Строителството на третия лъч на метрото започва на пролет
Строителството на третия лъч на метрото започва на пролет / снимка: БГНЕС, архив
Строителството на третия лъч на метрото започва на пролет
83288
Строителството на третия лъч на метрото започва на пролет
  • Строителството на третия лъч на метрото започва на пролет

20 млн. лева ще струва на Столична община първата отсечка по третия лъч на метрото. Според бюджета на София за 2016 г. строителството на подземната железница ще бъде най-мащабният проект.

В интервю за Дарик зам.-кметът по транспорт Любомир Христов посочи, че при реализацията на първия етап се планират строителството на седем метростанции от театър "Зад канала" до кв. "Красно село". Освен метрото, през следващата година ще продължи и ремонтът на последния етап на бул. "Витоша" до Южния парк.

Ще се превърне ли отново София в строителна площадка – отговаря зам.кметът Любомир Христов:

Кой е най-мащабният проект във вашия ресор?

Те са серия от основни обект - цялостната реконструкция на бул. "Владимир Вазов", която трябва да започнем да изпълняваме през следващата година; разширението и реконструкцията на бул. "Монтевидео" в кв. "Овча Купел" - разширение на участъка пред Нов български университет и реконструкция на съществуващия участък, който е в рамките на "Овча Купел 2"; реконструкция или рехабилитация на ул. "Боряна", която е непосредствено свързана с бул. "Монтевидео"; бул. "Витоша" от бул. "България" до входа на Южния парк, като втори етап на това, което беше изпълнено тази есен. Изцяло нов релсов път с допълнителни елементи за намаляване на вибрациите и шума, който се отделя от трамвайното движение, изцяло нови пътни настилки, нови тротоари и ново осветление.

Къде завърши досега рехабилитацията на бул. "Витоша"?

На връзката с бул. "България", малко след кръстовището в бул. "Пенчо Славейков".

Колко ще струва новият участък?

Новият участък ще струва около 2 млн. Общата стойност на проекта е почти 4 млн., изпълнен е на половината, предстои да бъде изпълнена останалата половина.

Велоалеи?

Велоалеи включително по протежението на бул. "Витоша" в частта, за която говорим, както и връзката с парка на НДК. Там трасетата са планирани да бъдат на пътното платно със съответното обозначаване, маркировка, светлоотразителни елементи.

Споменахте и ремонт на подлеза на кръстовището с бул. "Пенчо Славейков".

Преди три години направихме ремонт на подлеза, който включваше ново осветление, ремонт на канализационната мрежа, т.е. отводняването на подлеза, стълбищните клетки и конструкцията на тавана. от тогава два пъти го възстановяваме, най-вече осветлението и тавана, поради вандалски прояви. В момента заедно с изпълнението на ремонтните дейности е планирано и да бъде монтирана система за видеонаблюдение, която да бъде свързана към центровете за наблюдение на дирекция "Сигурност". Надявам се това ща намали в голяма степен посегателствата.

В бюджета за догодина един от най-мащабните проекти е метрото. Кога започва?

Теоретично можем да кажем, че вече е започнало. В момента текат проучвателни работи на терен, има малки затваряния, правят се дълбочинни сондажи във връзка с финализиране на работния проект. За метростанциите реалните строителни работи, такива, каквито хората ще ги почувстват най-осезаемо от гледна точка затруднение на движението, ще се случат в края на зимата, началото на пролетта - някъде през март-април.

От къде започва?

На практика започва едновременно. Метростанция в близост до Театър "Зад канала", метростанция при Орлов мост, при Попа -  на кръстовището на бул. "Патриарх Евтимий" и "Витошка", където ще се получи пресичане с втората линия; метростанция пред арката на Медицинска академия на ул. "Георги Софийски", кръстовището на булевардите "Иван Гешов" и "България", пазара на "Красно село". Това е първият етап. Всъщност това е централният участък на третата линия.

Метростанциите ще се изпълняват по открит способ. През 2016 г. ще се проведат обществените поръчки за строителството на четирите метростанции и участъка в "Овча Купел",  който се планира да стигне до Околовръстното при кв. "Горна баня", където е планирана и малка жп спирка, за да се свърже с националната жп мрежа, най-вече за ежедневно пътуващите от района на Радомир и Перник.

Линията включва и участък, който е по протежението на бул. "Владимир Вазов", това ще бъде третият етап, за който към настоящия момент няма осигурено финансиране. Ние ще направим всичко възможно да имаме проектна готовност.

Колко пари са заделени през 2016 г. за първата отсечка?

От собствения бюджет на общината като съфинансиране 20 млн. лева, останалите средства са по линията на оперативната програма.

Имахте идея да се сложи видеонаблюдение в автобусите заради вандализъм?

Тази идея е абсолютно актуална. Центърът за градска мобилност ще проведат тази поръчка и ще осъществят оборудването на всички превозни средства. Очаквам до края на месец януари да имат готова технологична концепция и готова документация. Там имахме известни обсъждания по отношение на това, освен заснемането вътре в рамките на салона на поведението на пътниците, да можем да създадем система, която да позволи инсталирането на допълнителна камера, която да е насочена напред, в посоката на движение на превозното средство, и да бъде използвана включително от "Пътна полиция" за заснемане на пътни нарушения.