За да станеш учител, трябва да бъдеш смел и да вярваш в това, което правиш
За да станеш учител, трябва да бъдеш смел и да вярваш в това, което правиш / netinfo

Всяка една от историите на преподавателите от „Заедно в час" носи своето затрогващо очарование. Всяка една от тях е история на успех и история на промяна - за българските деца, докоснали се до тези всеотдайни „будители", но да се надяваме и за българското образование в дългосрочен план.

Историята на Весела Звезделинова не прави изключение. Весела е възпитателка в една от трите занимални на ОУ „Любен Каравелов", с. Златна Панега. Тя е завършила паралелка по „Икономика и мениджмънт" в професионална гимназия в гр. Видин, както и бакалавър по „Финанси" в Стопанската академия „Д. А. Ценов", гр. Свищов. По време на следването си активно е участвала в различни инициативи на младежката студентска организация AIESEC, с което е развила истински нюх за създаване и участие в проекти и за доброволческа дейност. В съответствие със звучното си име Весела е лъчезарна, борбена и изпълнена с ентусиазъм и енергия, които иска да посвети на другите. За нея предоставянето на възможност за качествено образование, още от ранна възраст, е повече от лична кауза. Тя вярва, че именно това е един от най-важните начини, по които можем да оставим своя принос и следа.

Кога разбра, че искаш да се занимаваш с деца и какво вдъхнови решението ти да кандидатстваш за програмата на „Заедно в час"?

Весела: По време на следването ми в Свищов бях част от студентската организация AIESEC, където участвах в проект, свързан с децата в детските градини. Усетих, че притежавам мотивацията и енергията да продължа с подобен род работа, но вече на друго равнище - като учител в училище.

Трудно ли беше кандидатстването и има ли някакви специални изисквания, за които бъдещите кандидати е добре да знаят?

Весела: Най-важното нещо, с което искам да започна, е че когато имаш мотивация, кандидатстването минава леко. За да кандидатстваш за програмата „Заедно в час", не е нужно да имаш педагогическа квалификация или преподавателски стаж. Достатъчно е да си усетил, че това е твоето НЕЩО, независимо от специалността, която си завършил в университета. След това минаваш нужните обучения и придобиваш квалификация.

Сега живееш в Златна Панега и преподаваш в местното ОУ „Любен Каравелов". Разкажи ни малко за адаптацията си към живота на село.

Весела: Селото, в което живея, не е много голямо - около 900 души. Това, което ме грабна още от първия ден, беше самата общност, която е сплотена и си сътрудничи постоянно. Училището е в непрекъсната комуникация с читалището, кметството и местния бизнес. Също така читалището организира регулярни събития за сплотяване на хората.
Това всъщност много ми помогна да преодолея основното предизвикателство, с което се сблъсках - това да стана част от общност, която вече е изградила своите навици и традиции. Основна роля в моя случай изиграха колегите в училище, които ме приеха много добре, и благодарение на които бързо се почувствах част от колектива.

Как се разбираш с другите преподаватели в училището и как гледат те на теб?

Весела: С колегите в училище постоянно обменяме опит. Посещавам часовете на колеги с по-дълъг работен стаж и „крада" идеи от тях. С колегите възпитатели в училище успяхме тази година много добре да се сработим и нищо, че едната учителка не е от „Заедно в час", успешно уеднаквихме методите си и очакванията към учениците.

С какво е свързана работата ти в училище?

Весела: Аз съм възпитател в прогимназиален етап и преподавам на смесена група, която включва учениците от пети, шести, седми и осми клас. Занималнята включва самоподготовка, т.е. писане на домашни, както и занимания по интереси. По време на тези занимания по интереси с учениците си поставяме цели, към които се стремим. Миналата година голямата цел на класа беше да прочетат 10 000 страници за няколко месеца. Тази година целта ни е да организираме ученическа конференция в с. Златна Панега, която да включва работилници, в които моите ученици да обучават гостите на нещата, които са научили през учебната година - как се пише автобиография и мотивационно писмо, как се създава бизнес план и др.

В какво се състои моделът на преподаване като лидер, възприет от „Заедно в час"?

Весела: Моделът „Преподавай като лидер" поставя ученика в центъра на преподаването. Също така учителят трябва да може да планира всичко, което ще се случи през учебната година в рамките на предварително изготвен план. Той трябва да се старае да мотивира не само учениците, но и всички останали, които имат някакво влияние върху учебния процес. И нещо много важно - учителят трябва да е гъвкав в подходите си към учениците.

Мислиш ли, че е възможно методите, които от „Заедно в час" прилагате на локално равнище, да бъдат въведени и на по-широк мащаб?

Весела: Аз определено вярвам, че е възможно. Заедно с колегите от „Заедно в час" в регион Ловеч сме разработили визия за развитие на образованието в региона. Част от тази визия е инициативата „Училищни чудеса", която се провежда за трета учебна година. Тя включва събития, които имат за цел да развият у учениците необходимите им умения и нагласи, за да се превърнат те в успели хора. С колегите имаме амбицията и плановете да превърнем тази инициатива в модел за развитие на общности, който по-нататък да приведем на национално равнище.

Как си представяш бъдещето на българското образование?

Весела: Според мен важна част от бъдещето на българското образование е въвеждане на подхода, поставящ ученика в центъра на учебния процес. Също така е необходимо да се отдаде дължимото внимание на практическия подход, паралелно с теоретичния. За мен от особена важност е и предаването на реални умения и нагласи, а не само на сухи знания.

Какви са плановете ти за след като „изкласиш" от програмата на „Заедно в час"?

Весела: След приключването на програмата „Заедно в час" планирам да остана в училище. Завършила съм начална педагогика, затова по-нататък ще започна работа и като начален учител.

Как би мотивирала и други млади хора, като теб, да се престрашат да кандидатстват за преподавателската програма на „Заедно в час"?

Весела: Бих казала на всички бъдещи кандидати да бъдат смели и да вярват в това, което правят. Да вярват, че има смисъл в това да предават знанията и уменията си на младите поколения в името на едно по-светло бъдеще.

Какво послание би отправила към младите хора в България, които все още търсят пътя си или смисъла да останат в родината?

Весела: Бих призовала всички млади хора да канализират енергията, която носят в себе си, в посока, която да надхвърля отделния човек и да бъде насочена към постигане на положителна промяна за цялото ни общество.

* През 2016 г. Весела ще завърши програмата на „Заедно в час", с което ще се присъедини към тяхната алумни общност. Подобно на голяма част от 100-имата алумни, тя ще продължи своята дейност в областта на образованието.

Ако и вие имате интерес да станете част от програмата на „Заедно в час", побързайте да кандидатствате на електронен адрес zaednovchas.bg. Добре дошли са кандидати с разнороден учебен и професионален опит и без възрастови ограничения, като преподавателски стаж или квалификация не са необходими за кандидатстване. Крайният срок за подаване на кандидатурите е 10 февруари! Желаем ви успех!