Микросателити ще помогнат на учените за откриването на екзопланети
Микросателити ще помогнат на учените за откриването на екзопланети / Thinkstock/Getty Images

Рояк от микросателити с размер на човешка длан ще помогнат на учените при откриването на екзопланети, като те ще се окажат много по-ефективни от космическите телескопи, пише в. "Дейли мейл".

Идеята е на проф. Амир Блейк от университета "Хауърд" във Вашингтон. НАСА се готви да изстреля най-мощния си телескоп - "Джеймс Уеб" през 2018 г. в търсенето на извънземни цивилизации. Но екипът на Блейк се съмнява в неговата ефективност.

Ако бъде изведен в космоса рояк от микроспътници, те ще могат да съберат много повече данни за обитаемите извънземни светове за много по-малко пари и за по-кратко време.

Микросателитите под формата на кубче CubeSat бяха разработени в Станфордския университет още през 1999 г. Те имат страна 10 см и масата им не надвишава 1,33 кг. Използват електронни части от търговската мрежа и се конструират от студенти. Апаратите се оказват много евтини и ефективни, когато са в орбита. Извеждането им в околоземното пространство струва само 40 000 долара.

Проф. Блейк предлага да се използват микроскателити в търсенето на нова планета в орбитата на звездата Бета Питкорис. През 2008 г. телескопът "Хъбъл" откри гигантска планета, 1,5 пъти по-голяма от Юпитер, да кръжи около звездата. Тя е само на 12 милиона години - около 1/3000 от възрастта на Слънцето.

Самата Бета Пикторис е със 75% по-голяма маса от тази на нашата звезда. Тя се намира но 60 светлинни години в съзвездието Пиктор (Художник). Екзопланетата е позната под името Бета Пикторис.