„Следим безопасността на продуктите, което е особено важно, тъй като много често става дума за детски стоки. По това направление извършваме около 3500 проверки годишно и установяваме доста стоки с проблеми. Тогава предприемаме незабавни действия по изтеглянето им от пазара или недопускане те да бъдат продавани, ако сме ги заловили още при вноса. Работим координирано и с останалите европейски държави. Има общоевропейска система за така наречено ранно оповестяване за опасни стоки и сме на едно от водещите места в целия ЕС по нотификация на опасни стоки”, съобщава Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), пред в. „Новинар” и подчертава, че институцията ще продължи да бъде активна по темата.
В навечерието на празничното пазаруване Маргаритов предупреждава гражданите да възприемат критично посланията на търговците при предлагането на подаръчни комплекти на промоция. „Може да се окаже, че ако си купите същите тези стоки поотделно от друг търговски обект, те биха излезли и по-изгодно, независимо, че продавачът ги анонсира като комплект в промоция с най-ниската възможна цена”, коментира той.
„Натъквали сме се на случаи, в които определено може да се каже, че има подвеждаща информация. Например, когато става дума за много висок процент намаление на цена, невинаги той е истински, тъй като за да бъде реален, трябва търговецът да е продавал стоката на старата цена поне един месец. Срещали сме и случаи, в които цената се завишава буквално няколко дни преди да е направена промоцията”, обяснява Маргаритов.
„Това, което се случва по време на промоции през цялата година, е че се разпространяват в много големи тиражи рекламни брошури на търговски вериги, в които има анонс за много изгодни стоки с голям процент намаление. Констатирали сме при наши проверки, че част от тези стоки или изобщо не са били зареждани в съответните магазини или са били налични в съвсем ограничени количества. Ние санкционираме без компромис такива нелоялни практики”, казва ръководителят на институцията.
Той напомня, че когато потребителите се възползват от различни намаления, имат същите права, както и когато стоката се продава на редовна цена. Тоест търговците не могат да откажат рекламация, например, в случай че стоката е дефектна, каквито оплаквания са постъпвали в КЗП.
Маргаритов потвърждава, че комисията ще продължи да извършва проверки в търговски обекти за това реални ли са намаленията и промоциите и ще инспектира дейността на туроператорите и турагентите, за да няма огорчени потребители при пътуванията по празниците. Интензитетът на тези проверки бе засилен месец преди 8-и декември, когато контролният орган следеше предлаганите на студентите оферти за туристически пътувания, както и обявите в по-големите университети и в интернет, където студентите обменят активно информация. „Проверявахме дали офертите имат някакви пороци, дали това, което се предлага, е наистина реално или крие уловки. Установихме няколко нарушения. Хубавото е, че не са много на брой. Това означава, че самите търговци са осъзнали, че трябва да постъпват коректно, за да могат да привлекат студентите и те да предпочетат техните оферти. Основно проблемите са свързани с несъответствие на категорията звезди на мястото с предварително обявеното. Реално сме получили само едно оплакване от изкарването на празника – липса на отопление в хотелска стая в Банско”, посочва Маргаритов.
„Има случаи, в които нашите проверки завършват с констатация, че не е налице нарушение от страна на търговците, а по-скоро - по-екстравагантно виждане от страна на потребителите относно това какво би следвало да им бъде предложено като решение на възникнал спор по повод направена покупка. Понякога считат, че имат право безусловно и във всеки случай да си получат обратно парите, без да има основание за това. Има търговци, които надграждат минималните изисквания в закона, имат добри практики, но те не са задължителни за всички”, коментира Маргаритов в отговор на въпрос за по-необичайни оплаквания от потребители.
Комисията ще има дежурни екипи по празниците, които да реагират на постъпващите сигнали. За първи път ще разкрие приемни в големите зимни курорти. „Миналата събота започна работа приемната в центъра на Банско. Ще имаме и в другите два зимни курорта Боровец и Пампорово, както и временен офис в Чепеларе, който ще бъде отрит през януари. Навсякъде разчитаме на местни хора, които се наемат сезонно. Има и изисквания към тях, като например знанието на чужд език, за да можем да съдействаме на чуждестранни туристи, както и да им дадем консултация”, добавя Маргаритов.