансов ресурс за стимулиране и подпомагане родителите на всяко новородено бебе в общината. Освен това не смятам, че стимулирането на раждаемостта трябва да се превръща в бизнес или в индустрия. Това, което искам да отбележа че във връзка с много добрите условия, които предлага търновската болница, само за миналата година сме имали 24 новородени за 20 дни през януари, а тази година имаме с 29 повече. Мисля, че раждаемостта е показателна. Това, че Велико Търново е на второ място в Северна България след Варна по раждаемост е достатъчно красноречиво. Моето мнение е, че средствата трябва да отидат там където са проблемите.

Кога търновци реално ще видят започването на изграждането на футболен терен на Спортното училище и кога ще видят изграждането на такъв до стадион “Ивайло”?
Проектът за изграждане на футболен терен до Спортно училище започна през началото на 2013 год. Там приключи първият етап. Появиха се усложнения при реализацията на проекта заради появата на скален масив. Това оскъпи реализацията на проекта и го забави. По време на първия ми мандат се смениха пет правителства и с всяко от тях трябваше да комуникираме по въпроса, но за тази година средствата ще  бъдат отпуснати. Имаме одобрен проект и очакваме в началото на пролетта, най-късно до месец май да получим финансиране и работата по реализацията му да продължи. Тренировъчните игрища в западната част на стадион „Ивайло“, които ще имат и тренировъчни лекоатлетически сектори за хвърляния, също са одобрени като проекти и очакваме да подпишем договори за тяхното финансиране.

Планирате ли други ремонти за стадион “Ивайло” през тази година?
Съвсем скоро монтирахме най-модерният сгъваем тунел в България. През него футболистите и съдиите ще излизат спокойно и безопасно на терена на стадиона. В залите за борба за пръв път след  тяхното построяване е поставен нов тепих, което ще подобри условията както за провеждане на тренировъчен процес, така и за провеждане на състезания. Ще продължи работата по осигуряване по-пълноценното и ефективно използване на западните спортни зали на стадиона. Ще продължи работата по проектиране и изграждане на тренировъчното игрище в западната част на стадион „Ивайло“. На този терен се планира да има и сектори за лекоатлетически хвърляния. Предстои проектиране и изграждане на осветление на стадиона. Бяхме го подавали веднъж сега предстои на ново

Кога най-после ще започнете да синхронизирате пускането на уличното осветление според сезона и часа. Често когато денят е по-къс уличното осветление се пуска малко след 20:00 ч.?
Включването на уличното осветление става автоматично с датчици, които отчитат степента на смрачаване. Процесът е напълно автоматизиран. Ще разпоредя проверка и ако това е необходимо ще бъде направена настройка на системите, които включват уличното осветление.

Кога ще имаме пътна маркировка в града и поне най-важното пътна осева линия?
Уличната маркировка, там където са новите асфалтирани улици, които бяха над 8,5 км., е трайна. За да се прави такава трябва температурата на асфалта да е 15 градуса. Така че това е предвидено и за този сезон да се случи. В началото на април  всяка година  обновяваме пешеходни пътеки. На повечето улици работим с трайна маркировка.

Кога ще премахнете инсталациите за светофарни уредби на кръговото до Качица. Относно двете кръгови всички са на мнение, че са не ефективни. А защо на едното кръгово има тротоар, който не се използва и без пешеходни пътеки към него? А проблемът с наводняването на кръговото?
Относно пътно кръстовище Качица, поставените въпроси са изцяло от компетенция на Агенция Пътна инфраструктура, като институция, която е стопани на Републиканския път І-4" София - В.Търново - Варна". Светофарните уредби при определени условия могат и ще бъдат използвани, по преценка за въвеждане на временна организация на движението, но при становище на Агенция „Пътна инфраструктура“. Относно отводняването – проектът е направен по този начин, но при редовно почистване на дъждоприемните шахти, периодично на практика няма проблеми. По мое настояване „Пътни строежи“ изчистиха над 1 000 дъждоприемни шахти на територията на града и това  помага при валежите на дъжд и снеготопенето и нямаше проблеми в това отношение.ако има проблеми тази пролет ще възложа цялостно проектиране и разглеждане на проблема

Във Велико Търново има големи основни улици съединяващи се в една.  Как може в този малък град асфалта да е нарязан на десетки места?
Относно напречното прерязване на асфалта- за съжаление обикновено то се извършва от наложили се ремонтни работи на дружеството, които поддържат подземната инфраструктура. След завършване първата фаза на ВиК проекта преасфалтирахме изцяло голяма част от централните улици и този дефект по техните платна в голяма степен вече е избегнат. Предстои изцяло да бъде преасфалтирана и ул. „Васил Левски“, както и ул. „Магистрална“. Надявам се това в голяма степен да реши проблема, да подобри безопасността и комфорта на движение. В момента ТСУ подготвя предпроектно проучване на ул. “Никола Габровски” и бул. “България”. Докато не бъдат сменени подземните комуникации няма как да бъдат преасфалтирани.  Надяваме се до две години да бъдат цялостно асфалтирани

Осветлението на изхода на В. Търново в двата тунела- няма от години. Смешно е. И ако оправданието са пари и сметки за ток - слагате фотоволтайчни панели и осветление - инвестиция без обвързване с доставчик на ел. енергия и високи цени.
Липсата на осветление в тунелите изобщо не е смешно, а е сериозен проблем на безопасността. Отговорността и правомощията да извършва поддръжката на пътищата от Републиканска пътна мрежа е на държавните институции- в случаят на Областно пътно управление. Областният управител предприе някой мерки в тази насока. Надявам се те да продължат.

Старата тролейбусна инсталация преминаваща по целия град. Още колко години ще си гледаме тази грозотиийка? Тази над земята, защото за под земята всички знаем, как и кой я открадна.
Обявихме търг за старите съоръжения и мрежи, които от години са неизползваеми и този тип технология за електрически транспорт е неефективна и вече на практика не се използва. След процедурите по търговете се надяваме съоръженията да бъдат свалени и демонтирани. По оперативните програми през този програмен период, благодарение на преминаването на Велико Търново във втора група градове, имаме възможност да кандидатстваме по проекти за интегриран градски транспорт. Предполагам съгражданите ни са видели електробусите, от двата вида технологични възможности, които тестово се движеха, единият още е в движение по улиците на града. Имаме реални възможности и се надявам скоро да имаме електрически градски транспорт във Велико Търново.