Руски астроном откри нов източник на интензивна гама радиация
Руски астроном откри нов източник на интензивна гама радиация / ThinkStock/Getty Images

Нов анализ на руския астроном Максим Пширков потвърждава, че бинарните системи със силни звездни ветрове са уникален източник на интензивна гама радиация, съобщи ЮПИ. Бинарните системи, включващи звезди на Волф-Райе и масивни звезди от спектрален клас О или В, генерират силни звездни ветрове. Нови данни, събрани от космическия телескоп "Ферми" на НАСА, навеждат на мисълта, че когато звезди в бинарна система орбитират близо една до друга, сблъсъкът на звездни ветрове може да генерира фотонна енергия, надхвърляща 100 мегаелектронволта.

Астрономи откриха най-близката и най-масивна двойна звезда

Феноменът за пръв път е наблюдаван през 1834 г. в бинарната система Ета Карина, включваща две звезди, които са разстояние 8000 светлинни години от Земята. Един-единствен пример обаче не е достатъчен, за да докаже, че този тип бинарни системи е постоянен източник на гама радиация.

"Неотдавнашни изчисления показаха, че звезди като тези в Ета Карина се срещат изключително рядко, вероятно от порядъка на една звезда в галактика", заяви Пширков от астрономическия институт "Щернберг" към университета "Ломоносов" в Москва.

За да открие примери за подобни на Ета Карина бинарни системи, ученият анализирал резултатите от американско-австрийско изследване, което идентифицирало 7 звездни системи, включващи звезди на Волф-Райе. В изследването обаче липсвали наблюдения на интензивна гама радиация. Пширков проучил наново въпросните 7 звездни системи, като ползвал данни от наблюдения с "Ферми".

„Хъбъл” откри гигантска двойна звезда

"В резултат установих, че Gamma Velorum е източник на гама радиация", отбеляза той.
Масата на по-малката и по-голямата звезда в Gamma Velorum е съответно 10 пъти и 30 пъти по-голяма от тази на Слънцето. Двете звезди непрестанно изхвърлят маса под формата на високоскоростни звездни ветрове, които генерират високоенергийна фотонна радиация.

Радиационният фон винаги застрашава да обърка наблюденията, но математическият анализ разкрива, че вероятността Gamma Velorum да е източник на интензивна гама разиация е 99,99 процента.

Резултатите от изследването са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.