Кр. Богданов: Г-н Московски, подведохте ли избирателите за скоростната жп линия?
Кр. Богданов: Г-н Московски, подведохте ли избирателите за скоростната жп линия? / Дарик Враца - архив

Народният представител от ВМРО Красимир Богданов пита Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски за готовността на страната ни да кандидатства с проекта за модернизация на железопътния участък Видин-Медковец по Механизма за свързване на Европа (МСЕ) до крайният срок за подаване на документи 16-ти февруари 2016 г.

В питането си, Богданов припомня: „На 16.02.2015 г. в отговор на поставен от мен въпрос относно модернизацията на железопътната линия Видин - София, с Ваше писмо с Вх.№ 554-06-54/16.02.2015 г. получих писмен отговор, че въз основа на сключените договори за „Проектиране на строителството на железопътната линия Видин - София: актуализация на проекта и подготовка на жп участък Видин - Медковец", „през 2016 г. предстои изготвянето на Формуляр за кандидатстване за финансиране на строителството на участъка Видин - Медковец по Механизъм за свързване на Европа (МСЕ) като се планира строителните дейности да приключат до 2020 год."

От редица отразени напоследък в медиите материали стана ясно, че българската страна нямало да кандидатства с проекта за строителството на железопътната линия Видин-София: в железопътния участък Видин-Медковец по МСЕ, въпреки достигната степен на проектна готовност. А според регламент 1316/2013 проектът е обявен от ЕС за приоритетен и е задължителен за изпълнение.

Друг сериозен повод за притеснение е, че България е поискала по МСЕ много по-малко инвестиции в сравнение със съседните Гърция и Румъния. Нашата страна е кандидатствала с проекти за общо 179 млн. евро, Гърция - за 700 млн. евро., а Румъния - за 1,1 млрд. евро. За модернизация на жп линията Видин - София още в периода 2007 - 2010 г. с европейско финансиране е изготвен идеен проект на строителна стойност 5,6 млрд. лв.

През 2013 - 2015 г. този проект е актуализиран, строителните разходи (инвестициите) са намалени на 3,1 млрд. лв. и е разработен и одобрен технически проект за участъка Видин - Медковец.

Напомням, че Северозападна България е най-бедния и изостанал в икономическо и социално отношение регион в ЕС, независимо че е разположен най-близо до Централна и Западна Европа. Би било стратегическа грешка регионът да бъде лишен от финансовите възможности, които предоставя МСЕ на този етап за подаване на проектни предложения за кохезия.

Сега се оказва, че поради липсата на политическа воля/въпреки многократната заявената от МС подкрепа за Северозапада/ или поради некоординираност и въпреки изготвените и одобрени проекти, България не се възползва максимално от възможностите по Механизма за свързване на Европа и пренебрегва съвпадащите национални и европейски приоритети. Няма ли да дойде времето, когато тези проекти ще трябва да се изпълняват с национални средства?

„Уважаеми г-н Московски, в този случай, трябва ли българските избиратели и данъкоплатци да се считат за подведени от предишния Ви отговор", завършва питането си Богданов.