Американците хвърлили 10 млрд. долара по магазините в „черния петък
Американците хвърлили 10 млрд. долара по магазините в „черния петък / снимка: БГНЕС

Около 10,4 милиарда долара са похарчили общо американците, решили да пазаруват в деня на най-големите намаления, с който в САЩ започва сезонът на предколедните разпродажби, съобщи ТАСС. Агенцията цитира данни на изследователската служба Шопър трак (Shopper Track).

Макар че в тази сума не са включени данните от онлайн продажбите и въпреки че тя надхвърли с 1,6 милиарда долара прогнозите за специалистите, все пак е с около 10 процента под данните за миналата година. Тогава жителите на САЩ са оставили в магазините в т.нар. черен петък 11,6 милиарда долара. Смята се, че понижението се дължи на това, че все повече американци пазаруват чрез интернет, където често може да се намерят по-изгодни предложения, отколкото в традиционните търговски обекти.

В тазгодишния "черен петък" продажбите на онлайн магазините са се увеличили с 14,3 на сто в сравнение с миналата година и са били около 2,7 милиарда долара. Общо на интернет се падат 40 процента от всички покупки, направени от американците в изминалия първи ден на големите разпродажби.

Големите намаления преди празниците по традиция започват в САЩ в петък след Деня на благодарността, който се отбелязва в последния четвъртък на ноември. Много от големите търговски вериги обаче решиха да не чакат петъка и свалиха цените още в четвъртък.

Обичаят да се правят разпродажби в петъка след Деня на благодарността се е появил в САЩ още през 19-и век. Названието "черен петък" е измислено от жителите на Филаделфия, щата Пенсилвания, които били много недоволни от ужасните задръствания по пътищата в този ден. По-късно изразът започнал да се употребява само за най-големите разпродажби и така вече се разпространил и в САЩ, и по света.

Източник: БТА