Умираща звезда озадачава учените
Умираща звезда озадачава учените / Thinkstock/Getty Images

Ярката, червена звезда Бетелгейзе в съзвездието Орион е навлязла в здрача на живота си, пише Space. Като много звезди с подобен размер, които са стигнали до края на пътя, Бетелгейзе изхвърля голяма част от масата си в Космоса. Тази фаза на звездна смърт се среща често във Вселената.

След приблизително 5 милиарда години, когато Слънцето започне да умира, също ще се превърне в "червен гигант". То ще изхвърли голяма част от масата си и ще набъбне до такъв невъобразим размер, че ще обгърне Меркурий, Венера и Земята.

Учени, наблюдаващи Бетелгейзе, не са в състояние да обяснят обаче, защо червеният свърхгигант продължава да отделя огромни количества материя.

Астрономи наблюдаваха "събудена" черна дупка

"В следващите няколко милиона години, ако Бетелгейзе живее толкова дълго, тя ще изхвърли около една четвърт от масата си в момента, а проблемът е, че не разбираме фундаменталните физични закони на този процес," казва Грейъм Харпър от Колорадския университет в Боулдър. "Това е голям астрофизичен проблем."

Откритиятa на Харпър показват, че отделящият се от звездата газ е значително по-студен от очакваното и до момента изследователите нямат обяснение за механизма, който може да изхвърли толкова много маса от звезда, като в същото време генерира толкова малко топлина.

Астрономи наблюдаваха формирането на система от четири звезди

Харпър и колегите му са поставили специално изработен детектор на летящия телескоп SOFIA, за да наблюдават Бетелгейзе, както никога досега. Телескопът SOFIA на американската Национална космическа агенция е инсталиран на пригоден за целта самолет. Обсерваторията се издига на 13700 метра, където е почти изцяло над земната атмосфера. На тази височина защитният слой на планетата не пречи на космическите проучвания.

Астрономи откриха 11 галактики „бегълци"

Резултатите от наблюденията са били изненадващи. SOFIA е засякла температури, дори по-ниски от измерените преди с други инструменти. Въпросът е как е възможно при толкова много енергия, материята да не се загрява. Предполага се, че отговорът на тази загадка може да се крие в магнитните полета, в наличието на шокови вълни и в отделянето на плазма от вътрешността на звездата. Харпър изтъква още, че резултатите от SOFIA не са потвърдени. Екипът планира да проведе още един полет тази година, за да верифицира първоначалните данни. Изследователите обмислят също така да използват други инструменти, като наземния телескоп ALMA в Чили, който се намира на 5000 метра над морското равнище, както и да наблюдават други червени гиганти.

Откриха екзопланета с кипяща атмосфера

В определен момент през следващите милиони години се очаква Бетелгейзе да последва съдбата на множество други червени гиганти и да експлоадира в свръхнова. От Земята звездният взрив вероятно ще се вижда с яркостта на пълна Луна. Експлозията може да се случи още утре, но учените се надяват да имат достатъчно време преди драматичното събитие, за да намерят решение на загадката със студените червени свръхгиганти.

Източник: Фокус