Държавата е в активна комуникация с Великотърновския университет и ще помогне за стабилизирането на финансовото състояние на висшето училище. Това е уверил финансовият министър Владислав Горанов в отговор на депутата от Реформаторския блок Иван Иванов на последния парламентарен контрол.
По думите на финансист номер едно, държавата и висшето учебно заведение обсъждат възможни мерки за оптимизация на работата на ВТУ, без да се намесват в неговата академична автономия. В отговора си министърът посочва, че при намаляващ прием на студенти, разходите на търновския университет от 12,5 млн. лв. за 2010 г. се покачват на 14 млн. лв. за 2015г.
"Знаете, че финансирането на висшите училища се организира и по смисъла на Закона се осъществява на база на приети студенти и диференцирани нормативи по професионални направления. И това се отнася за абсолютно всички държавни висши училища, без да се държи разлика за това дали е Търновския университет или някакво друго държавно висше учебно заведение. В този смисъл как ще се разходва този ресурс и как се организира обучението така, че тези средства да стигат, е въпрос и на управленска компетентност и управленска мощ. Прави впечатление обаче, че при влошаване на едни показатели – говорим за приетите студенти, не е извършвана досега никаква реорганизация в начина на организация на обучение“, посочва Горанов. Той уточнява, че в следващите месец-два проблемът ще бъде решен.
В своето питане зам.- председателят на Народното събрание Иван Иванов припомнил, че бюджетът на ВТУ е орязан с 1,3 млн. лв. Този дефицит влияе както на капиталовите разходи, така и на ритмичното изплащане на заплатите на преподавателите и студентите. Депутатът от областта изтъква, че последните години предвидените разходи за ремонти са били крайно недостатъчни.
Сградата на ВТУ е публична държавна собственост, но държавата осигурява минимално финансиране, а университетът е длъжен да поддържа тези сгради като го прави чрез дофинансиране на капиталовите си разходи. Освен това утежнената финансова ситуация се дължи и на незаетите бройки за държавна поръчка от 350 студенти годишно за последните три години. Успоредно с това през последните пет години Великотърновският университет е изпълнил строителна дейност в размер на около 4 млн. лв., за които държавата е поела ангажимент да се разплати, но този план не е изпълнен и тези средства не са преведени.
В опит за справяне със ситуацията новото ректорско ръководство иска заем от Министерството на образованието и науката за безлихвен кредит, но е получен отказ, най-вероятно поради липса на бюджет. Орязаният достъп до европейски програми и фондове, спрените капиталови разходи, неразплатените задължения за заплати са причина за кризисното състояние на университета и вземане на заем от банка в размер на 1 млн. лв., за да се осигурят тези средства, посочва още Иван Иванов. Той предупреждава, че ако ВТУ не получи държавна помощ, ще затвори поради невъзможност да изплати натрупаните задължения за работни заплати, а това ще се отрази негативно на града, на областта и на държавата. След студентите, и преподавателите и служителите най-вероятно ще напуснат района, а те са, около 13 хиляди души.