Иван Портних: Амбицията ни е да работим на още по-високи обороти
Иван Портних: Амбицията ни е да работим на още по-високи обороти / снимка: ГЕРБ
Иван Портних: Амбицията ни е да работим на още по-високи обороти
82935
Иван Портних: Амбицията ни е да работим на още по-високи обороти
  • Иван Портних: Амбицията ни е да работим на още по-високи обороти

Много работа на високи обороти обеща в първото си интервю след победата на местните избори кметът на Варна Иван Портних.

„Убеден съм, че отново ще можем да работим с темпа, с който работихме досега. Всъщност амбицията ни е да работим на още по-високи обороти". Това заяви в интервю за предаването „Зала Пленарна" на Дарик.

Източниците за дофинансиране на общинския бюджет

Активно ще се работи по всички проекти и програми, които предлага новият програмен период. Ще се търси привличане на повече средства с кандидатстване по проекти директно в Брюксел. Ще се разчита и на подкрепа от държавата за ключови стратегически проекти за града, очерта източниците на финансиране варненският кмет.

„В комбинация с тези 3 лоста се надявам да можем да дадем началото и да започнем изграждането на редица по-важни стратегически проекти. Трябва да направим така, че и инвестиционият климат да се подобри, имаме даденостите за това. По този начин и приходите в бюджета ще нарастват. Това пък ще даде възможност за решаването на отлагани от години варненски проблеми", отбеляза кметът.

Обявената рамка на бюджета за 2016 г. е предварителна. Към индикативната рамка на бюджета поетапно ще бъдат добавяни и средствата, усвоени по програма „Региони в растеж". С подписан вчера анекс с МРРБ е увеличен договорът за безвъзмездна финансова помощ за реализация на проект "Естетизация и модернизация на главни пешеходни зони и зони за обществен отдих на град Варна" с над 3,5 милиона лева. Те са за ремонта на бул."Трети март" и ще бъдат добавени към бюджета.

Предстоящи проекти за изпълнение

Международният конкурс за новата сграда на варненската библиотека тече при огромен световен интерес. Повече от 450 са предложенията за това как да изглежда тя. Журито е вече във Варна и заседава, като другата седмица ще трябва да представи трите проекта, които ще се състезават на финалната права.

Подобен международен конкурс ще бъде обявен и за зоната на Порт Варна-Изток, след като той бъде освободен от пристанищните мощности, съобщи Иван Портних. Това е пряко свързано с построяването на Интермодалния терминал, проекта за който се очаква до месец. За бъдещата атракционна зона до Морска гара ще бъдат поканени отново архитекти от цял свят, за да премерят сили за новата визия на Варна откъм морето, обясни кметът.

„На дневен ред е ремонтът на Аспаруховия мост. Проектът вече е почти готов. Първоначалната сметка показва, че ще струва до 35 милиона лева. Ремонтът няма как да бъде направен за една година, защото затварянето на моста през лятото ще доведе до много проблеми. Търси се съдействие за привличане на външен инвеститор за изграждане на втори мост, защото виждаме, че дори и ремонтирането на сегашния е свързано с необходимостта от още едно такова съоръжение. Върви и изграждането на автомагистрала „Хемус". Това все повече поставя на дневен ред изграждането на втори Аспарухов мост".

Съдействие от държавата се очаква за ремонта на пътя Варна - „Златни пясъци", както и за изграждането на новата пречиствателна станция в курорта, за която скоро беше подписано споразумение между Община варна и Министерство на екологията за удължаване срока на проекта. Очаква се тя да бъде пусната в действие през 2017 г. Реалният срок за изпълнение е малко повече от година, но процедурата по избор на изпълнител ще отнеме няколко месеца

Търси се съдействие от държавата и за решаване на проблема със свлачището на „Трифон Зарезан". Изготвени са вече идейни проекти, а целта е бързо да бъдат доведени до техническа фаза.

До края на годината трябва да завършат ремонтите по централната пешеходна зона и „Преслав" и „Сан Стефано". Изграждането на пешеходния ринг ще даде възможност на повече туристи да посетят града, което означава и повече приходи за малкия и среден бизнес.

На финалната права са всички дейности по проекта за интегриран градски транспорт. Строителните дейности ще бъдат извършени в срок. Част от компонентите ще бъдат удължени с още 3 месеца. Това се отнася най-вече за ремонта на депото на „Градски транспорт".

Санкциите, наложени на общината

Според кмета има доста спекулации по темата за наложените на Община Варна санкции по европроектите, по които тя е бенефициент. „Не знам дали не са опити за някакви погрешни внушения или не е просто липса на компетентност в някаква степен. Удължаването на срок по договор е една нормална практика, в това няма нищо необичайно или лошо", смята Портних. Според него е внушение това, че Общината дължи милиони. „Тя е в добро финансово състояние. А твърдението, че всичко, което се прави, става със заеми, също не е вярно", категоричен бе кметът.

Реалните кредити, които Общината е изтеглила, са 15 милиона лева от облигационната емисия, насочената изцяло към обновяване на детските площадки, и 11 милиона за съфинансирането на европроектите. „Ясно е всяка стотинка къде отива и тя пряко е свързана с обновяването на града ни", заяви Портних. Той припомни, че при встъпването му в длъжност преди 2 години е заварил около 60 милиона лева задължения. От тях над 30 милиона са били разплатени през последните 2 години.

Съревнованието с Бургас

„Оттук нататък Варна и Бургас ще обединят усилията си, за да работят заедно по мащабни черноморски проекти като магистрала „Черно море” например – един изключително важен за България и морския район проект, който ще доведе друг сегмент туристи. Без съмнение ще тласне и икономиката по Черноморието напред.
А иначе няма как да се състезаваме с Бургас по простата причина, че исторически Варна е морската столица на България. Да не се сърдят в Бургас. Там безусловно кметът Николов направи изключително много в последните години за облика на града, но даденостите на двата града са коренно различни. Смятам, че през последната година и половина направихме много и продължаваме да правим, за да решим много от инфраструктурните проблеми на града.”

Това, че изграждането на магистрала „Хемус" е приоритет за правителството очевидно показва важността на Варна като водещ град в Черноморския регион. Предстоят много съвместни проекти с държавата като преместването на пристанище Варна-Изток и изграждането на нов интермодален терминал.

Цялото интервю е в аудиозоната