Кое откритие е сред последните Свещени Граали във физиката?
Кое откритие е сред последните Свещени Граали във физиката? / Thinkstock/Getty Images

Повече от Хигс бозона, откриването на гравитационни вълни, което се очаква да бъде оповестено в четвъртък от международни изследователски екипи, е смятано за един от последните Свещени Граали във физиката. То би открило нов прозорец към Вселената и феномените в нея, предаде Франс прес.

Откриването на гравитационните вълни, чието съществуване бе предсказано от Айнщайн в неговата Обща теория на относителността през 1915 г., трябва да бъде представено в четвъртък във Вашингтон, се казва в комюнике на американската Национална фондация за наука.

Учени от Калифорнийския технологичен институт, Масачузетския технологичен институт и американската лазерна обсерватория за гравитационни вълни ЛИГО (Laser Interforce Gravitational Wave Observatory), които работят над откриването на тези вълни от около 15 години, ще участват в представянето.

Пресконференции са предвидени едновременно също във Френския национален център за научни изследвания в Париж и в Лондон.

Вестта за това представяне идва, след като от няколко седмици в научната общност се носят слухове, че специалисти от ЛИГО за пръв път са идентифицирали директно въпросните вълни.

Гравитационните вълни са породени от леки смущения в пространство-времето под въздействие на преместването на обект с голяма маса, като например черни дупки или неутронни звезди.

Тази теория на Айнщайн би могла да се отъждестви с кръговете във водата, образувани след хвърляне на камъче, или с мрежа, в която е поставена тежест, като мрежата е модел на пространство-времето.

Слуховете гласят, че откритието е направено, докато учени наблюдавали сблъсъка между две черни дупки и сливането им. Електронното издание на сп. "Сайънс" цитира физика Клифорд Бърджес от университета Макмастър в Хамилтън, Канада, и института по теоретична физика Периметър в провинция Онтарио, който прецени, че на тези слухове може да се вярва, макар да не е имал достъп до документите на ЛИГО.

Възможността да се наблюдават слаби гравитационни вълни на микроскопско ниво би открила нов прозорец към загадъчни астрономически феномени, свързани например с масивни звезди, които колабират върху себе си, със сливане на две неутронни звезди или с черни дупки, които в много случаи се намират в центъра на галактики.

"Гравитацията е сред основните сили във Вселената, а ефектът от пространство-времето генерира гравитационни вълни, които се разпространяват навсякъде в космоса", поясни специалистът от НАСА Тък Стебинс.