Мисията ЕкзоМарс стартира в средата на март
Мисията ЕкзоМарс стартира в средата на март / Guliver/Getty Images

Планирано е мисията "ЕкзоМарс 2016" да стартира на 14 март от космодрума Байконур в Казахстан. Целта й е да се изследват газове в марсианската атмосфера и да се тества европейски спускаем апарат, предаде Франс прес.

"Следващата мисия "ЕкзоМарс 2018" ще има за цел да изпрати робот, който да извърши сондажни дейности на голяма дълбочина в марсианската повърхност, и може да се забави с две години", заяви генералният директор на Европейската космическа агенция (ЕКА) Йохан-Дитрих Вьорнер. Учените се надяват благодарение на нея да открият следи от минал живот на Марс.

"ЕкзоМарс 2016" - инициатива на ЕКА в партньорство с Роскосмос, включва орбиталния модул TGO /Trace Gas Orbiter/, предназначен да открива следи от газ, и спускаемия апарат "Скиапарели".

Учени обясниха защо не е открит извънземен живот досега

Руска ракета "Протон" трябва да изведе в космоса двата апарата от Байконур. След 7-месечно пътуване спускаемият апарат ще се отдели от орбиталния модул и ще кацне на Червената планета на 19 октомври.

"TGO ще бъде като сензор в космоса", поясни научният ръководител на мисията Хорхе Ваго.

Орбиталният модул ще влезе в орбита около Марс за няколко години и ще търси следи от метан в атмосферата на планетата.

На Земята 90 на сто от този газ е с биологичен произход и е свързан главно с разлагане на органична материя. Следователно откриването му може да е знак за сегашно наличие на микроорганичен живот на Марс.

През 2004 г. космическият апарат "Марс експрес" откри малки количества от този газ. "TGO ще се опита да потвърди наличието на метан и да изследва дали е с биологичен произход или появата му се дължи на геоложки процес", отбеляза Ваго.