Таксиджиите си стиснаха ръцете на 0,90 лв. минимална цена за километър
Таксиджиите си стиснаха ръцете на 0,90 лв. минимална цена за километър / Дарик Варна

До три дни работна група с представители на общината и таксиметровия бранш да изготви доклад на базата на методология на Министерството на транспорта и да представи минимален праг за цена на километър таксиметров пробег. Това гласуваха съветниците на заседание на ресорната комисия в присъствието на десетки шофьори, чието мнение бе изслушано.

Те настояват за вдигане на минималната цена на таксиметровата услуга. През януари във Варна се разгоря война и няколко фирми свалиха тарифите си от 0,79 на 0,60 лв. за изминат километър през деня. Много от такситата возят и на минималната разрешената нощна тарифа от 0,65 лв.

„Тази цена от 0,60 лв. ще унищожи таксиметровите шофьори. Ще ги принуди или да карат с помпа и да надуват цената, или да спрат да работят, или да работят по 16-20 часа на ден с риск да бъдат глобявани“, заяви пред съветниците председателят на независимия синдикат „Авто 94" Димчо Иванов. Макар че преди дни той депозира искане минималната цена да бъде 1,25 лв. за изминат километър, на заседанието на комисията обяви, че 0,90 лв. дневна и 1 лв. нощна тарифа е приемлива цена за всички страни. Според Иванов свалянето на цената е „схема на „Транстриумф“ за монополизиране на пазара.

„Тази ниска цена е пряк конфликт на интереси с „Градски транспорт“ и аз се съмнявам, че се прави умишлено, за да губи той милиони левове на година“, изрази мнение собственикът на „ОК такси“ Антон Атанасов. Не може да се иска европейско обслужване, а с такива решения да се връщаме в първобитнообщинния строй, смята той.

Трябва да се приемат граници, които да са приемливи за бранша, общината и населението, коментира общинският съветник и бивш транспортен министър Данаил Папазов. Той предложи да се вземе за база методология на министерството от 2013 година, която той определи като добра и работеща, и да се изготвят цени според типичните елементи за местния пазар. Папазов припомни, че минималната цена е минимален разход, който шофьорите правят с някаква печалба, и не означава, че всички трябва да карат на нея.

Шофьорите се обединиха около мнението, че 0,90 лв. минимален праг е добър вариант за всички. Работната група, която ще работи по определяне на реалните цени, ще се събере утре, а в понеделник на заседание на транспортната комисия ще бъдат представени резултатите.