Картината на Питер Брьогел-Стария „Битката между карнавала и постите" (The Fight Between Carnival and Lent), създадена през 1559 г., се превърна в повод за спор между Австрия и Полша, предава сайтът Artprice.
Това се случи, след като се появиха подозрения, че произведението е възможно да бъде нацистка плячка.
В Националния музей на Краков са се появили документи, в които се твърди, че ренесансовият шедьовър, чиято стойност се оценява на 77 милиона щатски долара, е бил плячкосан от Шарлот фон Вахтер, съпруга на нацисткия управител Ото фон Вахнер, по време на немската окупация на Полша.
Откриха скрита картина в един от първите шедьоври на Пикасо
Документите предизвикаха административен смут относно произхода и собствеността на картината, която в момента е част от колекцията на Музея на изкуствата (Kunsthistorisches Museum) във Виена.
„Невъзможно е да се надцени важността на тази картина. Ако тя е взета неправомерно от Краков и се намира във Виена, то тогава това ще се превърне в огромен казус за света на изкуството", споделя Мередит Хале, докторант по холандско изкуство в университета в Кеймбридж.
25-годишен спечели на томбола истински Пикасо срещу 5
Диана Блонска, директор на Националния музей в Краков, е представила доклад, в който твърди, че според архивните документите, Шарлот фон Вахтер е посетила музея през 1939 г. и е взела произведението заедно с други творби, някои от които впоследствие се озовават в антиквариатите на Виена. Блонска дори цитира писмо, датиращо от м. март 1946 г., написано от Феликс Копера, тогавашният директор на музея, и адресирано до властите в Краков: „Музеят претърпява големи и непоправими загуби в лицето на съпругата на управителя на Краков. Тя е виенчанка на възраст около 35 г. Сред изчезналите единици е произведение на Брьогел - „Битката между карнавала и постите".
Междувременно, Музеят на изкуствата във Виена твърди, че е собственик на картината, тъй като я притежава от XVII век, а произведението, което е било иззето от фон Вахтер през 1939 г., е различна картина.
Този конфликт съвпада с кампания, подета от полските власти за проследяване и връщане на произведения на изкуството и артефакти, разграбени от галерии и частни колекции от страна на нацистите по време на Втората световна война (1939 г. - 1945 г.). По първоначални данни, кражбите се оценяват на 22 милиарда евро. Полша ще поиска от австрийските власти да проведат изрядно разследване на произхода на картината.
„Съществуват доказателства, които предполагат неправомерни действия от сериозен мащаб, и е належащо да се изследва изцяло произходът на картината на Брьогел, включително това, дали тя е била взета от Националния музей в Краков", коментира Филип Сандс, професор по право в University College в Лондон. Сандс е написал обширно проучване за семейството на Вахтер и е автор на сценария на наскоро показания филм „My Nazi Legacy". В него се разказва за сина на Вахтер - Хорст, който на свой ред, вдъхновява полските журналисти да разследват произхода на картината на Брьогел.
Източник: БГНЕС