Светът се променя прекалено бързо и според някои изследвания по кариерно развитие 60% от най-търсените професии през следващите 10 години все още не съществуват. Как да помогнем на децата си да бъдат подготвени за тези предизвикателства на пазара на труда и дали социалните или професионалните компетенции следва да вземат превес в образователната система е една от топ-темите, които ще бъдат разисквани в рамките на четвъртото поредно издание на инициативата DigitalKidZ: Наука. Образование. Технологии. Светът на бъдещето, която ще се състои на 19 март 2016 в зали 8 и 9 на НДК.
Според изследването "The Future of Jobs", представено в Давос преди няколко седмици, до 2020г роботите ще изземат работните места, които изискват рутинни, чиновнически умения, както и обработване на големи количества данни.
"Над 7 милиона души ще загубят работата си вследствие на развитието на технологиите" коментира Гергана Раковска, консултант по въпросите на образованието към МОН и лектор на DigitalKidZ." Генетиката, изкуственият интелект, роботиката, нанотехнологиите, триизмерният печат и биотехнологиите са само част от областите, които ще претърпят огромно развитие и ще положат основите на една революция, каквато не сме виждали. Промените ще засегнат по-силно жените, тъй като по-малък брой от тях се реализират в STEM областите (наука, технологии, инженерство и математика)", допълва тя.
За съжаление България ще бъде една от държавите в Европа, които са най-застрашени от демографските тенденции в STEM поради застаряващото население на страната и високата възраст на по-голяма част от преподавателите в образователната система. Тази тенденция, съчетана с високия процент на емиграция на едни от най-високо образованите млади учени и експерти, предвещава криза на пазара на труда.
"У нас едва една четвърт от студентите се обучават в STEM, а близо половината учат администрация и управление и икономика", коментира Раковска.
"Професионални или социални умения - кои са по-важни за личностното развитие на децата днес" е темата на нейната презентация на DigitalKidZ на 19 март 2016.
За DigitalKidZ:
Инициативата DigitalKidZ подпомага родителите и учителите на съвременните деца, представители на поколение Z, да развият своето критично мислене и грамотност в боравенето с цифровите технологии и медии, в името на тяхната безопасност и устойчивост в променящата се среда.
Децата днес имат онлайн идентичност преди да се научат да говорят, а нерядко и преди да се родят изобщо. Насоките за това как да ползват подходящи за тяхната възраст инструменти става критично важно. Умението за решават проблеми, да имат познания в областта на биотехнологиите и биоетиката и компетенциите да защитават онлайн идентичността си - задължително.
Информация за инициативата на уеб сайта: http://digitalkidz.eu/